top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

להסתכל למציאות בעיניים

עודכן: 23 באוג׳ 2020

השבוע היה לי קשה. החדשות איומות, המציאות מדכאת והעתיד לא נראה מבטיח. היה מין שבוע כזה שזימן הרבה רגשות מהצד השלילי של קשת הרגשות. השבוע עלו בי שוב ומחדש תהיות לגבי האושר והמרדף אחריו.

בעידן המערבי בו אנו חיים, רבים מאתנו כמהים להגשים את חלום האושר הן בחיים האישיים והן בעולם העבודה. אך לעיתים מרדף מתמשך זה אחר האושר, גורם באופן פרדוקסלי דווקא להרחקתו. מטבעו, אושר הוא תחושה שמגיחה לחיינו לסירוגין. אושר תלוי בסט מורכב של נסיבות, חלקן בשליטתנו ואחרות - פחות. מערכת הרגשות האנושית כוללת גוונים רבים מאוד, כאשר אושר הוא רק אחד מהם. אושר אינו מצב מוחלט שניתן להגיע אליו ולהישאר בו לנצח, אם רק נפעל לפי מתכון מסוים, (זאת לצד היותו של האושר, משהו שניתן להגביר את שכיחות הופעתו בחיינו בעזרת פעולות מכוונות).

בספר Emotional Agility מסבירה ד"ר סוזן דיוויס כיצד ניתן לנהל את הרגשות – בדגש על אושר – בצורה יעילה: מצד אחד לא לתת להם מנדט של שליטה על חיינו, ומצד שני לדעת כיצד להתחבר אליהם בצורה בונה. לדבריה, זה דורש כנות עם עצמנו, כנות שעשויה לדעוך, כשאנו מאלצים את האושר לתוך חיינו תוך התעלמות מרגשות אחרים. רגשות כמו כעס, צער, מרמור ותסכול הם חלק בלתי נפרד מהקיום האנושי, כמו גם מהמציאות הארגונית ומהמצב בישראל של קיץ 2020.

התמודדות עם רגשות קשים, גם אם אינה תחביב מבוקש, היא צורך טבעי וחיוני. להתמקד בחיובי לא אומר שעלינו לבטל את הרגשות האחרים (מה שבלתי אפשרי בלאו הכי). זה רק אומר שעלינו לנסות ולהגביר את ההשפעה של החיובי שכן קיים בחיינו באופן קבוע לצד השלילי והקשה, או לנסות להוציא דבש מהעוקץ.

דייוויס מציעה להסתכל על הרגשות השליליים כעל מקור מידע יקר ערך. "חשוב לתת תשומת לב גבוהה לרגשות השליליים, כיוון שלרוב הם מנסים לספר לנו משהו", המידע הזה מאפשר לנו להסתגל לנסיבות המשתנות. "מה שמתרחש כשאנו מתרכזים בלהיות מאושרים יתר על המידה, זה שאנו למעשה מסיטים הצדה מידע קריטי שעוזר לנו ללמוד ולהסתגל בחיים", דייוויד מחזקת.

הדרך לבצע הערכת מצב רגשית ולא שיפוטית היא לחלק את עצמנו לשניים: "האני המרגיש", שתפקידו לחוות את הרגשות בצורה הכי אותנטית שניתן, "והאני המתבונן מהצד", שמשמש יחידת בקרה שבוחנת את הרגשות ממקום ניטרלי וענייני.

רעיונות אלו מוזכרים גם בתפיסת המיינדפולנס - היכולת להיות מודעים למחשבות, לרגשות ולתחושות גופניות מבלי לשפוט אותם - לקבל על עצמנו את מלוא קשת הרגשות בצורה אובייקטיבית. לחיות את החוויה האנושית על כל גווניה. חיים מלאי משמעות ואושר הם חיים מלאים. אם אנו רוצים להיות בעולם הזה בצורה אותנטית ומשמעותית, איננו יכולים להתמקד בממד אחד של החיים ולצפות שזה יעניק לנו חיים מלאים.

האם זה אומר שלא צריך לשאוף לאושר?

בוודאי שלא. נראה כי החלום להיות מאושרים יותר בחיים ובעבודה הוא בהחלט בר השגה, ואכן יש הרבה פעולות מכוונות שמעצמות את אושר בחיינו, ומאריכות את פרק הזמן שהוא פוקד אותנו. גישה שאפתנית יתר על המידה עלולה להוביל לאפקט בומרנג.

לכן כתזכורת לעצמי ולכם – פעמים רבות הדרך הטובה ביותר לחוות שחרור ומידה של הקלה היא 'פשוט להיות עם מה שיש', גם עם זו תחושת מעוקה, במקום 'לנסות להיות מאושרים'. מתי שהוא תחושה זו תחלוף ונוכל לפעול להגברת הטוב בחיינו האישיים, הארגונים, והלאומיים.

231 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page