top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

מדוע ארגונים חיוביים מצליחים יותר

יותר מידי ארגונים יצרו תרבות ארגונית לחוצה ואף אכזרית כדי להניע את הצלחתם הכלכלית. תרבות זו רק החמירה עם קיצוצי הקורנה, והיד הקלה על יציאה לחל"ת ובמקרים רבים גם פיטורים.

גוף גדול וצומח של מחקרים בנושא פסיכולוגיה ארגונית חיובית מדגים, שסביבת עבודה לחוצה ואכזרית פוגעת בפריון לאורך זמן, בעוד סביבה חיובית מובילה לתועלת דרמטית עבור מעסיקים, עובדים והשורה התחתונה.

למרות ההנחה, שלחץ דוחף עובדים לביצועים טובים יותר ומהירים יותר, מה שארגונים אינם מצליחים לזהות, הם העלויות הנסתרות שנגרמות מלחץ.

ראשית, ההוצאות על שירותי בריאות בחברות בעלות תרבות ארגונית של לחץ גבוהות כמעט ב-50% יותר מאשר בארגונים אחרים. האיגוד הפסיכולוגי האמריקני מעריך, כי יותר מ -500 מיליארד דולר נמחקים מהכלכלה האמריקאית בגלל לחץ במקום העבודה, וכ -550 מיליון ימי עבודה הולכים לאיבוד מדי שנה בשל לחץ בעבודה. 60% עד 80% מהתאונות במקום העבודה מיוחסות למתח, וההערכה היא שיותר מ 80% מביקורי הרופאים נובעים ממתח. לחץ במקום העבודה נקשר לבעיות בריאותיות החל מתסמונת מטבולית למחלות לב וכלי דם ועד תמותה.

בנוסף סביבת עבודה לחוצה ותרבות של פחד פוגמים בתחושת מחוברות בעבודה (engagement)- הקשורה בתחושת הערכה, בטחון ותמיכה. ולרמת מחוברות נמוכה יש עלויות. מחקרים של ארגון גאלופ, מראים, כי עובדים מנותקים מתאפיינים באחוז היעדרות גבוהה ב -37%, 49% יותר תאונות ו -60% יותר טעויות וליקויים מאשר הממוצע. ארגונים עם ציוני מחוברות עובדים נמוכים, מראים תפוקה נמוכה של 18%, רווחיות נמוכה ב -16% ומחיר המניות היה נמוך ב -65% לאורך זמן. חשוב מכך, עסקים עם עובדים מחוברים זכו ל -100% יותר פניות עבור כל משרת גיוס.

חוסר נאמנות היא העלות שלישית של לחץ. מחקרים מראים כי לחץ במקום העבודה מביא לעלייה של כמעט 50% בנטישת עובדים ולעלויות הקשורות בגיוס, הכשרה, ירידה בפריון, מומחיות אבודה וכדומה. המרכז להתקדמות אמריקאית מעריך כי החלפת עובד בודד עולה כ 20% משכרו של אותו עובד.

מסיבות אלה, חברות רבות יצרו מנגנון הטבות רחב, החל בעבודה מבית, פעילויות רווה ועד חדרי כושר במשרד. עם זאת, חברות אלה עדיין אינן מביאות בחשבון את ממצאי המחקר. סקר של גאלופ הראה, כי גם כאשר מקומות עבודה מציעות לעובדיהן הטבות כמו גמישות, ואפשרות לעבודה-מהבית, תחושת מחוברות היא זו שניבאה רווחה ואושר בעבודה יותר מכל משתנה אחר. עובדים מעדיפים אושר ארגוני ותחושת מחוברות למקום העבודה על פני הטבות חומריות.

אושר ארגוני ותחושת רווחה באים ממקום אחד, וממקום אחד בלבד - תרבות ארגונית חיובית. יצירת תרבות חיובית ובריאה לצוות שלך נשענת על כמה עקרונות עיקריים. המחקר (ראה כאן וכאן) על תכונות של תרבות במקום העבודה חיובי מסתכם בשישה מאפיינים חיוניים:

  • דאגה, התעניינות בעמיתים כחברים.

  • מתן תמיכה זה לזה, כולל הצעת עזרה והבעת חמלה כאשר אחרים נמצאים בקושי.

  • הימנעות מאשמה וסליחה על טעויות.

  • לעודד אחד את השני ולעורר השראה עבודה.

  • הדגשת תחושת משמעות בעשייה הארגונית.

  • להתייחס זה לזה בכבוד, בהכרת תודה, באמון וביושרה.

בתור מנהלים, אנשי משאבי אנוש, או כחבר לצוות העבודה שאלו את עצמכם כיצד אתם יכולים לטפח את העקרונות האלה?

בחנו כיצד אתם יכולים לתמוך ביצירת מקום עבודה חיובי ומצליח יותר לאורך זמן בכך שתגבירו את הרגשות החיוביים. היכן ניתן לשפר את מערכות היחסים של אנשים זה עם זה ולהגביר את היכולות ואת היצירתיות שלהם.

האם ניתן להפחית תחושת לחץ ומתח בעזרת הקשבה, הבעת עניין ומתן גמישות בתקופה מאתגרת זאת כדי לשפר את יכולתם של העובדים להתאושש מאתגרים וקשיים תוך שמירה על בריאותם.


פעולות אלו הן הדבר הנכון והמוסרי לעשות, לצד התרומה למיתוג המעסיק, לעלייה במחוברות ובנאמנות, מאפשר לעובדים להביא את החוזקות שלהם לידי ביטוי ולהיות הגרסה הטובה ביותר של עצמם. כאשר ארגונים מפתחים תרבויות חיוביות (פיסית או וירטואליות) הם משיגים רמות גבוהות יותר של יעילות ארגונית - כולל ביצועים פיננסיים, שביעות רצון לקוחות, פריון, ומחוברות עובדים. נשמע כדאי, לא?


235 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page