top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

העובדים שלכם זקוקים לחמלה


בשבועות האחרונים יצא לי לשוחח עם מספר מנהלים, בשיחה אני מתעניין איך את מתמודדים עם המצב, האם הם בקשר עם העובדים ומה העובדים מספרים. המנהלים איתם אני משוחח וכלל העובדים מתמודדים עם מציאות חדשה של עבודה מהבית, בתנאים רחוקים מאופטימליים, חוסר וודאות להמשך, דאגות כלכליות, מתח ואפילו חרדה. מציאות זו אף עשויה להפוך מורכבת יותר, כשהמשק מתחיל לחזור לשגרת עבודה, הילדים עדיין לא במסגרות הלימוד והאיום הרפואי החברתי והכלכלי טרם הוסר.


המסר המרכזי שלי למנהלים בתקופה זו, היא שמה שהעובדים זקוקים לו, היא חמלה.

פעמים רבות במצבי מתח וחוסר וודאות החמלה שלנו נדחקת החוצה. לפי מוניקה וורליין, חוקרת במרכז סטנפורד לחמלה ואלטרואיזם, כאשר אנו נתונים תחת לחץ, אנו נסוגים לדפוסי התמודדות שמוכרים וטבועים בנו, ומתקשים לראות שישנן אפשרויות אחרות לעשות את מה שאנו עושים. דפוסים אוטומטיים אלו לא תמיד משרתים אותנו, את העובדים, הקולגות ובני הבית ולעתים גורמות לעוד מתח וסבל.


בעת הזו, זהו צו השעה והאחריות של מנהלים להפגין דאגה וחמלה, גם אם זה לא הדפוס אוטומטי שלהם. בספרן Awakening Compassion at Work מראות המחברות קשר מובהק בין חמלה של מנהלים לבין שביעות רצון ממקום העבודה ותחושת משמעות.

כיצד מבטאים אמפתיה וחמלה מרחוק?


להלן מספר עקרונות שכדאי לזכור ולתרגל

1. תקופה זו היא הזדמנות לחיבור – כל פעם שיש שינוי, יש פוטנציאל תנועה לכיוון חיובי. המצב החדש בו אנו נמצאים מאפשר נתיבים רבים וחדשים של יצירת קשר. החוויה זאת שבה כולנו נמצאים באותה סירה, (אפילו ברמה הגלובלית) היא הזדמנות ליצירת קשר, גם אם דרך מסך זום, עם העובדים, לחזק מחוברות ושייכות גם מרחוק. צרו קשר עם העובדים, הזמינו לשיח, הקשיבו, שאלו לשלומם והביעו אמפתיה והבנה. זה מה שנדרש כרגע ממנהלים.


2. לאנשים שונים יש דפוסי התמודדות שונים – לכל אחד מהעובדים יש מנגנונים שונים להתמודדות עם המצב. חלק צוברים ביטחון באמצעות מידע ומבלים שעות מול מאמרים וחדשות, אחרים דווקא מעדיפים לנתק את עצמם מהמידע. חלק שמחים מהבידוד החברתי והשהייה בבית ולחלק השהות בעבודה מאוד חסרה. אנשים גם נמצאים במקומות שונים על הרצף בין אופטימיות ופאסימיות. חלק מהמנהלים איתם שוחחתי ענו 'נפלא', כאשר שאלתי אותם מה שלומם, בעוד אחרים ענו 'זוועה'. חשוב לזכור, כי גם נסיבות החיים של כל אחד מהעובדים הן שונות, חלק עובדים מהבית עם ילדים קטנים וצריכים לזפזפ בין עבודה ולמידה מרחוק, לחלק יש הורים או קרובי משפחה שהם צריכים לדאוג להם, לחלק כמות העבודה גדלה בימי הקורונה בעוד לאחרים העבודה פחתה. גם 'נפלא' וגם 'זוועה' הן תגובות לגיטימיות. אנו לא צריכים להיות בעלי אותם דפוסי התמודדות כדי להיות אמפטיים ולסייע לאחרים. הביאו עיניים טובות והיו נדיבים עם הפרשנות שלכם, גם כאשר אתם מקבים תגובה שונה מזו לה ציפתם, החליפו את השיפוט בניסיון להבין.

