top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

איך מחשבות שליליות מקצרות לנו את החיים

מסתמן שאנו בדרך לסגר נוסף. חם בחוץ, החדשות לא משהו. סביר להניח שההכרה בכך מעוררת אצל רבים קשת של תחושות שליליות. אז רגע לפני שכולנו שוקעים במרמרת, כדאי לכן להכיר מה יש למחקר לספר לכם על זה.

העובדה שרגשות שליליים כמו מרמור וכעס מעודדים תחלואה ידועה כבר שנים רבות, ואולם מחקרים חדשים מצביעים על כך שאחד המנגנונים המרכזיים למהלכם של רגשות שליליים הוא פגיעה בתאי הגוף שגורמת להאצה בקצב ההזדקנות שלהם - וכתוצאה מכך לתחלואה מוגברת ולתמותה מוקדמת.

איך זה קורה?

קצב חלוקת התאים שלנו מושפע במידה רבה ממגוון גורמים הקשורים באורח החיים שלנו, בהם תזונה ופעילות גופנית. גורמים אלה קובעים במידה רבה באיזו מהירות יאט קצב חלוקת התאים שלנו ומכאן עד כמה מהר נזדקן ונחלה. מחקרים עדכניים מצביעים על עובדה מרתקת: הטלומרים, שהם האיבר האחראי בכרומוזן על קצב חלוקת התאים, תאמינו או לא, "מאזינים" למחשבות שלנו ומושפעים מהן. ומחשבות שליליות, מסתבר, לא עושות להם טוב.

המחקר מצביע על חמישה דפוסי חשיבה שליליים המאיצים הזדקנות ומחלות. שימו לב מי מהם פקד אתכם בימים טרופים אלו:


1. הכועסים- הכעוסים תמיד הם אלו, שבטוחים שכולם עושים להם "דווקא"? האנשים האלה מאופיינים בדפוס חשיבה של כעס וחשדנות מוגברים. כשאדם עם דפוס חשיבה כזה נאלץ לדוגמה לעמוד בתור ארוך בסופרמרקט, הוא לא רק חושב "אני שונא לעמוד בתור הארוך הזה", אלא חושב: "הקונים האחרים עוקפים אותי בכוונה!"


2. הפסימיסטים- גוף גדול של ראיות מצביע על כך שפסימיות היא גורם סיכון לבריאות לקויה. כמו כן, נמצא שכאשר אנשים פסימיים מפתחים מחלה הקשורה להזדקנות, כמו סרטן או מחלת לב, היא נוטה להתקדם מהר יותר. בדומה לאנשים המאופיינים בעוינות צינית - תוחלת החיים שלהם קצרה יותר.


3. מנתחי הבעיות - בעוד שקיעה בחשיבה רפלקטיבית (שבה מתבוננים בבעיות, מנתחים אותן ובוחנים את הסיבות לכך שדברים מתרחשים בדרך מסוימת) היא אפקטיבית ואינה מובילה להרגשה רעה, הרהורים בלתי פוסקים על הבעיות שלנו ועל חוויות שליליות שחווינו, גורמת לנו להרגיש נורא.

שקיעה בהרהורים בלתי פוסקים על בעיות גורמת לכך שהשפעת הסטרס על הגוף נמשכת זמן רב אחרי שגורם הסטרס עצמו נעלם ומובילה ליתר לחץ דם ממושך, לקצב לב מוגבר ולרמות מוגברות של קורטיזול.


4. המדחיקנים - גם הניסיון להדחיק את המציאות או לדכא מחשבות ורגשות לא רצויים גרוע לא פחות. ככל שאנחנו מנסים להדחיק את המחשבות שלנו בכוח רב יותר, כך הן מעירות את תשומת לבנו אליהן בקול רם יותר, וכך במקום להפחית את הסטרס אנחנו דווקא מגבירים אותו. ההדחקה מובילה לסטרס כרוני ולדיכאון, שבתורם עלולים לקצר את קצב חלוקת התאים.


5. האסקפיסטים - נדידת מחשבות, ובעיקר נדידת מחשבות שלילית פוגמת האושר שלנו. במחקרים שערכו מתיאו קילגסוורט ודניאל גילברט מאוניברסיטת הרווארד, גילו החוקרים, שאנחנו מבלים חצי מהיום במחשבה על דברים שאינם קשורים למה שאנו עושים. חשוב מכך, הם גם מצאו, כי ברגעים שבהם אנחנו נוכחים, מעורבים וממוקדים במה שאנחנו עושים, אנחנו מאושרים יותר. חלק מהמחשבות המשוטטות יכולות כמובן להיות יצירתיות, אבל כשאנו חושבים מחשבות שליליות על חוויות או על אירועים שקרו לנו, סביר יותר להניח שנהיה בלתי מאושרים, מה שיכול להוביל לרמות גבוהות של הורמוני סטרס.


איך יוצאים מהדפוס השלילי?

הממצאים המחקריים לא מנבאים טובות לאנשי דפוסי החשיבה השליליים, אבל השאלה החשובה היא איך מתגברים על הנטייה הזאת.


1. כלים מנטאלייםמודעות ובחירה - כאשר אנו מזהים מחשבה שלילית יש לנו ברירה: אנחנו יכולים לזרום איתה ולהרגיש נורא, או שאנחנו יכולים לתייג אותה ואז להניח לה להסתלק. אנחנו יכולים גם למקד את תשומת הלב שלנו בדברים חיוביים וזה יוביל אותנו למצב רוח חיובי, לקשרים חברתיים ולטלומרים ארוכים.


2. כלים פיזיים - גוף גדל והולך של מחקרים על הזדקנות התאים ועל טכניקות גוף-נפש כמו מדיטציה, צ'י קונג ויוגה, מראים שאלה מובילות להפתתת סטרס. אין סוג מסוים של מדיטציה או טכניקת גוף-נפש שהיא עדיפה על פני האחרות בהיבט של שיפור אורך הטלומרים, כך שכל אחד לבחור את הפעילות שהוא אוהב ומתחבר אליה ולדבוק בה.


3. כלים רגשיים – מחקרים מראים כי פעולות כגון נדיבות ונתינה לאחר, הכרת תודה ופרגון מעלים את התחושה הטובה. שיפור ברגשות החיוביים שלנו מהווים גורם מחסן מבני סטרס ותורמים להפחתה בקצב ההזדקנות.


4. כלים חברתייםקשר אנושי ותמיכה חברתית מהיקרים לנו הם ממחוללי האושר הגדולים ביותר. בחברתם של אנשים אהובים החיים נראים ומרגשיים טוב יותר. להפנות את תשומת הלב לאחר, גם גורמת לנו להיות פחות עסוקים בקשיים שלנו. קשרים חברתים מספקים לנו ביטחון, אפשרות לתמוך ולהיתמך, גם אם זה דרך הזום.

פתחו של שבוע חדש ופתחה של שנה הם הזדמנויות לזכור כי כל מערכות הגוף שלנו 'מקשיבות לנו' וכי בכל רגע יש לנו בחירה במה להזין את המוח, הגוף והלב שלנו. בחירה בטיפוח האיכויות המיטיבות יוביל לא רק לאיכות החיים שלנו, אל גם לאריכות החיים שלנו, גם שהמציאות שם בחוץ לא פשוטה.

254 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page