top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

למה כדאי לכם לצאת לטבע?

עודכן: 6 בנוב׳ 2022

בסוף שבוע האחרון נסעתי עם חברים לטיול במדבר. טבע, מדורה, שינה באוהל בשק"שים, שמיים מלאים כוכבים, קפה בזריחה והרבה אושר.

ולמה אני מספר לכם את זה? אני משתף אתכם בזה, כי נוכחתי להרגיש את ההשפעה החיוביות של השהייה בטבע על התודעה, הגוף והרגשות. נכון, זה לא היה לי פשוט לעצור ככה את מרוץ החיים, להתארגן ולצאת לטבע (מדהים כמה ציוד צריך בשביל 24 שעות בחוץ), אבל כמה זה חשוב.

זה חשוב, כי זה הזכיר לי את הקשר שלנו לטבע והיותנו חלק ממנו, חידד את פשטות ההקשבה לצלילים, את המבט בעושר הצבעים שמשתנים עם תאורת היום, את הקצב האחר של הדברים בטבע ואת שקט שבו. היציאה לטבע איפשרה לי לחוש את קור הלילה ואת חום היום מבלי הלחיצה המידית על המזגן לוויסות הטמפרטורה על ידי עוד מכשיר טכנולוגי. שקיעת וזריחת השמש הזכירה לי את התלות שלנו בטבע והכרת תודה על כל כך הרבה דברים קטנים שאני לקח כמובן מאליו, כגון מים בברז, מקרר ותאורה וכמובן הכרת תודה לחברים טובים, שהמפגש איתם והשיחות סביב המדורה בלילה, רחוק משאון החיים, שונות מאלו שבעיר. נופי הערבה, ים המלח ומהמדבר איפשרו לי zoom out, הרגעת התודעה והתפרצות של רגשות חיוביים.


השפעתו של הטבע על המוח האנושי הוכחה מדעית. מחקרים רבים מהשנים האחרונות בחנו מה קורה לנוירונים שלנו כשאנו חוזים ברכס הרים מושלג, בגלי אוקיינוס או באחו פורח הנושק ליער ירוק. המחקרים הללו מצאו כי מראה המרחבים הפתוחים יוזם שרשרת של פעילות כימיות במוח, שתוצאותיה הן בין היתר רוגע, שלווה ורווחה נפשית.

מחקר מעניין שבוצע באוניברסיטת מלבורן הראה כי נבדקים שהתבוננו בתמונה של טבע למשך 40 שניות לאחר 5 דקות של ביצוע משימה שדורשת ריכוז, הראו עליה של 14% ברמת הריכוז ושיפור ביצועים ביחס לקבוצת ביקרות שהתבוננה בתמונה ניטראלית.

תורת חידוש הקשב מלמדת אותנו כי לטבע יש יתרונות של חידוש מלאי הקשב, זאת בגלל שהטבע לוכד את תשומת הלב שלנו מבלי צורך להתמקד על דבר אחד ובכך מאפשרת לקשב שלנו לעבור למצב של חוסר מאמץ. בגלל שתשומת הלב שלנו היא משאב מוגבל, הצורך במרחבי התאוששות הוא חיוני לחידוש מלאי – וטבע הוא אחד הדרכים היעילות והזמינות לטעינה מחדש.

נצלו את מזג האויר הקסום של ישראל בעונה זאת וצאו לטבע. גם במהלך היום צאו להפסקות בטבע, הרימו את המבט להתבונן מסביב על השמיים, הפרחים, האופק או ציוץ הציפורים וקח כמה נשימות. אתם תופתעו, ממש כמוני, איזו השפעה יכולה להיות להפסקה בטבע על רמת האושר שלכם.

830 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page