top of page
  • karen

כיצד לייצר תחושת משמעות בעבודה

לפני מספר שבועות השתתפתי בכנס אושר ארגוני בינלאומי בקופנהגן שארגנה השותפה שלנו Woohoo Inc. בטיפים הקודמים חלקתי אתכם תובנות מהכנס וכיצד יוצרים מקום עבודה שאנשים אוהבים. השבוע אספר לכם בקצרה על הרצאתו של ארתור וודס (Arthur Woods), יזם, מרצה TED ויועץ בינלאומי לחברות מהרצאתו ,'כיצד למצוא משמעות בעבודה'.



כשהיינו ילדים היו לנו חלומות, דמיון מפותח, תשוקה וחזון, אך עבור רבים מאתנו בשלב מסוים בחיים זה השתנה. אמרו לנו שעלינו לגדול, להיות מבוגרים ואחראיים ולהפוך להיות אנשי מקצוע, גם אם זה אומר ולשנות את מי שאנחנו כדי להתאים למה שהחברה מצפה מאיתנו. להיות אנשי מקצוע, עבור רבים מאתנו, אומר לעבוד בעבודה שאין בה משמעות בתמורה לשכר, למעמד ולקידום. תגמולים אלו של מעמד, קידום ותגמול, הם משאבים מוגבלים שנמצאים במחסור תמידי, מה שגרם לנו לייצר סביבת עבודה בה אנו מתחרים אחד בשני במקום לפעול בשיתוף פעולה מתוך תודעה של שפע.

ומה התוצאות של עולם עבודה זה? ממצאים של מכון גאלופ העולמי מראים כי 2 מכל 3 עובדים אינם מרגישים מאושרים וממומשים בעבודתם. ב-15 שנים האחרונות 52% מבין 500 החברות המובילות בעולם (Fortune 500) נעלמו ובעוד בשנת 1955 אורך החיים הממוצע של חברה עסקית היה 75 שנים, כיום אורך החיים הממוצע של חברה עסקעת צנח ל-15 שנים. מסתבר כי האופן בו אנו עובדים, לא ממש עובד.

עולם העבודה משתנה ויש צורך להתאים את האופן בו ארגונים פועלים. לשמחתנו, זה כבר קורה היום בעולם ואף בישראל, ומילים כגון שביעות רצון, מוטיבציה ומחוברות מתחלפים במושגים רלוונטיים יותר כגון מימוש ואושר ארגוני. עובדים של ימינו מחפשים משמעות ואושר לא פחות משכר וססטוס. מחקר של ארתור וודס מראה כי 71% מהעובדים מוכנים לעזוב את מקום העבודה שלהם בעבור עבודה שבה ירגישו יותר משמעות, 33% מהעובדים מוכנים לקיצוץ של עד 10% בשכר בתמורה למעבר לעבודה בעלת משמעות ו-26% מהעובדים מוכנים אף לקיצוץ של מעל 10%.

אושר ומימוש בעבודה הם בראש ובראשונה אחריות של העובד עצמו ובחירה שכל אחד מאיתנו יכול לעשות בכל יום. קשה מאוד להרגיש מאושר בחיים, מבלי להיות מאושר במקום העבודה. אושר ארגוני ותחושת משמעות הם מרכיבים מרכזיים במידת האושר הכללי שלנו מהחיים, והעבודה היא המקום בו אנו מבלים את מרבית שעות הערות שלנו. לעובד מאושר יש יתרונות ארגוניים רבים. עובדים מאושרים נשארים יותר זמן במקום העבודה, הם שגרירים טובים יותר של מקום העבודה, הם יותר יעילים ויותר פרודוקטיביים בכל מדד ארגוני.

כיצד אנו יכולים למצוא את האושר והמשמעות בעבודה?

לטענתו של ארתור וודס. אושר ומימוש בעבודה הם תוצר של 3 גורמים מרכזיים: השפעה, צמיחה ויחסים.

מרכיב השפעה מתייחס למידה בה דעותי נלקחות בחשבון בעבודה, למידה בה אני מרגיש שאני עושה עבודה משמעותית ובעלת ערך ואני עובד בארגון שאני מאמין בערכים ובמטרות שלו . מרכיב הצמיחה מתחייסת לעד כמה אני מרגיש שאני מתפתח במקום עבודתי, לומד דברים חדשים ובעל מסוגלות לבצע את עבודתי ולהביא את החוזקות שלי לידי ביטוי בעבודה. ומרכיב היחסים מתייחס לתחושת השייכות שלי לקבוצה, לצוות או לקהילה של אנשים משמעותיים, לתחושה שיש לי ביטחון פסיכולוגי ואני נהנה מתמיכה חברתית מקרבה לאנשים קשובים ומעצימים, מיכולת לבקש ולתת עזרה ועובד בסביבה בעלת סובלנות לטעויות.

הבנה של גורמים אלו מציעה לארגונים לשנות את נקודת המבט הערכאית הרואה את העובדים כמשאב, לכזו הרואה את העובדים כבני אדם בעלי צרכים ורצונות. עובדים אינם רק אנשי מקצוע המחליפים את זמנם בתגמול חומרי, אלא בראש ובראשונה בני אדם, שיש וכדאי לאפשר להם להביא את עצמם, את הייחודיות שלהם, את העוצמות שלהם למקום העובדה ולספק להם חופש לעצב את התפקיד שלהם בדמותם.

מיקוד באושר ארגוני מציע חיפוש אחר משמעותית ברמה היומיומית, ולא רק כאשר מתקדמים לעמדות בכירות ובעיקר מזמינה מנהלים לעסוק בהעצמה של הצוותים שלהם במקום בשליטה ובבקרה. אושר ומשמעות בעבודה אינו קיימים במחסור, בשונה מכסף וסטטוס, אלא בשפע. כאשר אנו מאפשרים לאנשים אחרי לגלות את האושר והמשמעות שלהם בעבודה אנו מעלים גם את רמת האושר שלנו בו זמנית. בכל יום יש לנו בחירה. בחירה להקשיב לעצמינו, ליטול לעצמנו חירות ואומץ לעשות פעולות למימוש הפוטנציאל שלנו. כאשר אנו עושים זאת, זה יוצר הבדל בחיים שלנו והבדל בחיים של אנשים אחרים.

האתגר והייעוד שלנו ב-PLUS הוא לשנות את הסטטיסטיקה להפוך ארגונים מאושרים לנורמה ולא ליוצא דופן. עזרו לנו להגשים יעוד זה על ידי שתנקטו כבר השבוע בפעולה אחת להגברת האושר אצלכם בארגון.

621 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page