3. היו מודעים לתחושת שלכם – חמלה לאחר עוברת דרך מודעות וחמלה לעצמי. חשוב לתרגל מודעות עצמית ולהכיר את מגוון הרגשות שלכם ולבטא גם את הצרכים שלכם, כדי להיות פנויים לאחרים. במידה מסוימת מנהלים (וכולנו) נדרשים לתת לעובדים את מה שהם כה זקוקים לו בעצמם, ולהפגין מנהיגות ודוגמה אישית. דאגו לבקש זמן או מרחב, תנו דוגמה אישית ושתפו בחוויות שלכם ועל 'תיכנסו לסרט רע', אם פעלתם באופן אחר ממה שרציתם.

4. החיים האישיים של העובדים שלכם רלוונטיים –כאשר אנו נתונים תחת מתח יש לנו נטייה להרחיק את עצמנו מהכאב של אחרים, ואנו עשויים למצוא את עצמינו חושבים שזו לא בעיה שלנו שלעובד.ת יש 3 ילדים ובן/בת זוג עובדים. החיים האישיים של העובדים שלכם רלוונטיים עכשיו יותר מתמיד. זכרו, כי אנשים מנסים לעשות הכי טוב שהם יכולים, גם אם שיחת הזום נקטעת בשל בעיות קליטה והילדים מפריעים כל כמה דקות. חשבו על דרכים לאפשר יותר גמישות במקום להתעצבן. לעובדים שלנו יש מגוון לחצים שאנו לא מודעים להם. זה לא תמיד קל להיות סבלני ומבין, בעיקר במציאות המשתנה, אבל שווה להתאמץ, כי זה מה שהעובדים זקוקים מכם כרגע.

המציאות של עבודה בשגרת קורנה כנראה הולכת להישאר איתנו תקופה, זה הזמן לזכור כי למקומות עבודה ולמנהלים יש אחריות ותפקיד לשמור, לצד בריאותם הפיזית של העובדים (על ידי הקפדה על הנחיות משרד הבריאות), גם על לבריאות הרגשית והחברתית שלהם. דאגה זו תפתח חוסן אישי וארגוני ותסייע לארגון להיות מרחב בריא, אנושי ויצרני יותר.

4 הצעות לטיפוח חוסן וחיוביות במציאות המשתנה


1. הרצאות בנושא חוסן וחיוביות : מוזמנים להאזין ל-4 במסגרת מיט אפ בנושא חוסן, חיוביות וחירות בימי קורונה שהתקיימו שבוע שעבר:

"מכונות האושר" בימי קורונה / פרופ' טל שביט: https://www.youtube.com/watch?v=eneqSjiRXDA

"משחקורונה: כללי המשחק במציאות משתנה / טל מזור https://www.youtube.com/watch?v=tRWXAA9zRVY

מיינדפולנס וחוסן בימי קורונה / ד"ר יובל צור https://www.youtube.com/watch?v=eWchiPIWyqw

חיזוק חיובי בעתות משבר / אורן אפל https://www.youtube.com/watch?v=rmUaX-NqXl8

2. ערכת חיזוק חיובי - מרגישים שאתם זקוקים לחיזוק חיובי? – מוזמנים לרכוש את ערכת חיזוק חיובי וליהנות מ-32 קלפים להדפסה ביתית הכוללים טיפים וכלים מעולם הפסיכולוגיה החיובית הרלוונטיים לימי קורונה. כן. אני רוצה חיזוק חיובי


3. סדנאות לעובדים ולמנהלים - רוצים להעניק לעובדים ולמנהלים כלים לטיפוח אושר ארגוני, העצמה ו Engagement של עובדים גם מרחוק? מוזמנים לתאם איתנו הרצאות מקוונות בנושא חוסן אישי וצוותי, טיפוח חיוביות בעתות משבר, מיידנפולנס ו-recharge ומיומנויות ניהול חיובי ועוד. צרו קשר לתיאום


4. מדידת מרחוק של רווחת העובדים - מחפשים כלי טכנולוגי חדשני למדידה אושר ארגוני על בסיס שבועי מרחוק? נשמח להציע לכם את Heart Count - כלי פשוט ויעיל למדידת רווחת העובדים על בסיס שבועי, גם מרחוק.

451 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page