top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

מה למדתי מגמביט המלכה על חוזקות

עודכן: 22 בנוב׳ 2020

בטח שמעתם על סדרת הדרמה המשובחת והמדוברת של נטפליקס, 'גמביט המלכה' ( The Queen's Gambit) שמבוססת על רומן בשם זה מאת וולטר טוויס. הסדרה מגוללת את סיפור חייה של ילדת פלא בשם אליזבת' (בת') הרמון, החל מילדותה בבית יתומים, ועד עלייתה המטאורית כאלופת שחמט עולמית.

לטעמי, מדובר בסדרה מוצלחת, שעוסקת במגוון נושאים חשובים כמו פמיניזם התמכרויות וההשפעה הנפשית של הצלחה וכישלון. לצד נושאים אלו מצאתי בה גם נקודת מבט לעולם החוזקות הקרוב לליבי, שאני רוצה לחלוק אתכם.

כמה מילים על חוזקות

הכרת החוזקות שלנו ושימוש יומיומי בהן מסייעים לנו להיות מאושרים יותר ומצליחים יותר. מחקרים מראים לנו, כי חוזקות הן המפתח שלנו ליצירת יותר ביטחון, אנרגיה, מחוברות, חוסן, אושר והצלחה.

רוב הסיכויים שהחוזקות והעוצמות שלנו הם אלו שיקדמו אותנו מקצועית. כאשר אנו פועלים מתוך חוזקות, קל לנו יותר להשיג מצוינות אמיתית, להשיג תוצאות טובות יותר' בפחות מאמץ ועם יותר הנאה. כאשר אנו פועלים מתוך חוזקה אנחנו מצפים לעשיה, אנחנו חשים דחף וסקרנות, אנחנו ממוקדים ומאותגרים אנחנו חשים יעילים ומצליחים.


לצד ממצאים חשובים אלו מכון גאלופ העולמי מלמד אותנו, כי בממוצע רק שליש מהעובדים מכירים את החוזקות שלהם ורק כ-17% מדווחים שהם עושים שימוש יומיומי בחוזקות שלהם במקום העבודה. למרות כברת הדרך בחקר החוזקות, האנושות עדיין בוחרת לעסוק בכפייתיות בפגמים ובכישלונות, ולא בהצלחות ובחוזקות.


חוזקה היא יותר מכישרון

חוזקה היא שילוב של שלושה מרכיבים, כישרון מולד, תשוקה ואימון.

חוזקה מתחילה בכישרון טבעי. היכולת המולדת מאפשרת לנו ביצוע קבוע, ברמת הצלחה גבוהה בפעילות כל שהיא. בת' הרמון הינה בעלת כשרון בולט בשחמט. יש לה ראיה רחבה, יכולת לראות ולתכנן עשרות מהליכים עתידיים ומחשבה חדה וזריזה.


המרכיב השני שהופך כישרון לחוזקה הוא הכמיהה והתיאבון. במרתף בית היתומות פוגשת בת' את השרת, מר שייבל, מול לוח שחמט, ומפצירה בו שילמד אותה את המשחק. מרגע המפגש עם שחמט היא לא יכולה בעליו, היא חשה כמיהה לשחק, וכל הניסיונות של מנהלת בית היתומים ואח"כ של ההורים המאמצים לנתב אותה לנתיבים אחרים זוכים להתעלמות. ניכר, כי בת' לא יכולה בלי השחמט וכי זהו המקום היחיד בחייה בו היא מרגישה, כי בידיה שליטה.


המרכיב השלישי בשילוב שיוצר את החוזקה הוא האימון והתרגול. בתחילת דרכה בת' מנצחת את כולם ובקלות. מר שייבל מפגיש אותה עם מנהל מועדון השחמט המקומי, שם היא מנצחת בקלות את כל חברי המועדון כאשר היא משחקת מול כולם בו-זמנית. גם בתחרויות הפתוחות הראשונות בת' מביסה את כולם כלאחר יד. אך ככל שהיא מתקדמת ועולה ברמת הקושי היא פוגשת את גבול הכישרון. בת' מבינה שאם היא רוצה לשחק בליגה של הגדולים, כישרון ותשוקה אינם מספיקים. יש צורך באימון והרבה. ואכן כל כישלון מביא איתו תסכול שהופך את בת' לתלמידה, ששוקדת על לימוד אסטרטגיות ומהלכים חדשים, מחדדת את חושיה, לומדת לקרוא את היריב, לנתח משחקים ולדעת להתאים את הסגנון למי שעומד מולה.


