top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

למה כדאי לך לצאת לחופש

המחצית השנייה של חודש אוגוסט היא תקופה שמתאפיינת בחופשה של מרבית מהמשק. אך האם כולם מנצלים את ימי החופש שלהם ויוצאים לחופשה? מסתבר שלא. השבוע דיברתי עם מנהלת הדרכה בארגון, שסיפרה לה כמה היא שחוקה, אך לא מעזה לקחת חופש, לאחר תקופת הקורונה בה היתה בבית, חשש מאבדן מקום העבודה, ובכלל זה מרגיש לה לא מתאים השנה, למרות שהיא זקוקה לזה כמו אויר לנשימה.


מסתבר שאותה מנהלת הדרכה אינה יחידה. בסקר שערך אתר Glassdoor נמצא ש-85% מהאמריקאים לא מנצלים את כל ימי החופשה בתשלום אותם הם מקבלים מהמעסיק ו-15% לא מנצלים כלל ימי חופשה. מחקר אחר שכלל 5,641 עובדים בארה"ב, שעובדים מעל 35 שעות שבועית ושזכאים לחופשה בתשלום ממקום עבודתם, בחן את ניצול ימי החופשה וההשפעה שלה על ממדים כלכליים ופיזיים. הממצאים הראו כי האמריקנים נהגו לנצל כמעט שלושה שבועות של חופשה בשנה (20.3 ימים) בשנת 2000, אבל הם ניצלו רק 16.2 ימים של חופשה בשנת 2015. במהלך 15 השנים האחרונות, האמריקאים איבדו כמעט שבוע חופשה.

ומה המצב בישראל?

בארה"ב, בניגוד לישראל, אין חוק המחייב מעסיקים לתת לעובדים ימי חופשה בתשלום. אך גם בישראל, למרות שמדובר בזכות עובדים המעוגנת בחוק, לעובדים בישראל מותר, בהסכמת המעסיק, לנצל רק 7 ימים מימי החופשה שמגיעים להם ולצבור את היתרה לשנתיים הבאות. אם העובד צבר יותר ימי חופשה מהמותר על פי החוק, הוא עלול לאבד אותם. משרד הכלכלה, אינו מחזיק בנתונים לגבי שיעור העובדים שאכן מנצלים את ימי החופשה להם הם זכאים, אך נתונים לא רשמיים מצביעים על כך שימי חופשה רבים אינם מנוצלים ומצב זה רק מתגבר השנה, בעקבות משבר הקורונה.


אז למה אנחנו לא מנצלים יותר את ימי החופשה? הסיבה העיקרית שבגללה עובדים לא מנצלים את כל ימי החופשה היא שהם מתקשים לעזוב את המשרד כי הם חוששים לחזור לערימות העבודה שיצטברו על שולחנם בעת החופשה (40%), כך לפי הסקר האמריקאי. סיבה נוספת, שבגללה 35% מהעובדים לא מנצלים את ימי החופשה היא שהם מרגישים, שאין מי שיעשה את עבודתם בזמן שהם נעדרים. 22% מהעובדים לא יוצאים לחופש כי הם לא רוצים שהמעסיקים שלהם יראו בהם עובדים שניתן להחליף ו-28% מעוניינים להפגין נאמנות טוטאלית למעסיק. בנוסף יש ארגונים בהם המנהלים אינם מעודדים בלשון המעטה את עובדיהם לצאת לחופשה.


האם ניצול ימי חופשה אכן עוזר לפרודוקטיביות ולהצלחה שלנו? מבחינה מחקרית, ניצול ימי חופשה מוביל ליותר הצלחה בעבודה, כמו גם לרמות מתח נמוכות יותר ויותר אושר בבית. מסתבר שאותם עובדים שלא יוצאים לחופש בסופו של דבר פוגעים בעצמם, משום שהניתוק - הפיזי והמנטלי - חשוב להורדת הלחץ בעבודה ולשיפור הבריאות. עובדים שניצלו פחות מ-10 ימי חופש בכל שנה היו בעלי סבירות 34.6% לקבל העלאה, או בונוס בתקופה בת שלוש שנים, בעוד אנשים אשר ניצלו יותר מ 10 ימי החופשה שלהם היה סיכוי 65.4% לקבל העלאה, או בונוס.

זה לא אומר שימי החופשה בהכרח גרמו לקידום, אבל זה בהחלט אומר שאין קשר בין לקיחת חופשה לפגיעה בקריירה. יותר מכך, אם אינכם לוקחים חופשה, אתם במו ידיכם מקצצים בשכרכם. השכירים שבינינו מקבלים ימי חופשה בתשלום כחלק מחבילת השכר. אם לא ניצלתם אותם הרי עבדתם בחינם באותם ימים.


המחקר מוכיח כי רמת האושר שלך תעלה, סיכויי ההצלחה והסיכוי לקידום יעלו, רמת הלחץ תרד וגם תיהנה על הדרך. אז ללא קשר למצב בשונה השנה, ואולי דווקא בגללו, כדאי לך לצאת לחופשה, גם אם השנה היא בישראל.

290 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page