נכתב על-ידי קרן שמר מצוות PLUS
בשבוע שעבר הסתיים לו מחזור 3# של האקדמיה לאושר ארגוני . בכל מפגש פרונטלי של האקדמיה לאושר אנחנו מתארחים בארגון שעושה עבודה מעוררת השראה בעולם ניהול ההון האנושי בעזרת כלי האושר. גם במפגש המסכם זכינו לאירוח שכזה. כמה מרגש, מלמד, חוויתי ומדוייק היה לסכם קורס על אושר ארגוני בעמותת אתגרים, שעברה למשכנה החדש באצטדיון האתלטיקה בת"א, לפני מספר שבועות.
עמותת אתגרים היא עמותה שמטרתה לחזק, לשקם ולתמוך באנשים עם מוגבלויות באמצעות פעילויות ספורט מסוגים שונים. העמותה הוקמה בשנת 1995 על ידי גרעין של נכי צה"ל, בעלי מוגבלויות, אזרחים ואנשי מקצוע מתחום השיקום, במטרה לשקם באופן פיזי ונפשי, ולשלב חברתית, בעלי מוגבלויות מכל הגילים.
במהלך המפגש זכינו להכיר כמה מאנשי המפתח העומדים בראש העמותה, לצפות בפעילויות האתגריות של קהלי היעד והמתנדבים ולחוות על בשרנו מה זה אומר ובייחוד איך זה מרגיש, להתמודד בהצלחה עם מוגבליות פיזיות.
הבלוג השבוע מאגד בתוכו טיפים ניהוליים, עקרונות מפתח לאיזונים ולהובלה וממשיג כמה חיבורים למדעי האושר ולאופן הו מייצרים אושר ארגוני. מקווה שתהנו, אנחנו ממש, אבל ממש נהננו במפגש.
המפגש נפתח בסיפורו האישי של אבנר בלקנאי, מנכ"ל אתגרים, שחלק איתנו את ההיסטוריה הצבאית (המרשימה) שלו, החל מפו"מ, דרך סגן מפקד טייסת בחיל האויר, בי"ס לפיקוד ומטה ועד חוויותיו במונטגומרי אלבמה. אבנר שיתף אותנו בפילוסופיה הניהולית המרשימה שמנחה אותו ועל הדרך הייחודית בה פועלת העמותה ובה הוא פועל כדי להטמיע תרבות של אושר.
בהמשך היום זכינו גם לשמוע את את סיפור חייו מעורר ההשראה של נתי גרוברג, מנהל בית שניאור ובוגר המחזור השלישי של האקדמיה לאושר; על איך הוא נולד מחדש לאחר פציעה ושיקום ארוך ומצא משמעות וייעוד בחייו (ועל הדרך גם זכה במספר מדליות פראלימפיות והשתתף בתחרות איש הברזל).
מתוך הסיפורים, החוויות, הניסיון והתפיסה של נתי ואבנר היה קל למצוא חיבורים ולהמשיג חלק מהפרקטיקות שלמדנו באקדמיה לאושר, על איך יוצרים אושר ארגוני. אין ספק שעל אף (ואולי בגלל) האתגרים הרבים איתם העמותה מתמודדת, ה -DNA שלה, בין היתר, מושתת על טיפוח עקרונות מעולם האושר והפסיכולוגיה החיובית.
להלן כמה מהתובנות המרכזיות בבסיס הפילוסופיה וההוייה של העמותה:
1. יצירת אושר בעזרת ארבע מפתחות
הבסיס של העמותה הינו העצמה ושילוב חברתי דרך שילוב אתגרים (בים ובישה). הכלי האתגרי הוא הכלי שדרכו עושים את הפעילות עם הפרט והקבוצה. בכל מפגש עובדים על שני צירים – שיפור יכולות, העצמה ותחושת מסוגלות והעבודה השוטפת מכסה ארבעה מישורים: קוגנטיבי, רגשי, חברתי ומוטורי.
באופן לא מפתיע, מודל האושר שלנו עוסק ביצירת אושר ארגוני בעזרת ארבע חזיתות. בשפה שלנו הם נקראים מפתחות האושר. התמהיל של כלל הפעולות ופעילויות שנעשות בכל אחד מהמפתחות, הוא זה שמייצר את התרבות החיובית ההוליסטית, תרבות של אושר במקום העבודה.
להלן תמצית של ארבעת מפתחות האושר:
1. מפתח פיזי – המפתח הפיזי מלמד אותנו איך מחוללים אושר באמצעות הגוף, החל מהיכולת שלי לעצור ולהתאושש, לנשום ולהטעין את המצברים, תזונה ושינה ועד העלאת האנרגיה והאדרנלין על ידי פעילות ספורטיבית (במהלך יום העבודה).