לקחת בעלות על החוזקות

לחלק גדול מאינו יש אמונות מגבילות לגבי חוזקות. בסדנאות שלנו אנו פוגשים מגוון אמונות כגון: מרחב הצמיחה הגדול ביותר הוא בשיפור החולשות, זה לא צנוע לדבר על חוזקות ואם אציג את החוזקות שלי אחרים יראו בי גאוותן ויהיר, או אנשים שמבטלים כלאחר יד את החוזקות הייחודיות שלהם, וחושבים כי אנשים אחרים ניחנו באותם כישורים שלהם.


גם לבת' לוקח זמן לקחת בעלות על החוזקות שלה (כמו גם להכיר במגבלותיה). בתחילת הדרך בת' מייחסת את ההצלחה הפנומנלית שלה בשחמט לסמי ההרגעה שניתנו לה בבית היתומים. ובכל פעם שהיא נדרשת למשחק שמעורר בה מתח, היא מרגישה שהיא זקוקה למרכיב חיצוני, כגון סם הרגעה או אלכוהול, שיאפשר לה את ההצלחה. לוקח לבת' זמן להבין, כי היכולות שלה בשחמט הם שלה, וביכולתה להביא אותם לידי ביטוי גם ללא שימוש בחומרים חיצוניים.

במקומות רבים בחיים אנו כמו בת', כורכים את ההצלחה שלנו בתנאים חיצוניים כמו תזמון, נוכחות של אנשים מסויימים, מיקום (בית או עבודה), תפקיד או תנאים חיצוניים שמוצאים מאיתנו את היכולת.

המסע של בת' להכיר ביכולותיה, לא לפחד מהם ולעשות בהם שימוש גלוי בביטחה הוא מסע שכולנו צריכים לנוע בו.

הצלחה היא לא עניין פרטי

הסדרה המלכה גמביט עוסקת בגיבורה בת' הרמן, אבל לאורך כל הסדרה אנו, ביחד עם בת', לומדים להבין שהצלחה, איננה עניין פרטי. אנשים רבים בדרך עוזרים לבת' לממש את הפוטנציאל שלה. החל ממר שיבל השרת שמגלה את הכישרון האדיר שלה, דרך אלמה, האמא המאמצת, שבדרכה הייחודית מספקת לבת' עוגן. בהמשך הדרך מאמצת בת' חברים מעולם השחמט בעלי סגנונות שונים. הארי בלטיק, שמעביר אליה את כל הידע הטכני שלו בשחמט. בני ווטס שמלמד אותה משחק מהיר וביטחון עצמי וטאונס, שדוחף אותה למגרש של הגדולים. קווי אישיותה הגבוליים, ההתמכרויות שלה ומצבי הרוח שלה גורמת לעליות ומורדות עם חבריה והם מתקשים לשמור על קשר עם בת'.


בפרק האחרון בסדרה בת' יוצאת לבדה לתחרות במוסקבה במטרה לפגוש בגמר פעם נוספת את בוגרוב, אלוף העולם הרוסי, שניצח אותה פעמיים בעבר. לאחר שעות אחדות של מלחמת מוחות במשחק הגמר בוגרוב מבקש הפסקה. בבוקר שלפני המשך המשחק מתקשר אל בת' באופן מפתיע בני ווטס מניו יורק ומספר לה שהוא וכל חבריה הנוספים (שנטשו אותה בדרך) ניתחו ללא ידיעתה את האפשרויות להמשך המשחק, ומציג לה את מגוון האפשרויות. מהלך זה של חשיבה משותפת סולל את הניצחון המיוחל מול בוגרוב, ואיתו את ההבנה שעם כל הכישרון הטבעי, כדי להצליח להגיע להיות אלוף עולם בשחמט, ממש כמו בכל תחום אחר, אנו לא יכולים, וגם לא כדאי לעשות זאת לבד.

אף אחד מאיתנו לא חכם כמו כולנו. לכל אחד מאיתנו תמהיל חוזקות ייחודי לצד מגבלות וחולשות. שילוב כוחות עם אנשים נוספים מאפשר לנו להתגבר על המכשלות שלנו, ליהנות משילוב ולהתגבר גם על המכשולים הגדולים ביותר.


בפתחו של שבוע חדש על כולנו לעלות על המגרש, לזכור, כי חוזקות הן מקור הצלחה ששלנו, בשחמט ממש כמו בחיים, ולכן כדאי להכיר ולהרחיב את השימוש בהם כדי לנצח את משחק החיים.


964 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page