• Oren Appel

מנהל אושר ארגוני - כותרת ריקה מתוכן או תפקיד רלוונטי בעולם העבודה הנוכחי?

עודכן: 19 בדצמ׳ 2021

השבוע פורסם בעיתון גלובס טור דעה של אורנה רודי תחת הכותרת מנהל אושר ועוד הגדרות תפקיד שפוגעות במיצוב העובד והמקצוע. בתור מי שעוסק בחקר, מדידה וטיפוח תחום האושר הארגוני חשוב להתייחס למאמר הדעה.


המחקר של תחום האושר, ברמה האישית, הארגונית והלאומית הוא אכן תחום מחקר חדש. תחום זה לא נולד במשרדי המיתוג במטרה לחפש כותרת חדשה, סקסית וריקה מתוכן, אלא תחום מחקר שצמח באקדמיה ובא לתת מענה לצורך של השטח.

חקר האושר הארגוני, הוא המשך ישיר למחקר של הפסיכולוגיה החיובית, העוסקת בחקר המרכיבים שתורמים לרווחה, שגשוג ופריחה, והרחבה שלו למרחב הארגוני. כיוון שאנו מבלים את רוב שעות הערות שלנו במקום העבודה (90,000 לאורך חיינו), יש ערך לחקור מה מאפשר לנו תפקוד מיטבי, משפיע על הרגשות ועל הביצועים שלנו בעולם העבודה. בטח בעידן בה מיליוני עובדים נוטשים את מקום העבודה במחאה.


עולם העבודה משתנה ומתפתח. דורות מתחליפים, הצרכים ומנגנוני המוטיבציה משתנים והשנתיים האחרונות של מגפת הקורונה טרפו את כל הקלפים מחדש. כשם שלאורך ההתפתחות הארגונית צמחו תפקידים חדשים כמו שיווק, שירות, או חדשנות וטכנולוגיה שהיוו הרחבה של תחומי ליבה מכירות וייצור, כך המציאות המשתנה מולידה צרכים ארגוניים חדשים.

המחקר האקדמי מראה לנו שוב ושוב כי אושר בעבודה מחולל את התוצאות הבאות:

פרודוקטיביות- עובדים מאושרים מבצעים את אותה עבודה בפחות משאבים.

יצירתיות – תחושה חיובית מאפשרת למוח לחשוב ביותר קלות על רעיונות חדשים

מוטיבציה פנימית – אנשים מאושרים זקוקים פחות למחוללי מוטיבציה חיצוניים כגון בונוסים והטבות והם אוהבים ונהנים לבצע את עבודתם.

נאמנות – לעובדים מאושרים אכפת יותר מהארגון והם נוטים להתמיד לאורך זמן רב יותר בעבודתם.

התנהגות אזרחית – עובדים שמאושרים בעבודתם עושים מאמצים רבים יותר כדי לתת שירות טוב לקולגות ולמקום העבודה. אלא הן דוגמאות חלקיות לכיצד אושר ארגוני גורם לעליה בפרודוקטיביות.


ואם אנו לומדים מהמחקר, כי עובד שטוב לו במקום העבודה, הוא עובד טוב יותר ואדם מסופק יותר, אזי לארגון יש אחריות ואינטרס לדאוג לייצר תרבות ארגונית חיובית וסביבת עבודה מקדמת אושר.

מבנים ארגוניים ותפקידים בארגונים נועדו לתמוך ביעוד הארגוני. ארגון ומנהלים שלא ידאגו שאנשיהם יהיו מאושרים ימצאו את עצמם עם נטישת עובדים. השם 'מנהל אושר ארגוני' נועד ליצור מיקוד בתפקיד, אבל, כמו בכל דבר, כותרת השם אינה מספיקה, נדרשת עשייה.


מנהל אושר ארגוני, כשמו, ממונה על רמת האושר של העובדים בארגון. במהותו, מנהל אושר ארגוני הוא איש/אשת משאבי אנוש עם מאפיינים ייחודיים שיודע, כי עובדים מאושרים הם עובדים טובים יותר. אני מסכים עם אורנה, כי בכל תחום חדש יש עדיין בלבול ובורות לגבי מאפייני התפקיד. לכן חשוב להבין גם מה מנהל אושר ארגוני הוא לא. מנהל אושר ארגוני אינו ליצן החצר והאדם שאחראי על פעילויות רווחה, ימי כיף, הוספת טעמי גלידה, גיוס שפים לארוחת פאר וחלוקת טסלות לכל עובד. מנהל אושר ארגוני מטפל בנושאי משאבי אנוש כמו מחוברות ארגונית, מוטיבציה, צמיחה, שייכות ושיפור רמות ביצועים, אך נקודת המבט שלו היא שונה. הוא מבין, כי כל פעולה וממשק של עובד עם הארגון, יכולים להיות מעוצבים מחדש כדי לייצר לעובדים חוויה חיובית. גיוס, קליטה, ניהול קריירה, הערכת ביצועים, פרידה מעובד ופרישה – כל אלו מקומות שיכולים להיתרם בצורה משמעותית מגישה מכוונת אושר.


הדאגה לאושרם של העובדים היא יעד חשוב של אנשי משאבי אנוש (כמו גם של כל אנשי הארגון) ואסטרטגיה עסקית כדאית בעולם העבודה הנוכחי. מנהלי אושר ארגוני דואגים להעלות את רף האושר הארגוני על ידי הטמעה של ערכים, עקרונות עבודה וכלים לעיצוב כל אינטראקציה של הארגון עם העובד בצורה שתטפח יותר רגשות חיוביים. תפקידו של מנהל אושר ארגוני לשים את אג'נדת האושר על שולחן ההנהלה, על קירות הארגון וברוח הנושבת במסדרונות. ארגונים מאושרים הם מטרה חשובה הן לעובדים ולהן לארגון והתעלמות מכך אינה צעד כלכלי או ערכי נכון ב-2022.


ואם גם אתם השתכנעת בנחיצות של מנהל אושר ארגוני (Chief Happiness Officer) ומחפשים מסגרת למידה יישומים וחוויתית, שתכשיר אותכם לתפקיד, נספר לכם שנותרו לנו מקומות אחרונים למחזור הרביעי של האקדמיה לאושר ארגוני שמתחילה בתאריך 27.12.21. הצטרפו אלינו למהפכת האושר.

303 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול