top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

מה למדנו על אושר ארגוני בסרביה

עודכן: 24 בינו׳ 2020

הטיפ השבועי נכתב השבוע מהעיר נובי סאד שבסרביה. נסעתי יחד עם קרן לסרביה לכנס בינלאומי של השותפים שלנו ב- Woohoo Inc ולהכשרה הבינלאומית הראשונה של משחק למצוא את ה-PLUS. אושר גדול לפגוש שותפים, שמפיצים, ממש כמונו, את בשורת האושר הארגוני ברחבי העולם, ללמוד על העשייה הבינלאומית, להחליף רעיונות, לחלוק הצלחות, לשחק למצוא את ה-PLUS ולבלות ביחד.

את הכנס אירחה חברת VEGA IT, חברת תוכנה בינלאומית הממוקמת בסרביה, המונה כ-200 עובדים, שחרטה על דגלה אושר ארגוני.

השבוע נחלוק איתכן חלק מהפרקטיקות שקיימות בחברתIT Vega כדי שתקבלו רעיונות והשראה כיצד ניתן לייצר תרבות ארגונית חיובית.

1. מבנה ארגוני שטוח - ב- Vega IT מקיימים מבנה ארגוני שטוח, אחד הביטויים היפים לכך היא שלשני המנכ"לים המייסדים של החברה אין חדר משלהם. הם בוחרים מידי יום לשבת בעמדת מחשב באחד מהחללים הפתוחים לעבוד כתך לכתף לצד העובדים ולשדר להם שאין היררכיה.

2. שקיפות מלאה – כל נתוני החברה, מלבד דרגות שכר, הן בשקיפות מלאה לכל עובדי החברה. כל עובד יכול לשאול כל חבר הנהלה או את הקולגות שאלה באופן גלוי או אנונימי ומקבל תשובה תוך 48 שעות. השאלות יכולות לכלול גם שאלות אישיות, לדוגמה, אחת העובדות ביקשה עזרה במציאת בן זוג, ומנכ"ל החברה קיים איתה ועם ועדת ההיגוי / תרבות שלו פגישה בעניין.

3. השקעה בפעילות פיזית - בחברה יש מידי בוקר שיעורי יוגה ואירובי, לחברה יש קבוצת ריצה ועובדי החברה זכאים למנוי בחדר כושר. בתוך המשרדים יש מקלחות כדי לאפשר לעובדים לשלב בין פעילות גופנית לפני ובמהלך העבודה ביתר קלות. כל עובד שמשתתף באחת מהפעילויות זוכה בנקודות ספורט, אותן ניתן להמיר במגוון הטבות.

4. עיצוב – החברה מעוצבת מתוך חשיבה לייצר תרבות של כיף והנאה, באחד מהקומות לצד גרם מדרגות יש מגלשה בה ניתן להתגלש למטה, על הקירות יש תמונות של צוות העובדים, בכניסה לחברה יש באר גדולה מלאה בכדורי ספורט בעזרתה ניתן לחגוג הצלחות, ברחבי המשרד יש נדנדות, חדרי משחקים ומשפטי השראה על הקירות. בכל החדרים יש מסכים עליהם מוקרנות תמונות של העובדים החדשים, תמונות של בני המשפחה של העובדים, ותמונות של סיפורי הצלחה. בחדרי הישיבות אין פינות בשולחנות, כדי לשבור את המבנה ההיררכי של יחסי כודיח, כ אחד לא ישב בראש השולחן.

5. השקעה ביזמות עובדים – כל עובד שיש לו יוזמה בעלת ערך, (כולל עובדים שביקשו לעזוב להקים את החברה שלהם), מקבל תמיכה מחברה. בחלק מהמקרים העובדים שרוצים להקים סטארט אפ משלהם, מוזמנים להישאר במשרדים ואפילו מקבלים תקציב לפתח את הרעיון שלהם, וסיוע בקישור לקוחות החברה. אותם עובדי עבר הופכים להיות השגרירים הכי טובים של החברה, והם מלאי הערכה, בין אם הם נשארים, או יוצאים להקים חברה משלהם. כל עובדי החברה שעוזבים מצטרפים לתוכנית הבוגרים, שנפגשת אחת לשנה ומהווה פלטפורמה לנטוורקטינג ולשמירה על קשר עם חברת האם. לאורך השנים מעל 30 עובדים חזרו לעבוד בחברה לאחר שעשו מספר תפקידים בחוץ.

6. השקעה בקהילה המקומית - לחברה יש עמותה שמסייעת בטיפוח רוח התלהבות ומצוינות בעזרת עריכת סיורים, שיחות מוטיבציה בבתי ספר, מלגות להשכלה גבוהה למעוטי יכולת וכד'. לחברה יש פרויקט שנקרא Code for a Cause – אליו נרשמים מגוון ארגוני מגזר שלישי שזקוקים לסיוע טכנולוגי, החל מבניית אתר ועד כתיבת קוד. במשך 48 שעות כל עובדי החברה עורכים האקתון ומתגייסים למצוא פתרונות ל-20 הארגונים הנבחרים.

7. גיוס עובדים צעירים – אסטרטגיית החברה היא לגייס למרבית התפקידים בוגרים ישר מאוניברסיטאות, שזהו תפקידם הראשון ומכשירים אותם. זאת מתוך הבנה כי תוך מספר חודשים אותם עובדים צעירים יהיו בעלי תפוקה של מתכנתים בעלי 2-3 שנות ניסיון בעלות שכר נמוכה משמעותית, וכך הם יכולים לשמר ולתגמל את אותם העובדים טוב יותר בהמשך.

8. קליטת עובדים – כל עובד חברה זוכה לקבל 2 מנטורים שמלוים אותו בחודש הראשון. מנטור טכנולוגי שאחראי לסייע ההכשרה המקצועית ומנטור חברתי, שאחראי לסייע לעובד החדש בליטה חברתית.

9. כיף והנאה – בחברה עושים עבודה רצינית, אך יש בה הרבה מקום וזמן לעשות שטויות וכיף כמו מסיבות בצבע כתום (צבע החברה), חולצות עם ציטוטים מצחיקים לכל מחלקה, Happy breakfast פעם בחודש, זמן משחק ביום שישי ועוד.

10. פעילויות אושר – בחברה משקיעים הרבה בקידום אושר ארגוני. זה חלק מהחזון וגם מהשגרה. מידי חודש יוצא עיתון אושר בו חולקים הצלחות בתוך החברה וסיפורי הצלחה של לקוחות. כל הישיבות ביום רביעי נפתחות בסבב של דברים טובים שקרו השבוע. על השולחן של כל עובד יש כרטיס המזכיר לו לפרגן לקולגות שלו, לקחת לעצמו זמן לעצירה וטעינה מחדש ולהקדיש זמן בפעולות מקדמות אושר. לכל עוד יש צנצנת אותה ממלאים בפתקי פרגון והערכה אותה פותחים בכל יום הולדת. כאלו יוזמות ועוד אחרות מועלות ומיושמות מידי יום / שבוע.

11. מדידת אושר – החברה עוסקת באופן קבוע ושבועי במדידה של אושר ארגוני, ואפילו פיתחה לכך כלי מיוחד. מידי יום שישי כל עובד משיב על 3 שאלות. אחת קבועה- 'כיצד הרגשתי השבוע בעבודה', ושתי שאלות משתנות. המנהלים ומנהלי האושר הארגוני, עוסקים בניטור קבוע של רמת האושר האישית והצוותית וכל מנהל מוזמן ואף נדרש להשקיע בכך.

12. תוכנית לימודים הכשרה והעשרה לעובדים – הסיסמה היא ש-Vega ממשיכים ללמוד. החברה מממנת שיעורי אנגלית לכלל עובדי החברה הזקוקים לכך ונותנת לעובדים זמן ללימודים הן מקצועיים והן בתחומי העשרה כלליים.

13. פעילויות לכל המשפחה – החברה משקיעה גם במשפחה של העובדים. בני המשפחה מוזמנים לסיורים בחברה. עץ חג המולד של החברה קושט על ידי הילדים של עובדים החברה ויש מגוון פעילויות המערבות את בני המשפחה של העובדים.


זו היא רק רשימה חלקית. היו לא מעט רגעים בשלושה ימים שבילינו בחברה, שזה היה כמעט בלתי נתפס שיש חברה שעושה את כל הדברים מעוררי ההתפעלות האלו כבר במשך 5 שנים.

ובאופן לא מפתיע התוצאות הארגוניות מגיעות. החברה היא בעלת שיעור רווחיות גבוהה (מעל 30 אחוז מידי שנה). החברה לא משקיעה כלל בתקציבי גיוס עובדים ומידי יום זוכים לקבל מעל 10 קורות חיים ממועמדים שמבקשים להצטרף לחברה.

לאורח השנים החברה זכתה לפרסים הן ממשרד הכלכלה של סרביה והן פרסים בינלאומיים על יצירת ארגון מאושר. החברה, בעיקר בגלל התרבות הארגונית שלה, היא אתר לעלייה לרגל של תכניות ניהול של מגוון אוניברסיטאות בעולם והנה גם אנחנו התארחנו שם במסגרת כנס השותפים.

VEGA IT היא דוגמה ומופת כיצד יצירת ארגון מאושר היא הדבר הנכון לעשות בשנת - 2020 וכיצד אושר ארגוני היא אסטרטגיה עסקית שמוכיחה את עצמה בכל מדד ארגוני. אנו מזמינים גם אתכם לשים את האושר בראש סדרי העדיפויות הארגוני, אתם לא תצטערו על כך ואולי מפגש השותפים הבא שלנו יתקיים אצלכם בארגון.

40 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page