top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

אז מה בעצם עושה מנהל אושר ארגוני?

עודכן: 12 ביוני 2022


יש לנו בשורות טובות. אושר ארגוני כבר אינו עוד טרנד המתאים לארגונים גלובליים ועשירים, אלא תפקיד שמתמסד בעוד ועוד ארגונים, מהקטנים ועד הגדולים - מנהל אושר ארגוני (Cheif Happines Officer). העיתונות הכלכלית ומגזיני הניהול עוסקים לאחרונה בתפקיד זה יותר מבתפקידי המנכ"ל, מנהל ה-IT או מנהל הכספים.


האם זה באמת תפקיד חדש?

מנהל אושר ארגוני, כשמו, ממונה על רמת האושר של העובדים בארגון. במהותו, מנהל אושר ארגוני הוא איש משאבי אנוש עם מאפיינים ייחודיים שיודע, כי עובדים מאושרים הם עובדים טובים יותר.


נתחיל במה מנהל אושר ארגוני הוא לא. מנהל אושר ארגוני אינו ליצן החצר והאדם שאחראי על פעילויות רווחה, ימי כיף וסמוזי בפינת הקפה. מנהל אושר ארגוני מטפל בנושאי משאבי אנוש כמו מחוברות ארגונית, העלאת מוטיבציה ושיפור רמות ביצועים, אך נקודת המבט שלו היא שונה. הוא מבין, כי כל פעולה וממשק של עובד עם הארגון, יכולים להיות מעוצבים מחדש כדי לייצר לעובדים חוויה חיובית. גיוס, קליטה, ניהול קריירה, הערכת ביצועים, פרידה מעובד ופרישה – כל אלו מקומות שיכולים להיתרם בצורה משמעותית מגישה מכוונת אושר.


הדאגה לאושרם של העובדים היא יעד חשוב של אנשי משאבי אנוש ואסטרטגיה עסקית כדאית בעולם העבודה הנוכחי. מנהלי אושר ארגוני מעוררים השראה להעלות את רף האושר הארגוני על ידי הטמעה של ערכים, עקרונות עבודה וכלים לעיצוב כל אינטראקציה של הארגון עם העובד בצורה שתטפח יותר רגשות חיוביים.


זה אולי נשמע כמו המובן מאליו, כיוון שיחס רע לעובדים הוא הגורם המרכזי לנטישת עובדים. לעובדים מגיע שיתייחסו אליהם בכבוד לפחות כמו ללקוחות במובנים של, שפה, פעולות ועמידה בהתחייבויות. לצד זאת מחקר של Nina Ramsey מראה, כי רק 44% מהעובדים מרגישים מוערכים על ידי המעסיקים שלהם.


אז מה בעצם עושה מנהל אושר ארגוני?

להלן רשימה (חלקית) של פעולות מרכזיות בהגדרת התפקיד של מנהלי אושר ארגוני:

1. לוודא כי העובדים מרגישים טוב ובעלי ערך – לפני היותנו אנשי מקצוע, אנחנו בני-אדם, והרגשות שלנו אינם נשארים מחוץ לדלת המשרד. ההכרה בכך שלמקום העבודה יש תפקיד חשוב בהשפעה וביצירת רגשות חיוביים על העובדים שלהם היא צעד ראשון וחשוב ביצירת ארגון מאושר.

2. להבטיח תנאים בסיסיים והוגנים – כדי שהעובדים יהיו מחוברים לארגון ומאושרים בעבודתם, הדבר הראשון עליו יש להקפיד הוא שכר הוגן ותנאי עבודה בסיסיים. אני מכיר ארגונים שמשקיעים אלפי שקלים בחווית לקוח, אך חדר השירותים של העובדים ופינת האוכל של העובדים (בהנחה שיש כזאת), נראים כמו בתחנה הישנה.

3. להקשיב לעובדים - כדי לדעת למה עובדים זקוקים כדי להרגיש מאושרים, יש צורך להקשיב להם, זוהי הדרך היחידה להבין מה מייצר אצלם חוויה חיובית ומה לא עובד טוב כפי שהוא צריך וכיצד ניתן לשפר זאת. אחת הדרכים הטובות שאנו מכירים לעשות זאת היא בעזרת Heart Count – כלי מדידה חדשני למדידת האושר הארגוני על בסיס שבועי.

4. להעריך את העבודה היומיומית – אין דבר ששוחק את תחושת האושר יותר מהתחושה שלוקחים אותנו כמובן מאליו ושהעבודה שלנו אינה זוכה להכרה ולהערכה. תפקידם של מנהלי האושר הארגוני לייצר תרבות ארגונית, בה כל עובד מרגיש שעבודה שלו משמעותית ובעלת ערך.

5. להרחיב אוטונומיה – אם אתה רוצה שחברי הצוות שלך יפתיעו אותך ביכולות ובמיומנויות שלהם, ספק להם מרחב וחופש להשפיע ולעצב את התפקיד שלהם. עיצוב התפקיד (job crafting) מאפשר לעובדים להתאים את העבודה לחיים האישיים שלהם, במקום המצב ההפוך בו אנו מתאימים את חיינו לעולם העבודה ולהביא את החוזקות והתשוקות שלהם לתפקיד. מציאות זו יוצרת עובדים יותר פרודוקטיביים ומאושרים ותפקידם של מנהלי אושר ארגוני לערער על כל מיני הנחות יסוד ארכאיות ולאפשר יותר אוטונומיה וגמישות.

6. לתמוך בצמיחה – העבודה יכולה וצריכה להיות מקור למימוש עצמי בכל דרג ארגוני. כדי שאנשים ירגישו ממומשים הם זקוקים למרחב צמיחה והתפתחות, ללמוד דברים חדשים על בסיס יומי. מנהל אושר ארגוני צריך ליצור ולקדם הזדמנויות צמיחה ולמידה לכל העובדים במקום העבודה.

7. איזון בית עבודה – עולם העבודה משתנה, אין עוד מקום לשעות עבודה קשיחות ואינסופיות. חברה מאושרת מכירה בצורך לייצר איזון בין החיים האישיים והצורך בפנאי ומבינה, כי איזון זה תורם לפריון העבודה. מנהלי אושר ארגוני מעודדים עובדים לאפשר גמישות בשעות העבודה, לעודד עובדים לקחת חופש כדי להתרענן ולשוב לעבודה במלוא הפרודוקטיביות.

8. לייצר סביבת עבודה חיובית – גם הכלכלנים המובילים בעולם כבר מסכימים, אושר ארגוני משפר את השורה התחתונה, עובדים צריכים ורוצים גם כיף במקום העבודה ומחפשים קשר אנושי, תמיכה חברתית ולכידות צוותית. יצירת פעולות שכאלו, הן גם מהתפקידים של מנהלי האושר הארגוני.


זוהי רשימה ראשונית וחלקית של תחומי האחריות של מנהלי אושר ארגוני. אנו בטוחים שיש דברים נוספים שלא הוזכרו כגון לחגוג הצלחות, לעבוד עם חוזקות, להכשיר מנהלים בניהול חיובי ועוד, וכנראה כל מנהלת או מנהל אושר ארגוני יצקו לתפקידם את הכישורים והרצונות שלהם.


חשוב לציין שמנהל אושר ארגוני לא יכול להשיג את מטרותיו לבד, וכמו בכל תפקיד ללא הנהלה בכירה רתומה, מחד וללא יוזמות מהשטח ושיתוף פעולה של העובדים, מאידך, לא ניתן לייצר תרבות ארגונית.

תפקידו של מנהל אושר ארגוני לשים את אג'נדת האושר על שולחן ההנהלה, על קירות הארגון וברוח הנושבת במסדרונות. ארגונים מאושרים הם מטרה חשובה הן לעובדים ולהן לארגון והתעלמות מכך אינה צעד כלכלי או ערכי נכון ב-2020.


אם בארגון שלכם עדיין אין מי שאחראי על מרכיב האושר בארגון אנו ממליצים לכם למנות אחראי לניטור, ניהול וטיפוח תחום חשוב זה. אנו ב-PLUS כאן בשביל לעזור לכם לעשות את זה מהר יותר, חכם יותר ובכיף יותר.


gif


2,700 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page