top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

הדרך החדשה להאציל סמכויות

עודכן: 24 בינו׳ 2020

תזכרו לרגע בעבדותכם שלכם בזמן שבו הרגשתם מאושרים. עכשיו תשאלו את עצמכם בכנות, מה השפיעה על כך: 1. קיבלתי הרבה כסף/בונוס 2. היתה לי תקשורת טובה עם המנהל הישיר שלי 3. אתגרו אותי 4. קיבלתי אמון ונתנו לך לבחור לעשות דברים בדרך שלי

התוצאות מראות כי 1 מתוך 10 בוחרים באופציית השכר. אחד מתוך שלוש בוחרים בתקשורת טובה עם המנהל, אך הרוב בוחרים אתגר אמון וחופש. המסקנה בדוגמה זאת ועוד עשרות מחקרים היא כי חופש ואוטונומיה מעלים את רף האושר. איך נותנים לאנשים יותר בחירה ואוטונומיה – אישור מראש.



מה זה אישור מראש?

מה שקורה לרוב הוא שעובד מקבל משימה, הוא מקדם אותה ואז בא לקבל אישור מהמנהל שלו על כל שלב. מוכר לכם, נכון? הרעיון של אישור מראש הוא ביטול של קבלת אישור בסוף מהנהל על כל התקדמות. כלומר המנהל מאשר את הפתרון עוד לפני שהעובד אפילו הגה אותו. לדוגמה, עובד קיבל לעצב את אתר האינטרנט של החברה. במקום שיבוא למנהל שלו אחרי כל שלב (אפיון, עיצוב, תוכן וכד') לאישור, המנהל והעובד מסכימים מראש על העקרונות המרכזיים (שלד של מבנה, שפה עיצובית, מסרים מרכזיים וכד')– והפעם הבאה שהמנהל רואה זאת היא שהאתר כבר קיים.


דמיונו את תחושת הגאווה והמוטיבציה שמרגיש אותו עובד בכל פעם שהוא נכנס לאתר של החברה ויודע שהוא יצר זאת בעצמו, זאת למול החלופה בה המנהל מבקר ומתקן אותו בכל שלב וגורם לעובד להרגיש שזו לא באמת משימה שלו. אישור מראש לא אומר שהעובד עושה כל מה שהוא רוצה. יש קווים כלליים, יש הגדרה של התוצר וקריטריונים ברורים למדידת הצלחה, אבל יש בה מרחב תמרון רב.


נשמע פשוט – לא תמיד. תחשבו על אותו מנהל שרואה את האתר לראשונה רגע לפני ההשקה. הוא בוודאי היה עושה זאת אחרת, משתמש בצבעים אחרים, ממקם דברים במקומות שונים, או מנסח דברים אחרת. כאשר אתה משחרר באמת אתה לא מקבל את מה שתכננת או את התוצר כפי שאתה היית עושה זאת, אתה מקבל תוצאה שונה. אבל כל עוד התוצאה עונה על העקרונות המרכזיים שהוסכמו מראש– שחרר!


הרבה פעמים מה שתגלה הוא שהתוצר של מישהו אחר, שנעשה מתוך מוטיבציה, תחושת בעלות וגאווה הניב תוצאות טובות יותר ממה שהתוצר שלך היה עושה, גם ללא התרומה והמומחיות שלך כמנהל. ואפילו באותם מקרים בהם התוצר באיכות פחות טובה, נוצרו בתהליך רווחים רבים בעלי ערך רב.


פתחו של שבוע חדש הוא זמן טוב לעצור לרגע ולשאול – מה אני כמנהל יוכל לאשר מראש לצוות שלי. במידה ואינך מנהל שאל את עצמך מה אתה יכול למבקש מהמנהל שלך שיאשר לך מראש. אני בטוח כי מחשבה קצרה תגלה לכם שיש עוד הזדמנויות להגביר את תחושת החופש והאוטונומיה של העובדים, לעלות את הפרודוקטיביות ואת תחושת האושר הארגוני.

5 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page