top of page

למה פורים הוא חג רציני


השבוע אנו חוגגים את חג פורים. מאז שהייתי ילד אהבתי את החג הזה: שמחה, תחפושות, רעשנים, משלוחי מנות, מתנות לאביונים, שמחה וצהלה, והכרת תודה על כך שהגורל התהפך והעם היהודי (שוב) ניצל – תמצית האושר מרוכזת בחג אחד.


בשנים האחרונות, בהן אני עוסק באושר אישי וארגוני, אני מבין יותר ויותר שחג פורים הוא חג רציני, וכי עיסוק באושר, בשמחה, בהכרת תודה ובנדיבות, אינה רק עניין של כיף לילדים, או פעילות רווחה לעובדים, אלא עניין שכדאי לקחת אותו ברצינות, גם בחיים האישיים וגם בעולם העבודה.


מספר הולך וגדל של ארגונים עסוקים בטיפוח רווחת עובדים ואושר הארגוני. האם מדובר באופנה חולפת שעוסקת בפעילויות כיף וברווחה, או שמא מודבר פה בהשקעה, בעלת ערך רב, שמובילה לעלייה בפרודוקטיביות, ביצירתיות ובשורה העסקית החתונה?


התשובה היא ברורה. אושר ארגוני הוא השקעה אסטרטגית כדאית לכל עסק וישנם ומחקרים מדעים שמראים על קשר ברור בין אושר ארגוני ובין פרודוקטיביות ורווחיות. כדי לבחון את הקשר הזה לעמוק ובאופן שיטתי בוצע ב-2019 מחקר מקיף בשיתוף מכון גאלופ העולמי. מטרת המחקר היתה לבחון את הקשר בין רווחת עובדים (well being) למגוון משתנים ארגונים. המחקר המקיף כלל ניתוח (מטא-אנליזה) של 339 מחקרים שונים, שבוצעו על ישי מכון גאלופ החל משנות ה-90. הממצאים כללו 1,882,131 עובדים ואת התוצאות של 82,248 יחידות עסקיות ב-230 ארגונים שונים ב-49 תעשיות ב-73 מדינות.


התרשים הבא מראה את ממצאי המחקר המראים קשר בין רווחת עובדים לבין 4 מדדים ארגוניים במגוון תעשיות: נאמנות לקוחות, פרודוקטיביות עובדים, תחלופת עובדים ורווחיות.



המחקר מצביע על מתאם חיובי משמעותי בין רווחת עובדים ובין נאמנות לקוחות (r = 0.31). קשר שלילי בין רווחת ותחלופת עובדים (r = -0.25) וקשר הוא חיובי וחזק עם פרודוקטיביות (r = 0.2). חשוב לציין, כי המשתנים של נאמנות לקוחות גבוהה ופרודוקטיביות עובדים, כמו גם תחלופת עובדים נמוכה, הן במתאם חיובי עם רווחיות יחידות עסקיות (r = 0.16).


כיצד ניתן להסביר זאת? ממצאי מחקר זה לצד מחקרים רבים נוספים תומכים בעובדה, כי עובדים מאושרים תורמים להצלחה עסקית. חברות שמפגינות יחס חיובי, אכפתי, מעורר אמון ומייצרות תחושה של משמעות - מראות בעקביות תוצאות עסקיות משופרות. בספרם A great place to work for all טוענים המחברים שהחברות המובילות מצליחות, כיוון שהן מוציאות את המיטב מכל עובד ועובד ללא קשר לתפקידו בארגון או למאפייני האישיות שלו. חברות אלו מצליחות לעורר בקרב עובדיהן יותר יצירתיות, חיבוריות, תשוקה ושיתוף פעולה. לדברי מחברי הספר העיקרון הוא פשוט "כאשר ארגונים דואגים לעובדים, עובדים משיבים חזרה דאגה להצלחת הארגון". זהו לא מידע חדש, ואולי אפילו טרוויאלי, אבל המחקר הנ"ל מראה כיצד יצירת תרבות ארגונית חיובית בה עובדים מאושרים, משחקת תפקיד משמעותי בהצלחה הארגון.


בחג פורים הזה גם לכם יש הזדמנות להבין שאושר ארגוני זה עניין רציני ולאמץ כלים ותפיסות מאחורי נוסחה זאת לשים את האושר הארגוני כיעד אסטרטגי. לראשונה בישראל אנו משיקים את האקדמיה לאושר ארגוני. סדרה של 4 מפגשים המכשירה מנהלים ומנהלי אושר ארגוני (CHO) בארגונים במגוון כלים ושיטות, מבוססי מחקר, מעולם האושר הארגוני.


באקדמיה לאושר יכירו המשתתפים כלים עדכניים מעולם הפסיכולוגיה החיובית ומדעי האושר בעבודה, יתנסו בכלים להנהגת אושר במקום העבודה ויצאו עם אנרגיה ומחויבות לפעול לקידום אושר איש וארגוני אצלם בארגון גבר למחרת המפגש. אם גם אתם רוצה להצעיד את הארגון שלך לרמת הביצועים הבאה ולהפוך את הארגון שלך למאושר יותר, מקומך אתנו באקדמיה לאושר ארגוני - צור איתנו קשר. שיהיה לכולנו פורים שמח.

132 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page