2. מפתח רגשי – המפתח הרגשי מדבר על איך מביאים את הרגשות שנו לידי ביטוי בעבודה, מכירים בכל קשת הרגשות ומשתמשים בהם בצורה אפקטיבית. המפתח הרגשי עוסק בהפחתת רגשות שליליים ובהגברת רגשות חיוביים במהלך יום / שבוע / חודש עבודה. המחקרים של ברברה פרדריקסון מדברים על יחס חיוביות של 3:1 כיחס האופטימאלי שאליו אנחנו רוצים לשאוף כדי להיות בחוויה של שגשוג ופריחה.
3. מפתח מנטאלי –המפתח המנטאלי מדבר על הפרשנות שאנו נותנת לדברים ומתמקד בהבנה שיש לנו יכולת בחירה היכן לשים את הפוקוס שלנו. בעוד הנטייה הטבעית שלנו נותנת מקום רב יותר לשלילי (הטיית השליליות) המפתח המנטאלי מזכיר לנו לתת מקום אמיתי גם למה שעובד ומצליח, לחוזקות, למשאבים ולכוחות שלנו.
4. מפתח חברתי –המפתח החברתי מדבר על הצורך האנושי שלנו בקשרים חברתיים ובתחושת שייכות וכיצד מקום העבודה יכול לתת מענה לכך. מחקרים בפסיכולוגיה מראים לנו את החשיבות של מפתח זה לאושר, חשיבות שהתחזקה בעקבות הקורנה שגזרה עלינו ריחוק חברתי.
באופן דומה לזה שאנו מלמדים, עמותת אתגרים עוסקת בהעצמה של חבריה בעזרת ארבעת המפתחות האלו.
2. הובלה עם ודרך אנשים
הבסיס שמנחה את אבנר בלקנאי, בתור מנהל הוא להוביל, להגדיר, להיות ראשון, אבל אף פעם לא לבד. אבנר מאמין שיש לתת לאנשים מרחב עשייה בו מגדירים את האתגרים ואת דרכי הפעולה ביחד, כמו גם את דרכי הפתרונות. כשאנשים נשלחים למשימות המוטו הוא לתת להם להיות עצמאיים בתוך גבולות, להגדיר להם את מה שהוא קורא "המסדרון" ולתת להם להחליט לבד היכן שאפשר.
הכלי איתו אנחנו משתמשים בעולם הניהול החיובי, נקרא אישור מראש (Pre – Approval) – היכולת של מנהל.ת לתת לעובדים אוטונומיה בתוך גבולות. להגדיר מה גזרת המשימה, מהם העקרונות המנחים, מה התקציב העומד לרשותך ומהם הפרמטרים הרלוונטיים ואז לקחת צעד אחורה ולתת לעובד לקחת בעלות, שליטה ואחריות על המשימה.
3. החשיבות של מתן עצות לעצמי
במהלך הפגישה עם אבנר, הוא עצר להדגיש נקודה מאוד רלוונטית לניהול והנעה. כמנהלים, קולגות ובני אדם אנחנו הרבה פעמים טובים (אפילו מצטיינים) בלחנך, להסביר ולתת עצות לאחרים. לא תמיד אנחנו יודעים לקחת את העצות הללו לעצמנו. להלן כמה עצות / קווים מנחים שאבנר הזכיר שכדאי לאמץ, לגזור ולשמור:
- אנרגיה – להטעין את עצמנו באוכל לגוף ובמשהו מזין לנשמה
- פעילות – לזכור שהגוף שלנו דורש שנזיז אותו כמה פעמים לפחות ביום
- מנוחה – לתת לראש ולגוף זמן למנוחה, להתאוששות ולטעינת מצברים. ואם אפשר גם מומלץ לייצר זמן איכות (לבד) עם עצמך
- לעשות טוב לאחר – הנתינה ממלאת את שני הצדדים – זה שנותן וזה שמקבל.
האירוח בעמותת אתגרים היה חוויה מיוחדת, שנכנסה לכולנו ישר ללב. העשייה רבת המשמעות והעקרונות המקבילים בין האופן בו מנהלים קברניטי העמותה את העשייה שלה, ובין הכלים והתפיסות שאנו מלמדים באקדמיה לאושר היתה עוד עדות לכך ששימוש בכלי האושר יוצר חוויה מעצימה, מפתחת ורלוונטית במציאות בה אנו פועלים, בין אם אנו עמותה ובין אם אנו פועלים בארגון עסקי. בכל פעם שאנו מתארחים בארגון אחר, בעל תרבות ארגונית חיובית, אנו נוכחים לדעת שאושר ארגוני הוא לא עוד בגדר אוטופיה, אלא מציאות שקוראת מידי יום בעשרות ארגונים, שמבינים שאפשר וכדאי ליצור אווירה חיובית במקום בו אנו מבלים את רוב שעות הערות שלנו.
אם גם אתם מרגשים בשלים ללמוד את הכלים והתפיסות, מוכחי המחקר של מדע האושר בעבודה, ולהכיר ארגונים שכבר מיישמים את זה הלכה למעשה, אז מקומכם איתנו באקדמיה לאושר ארגוני. מחזור 4# נפתח ב-27.12.21. אז אם אתם מרגישים שזה הדבר המדוייק לכם בזמן הזה, נשמח שצטרפו אלינו למהפכת האושר.
Comments