top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

מה ניתן ללמוד על מנהיגות חיובית ממנכ"ל Airbnb

עודכן: 30 ביוני 2020

אם אתה מנהל, אתה יודע שאין זה תפקיד פשוט. העולם סביבנו ועולם העבודה בפרט משתנים, ואתגרים חדשים נוספים כל הזמן. תחרותיות, עודף מידע, צורך להתייעל, דינמיות ושינויים – כל אלה דורשים מהעובדים להשתנות, להשתפר ולתת את המיטב כל הזמן. שינויים אלו דורשים סוג חדש של מנהיגים. לא עוד מנהיגים שעסוקים רק במקסום השורה התחתונה, אלא מנהיגים שיודעים להניע את אנשיהם להצטיין, מנהיגים שמעודדים את

אנשיהם להיות טובים יותר, שעסוקים גם בעשיית טוב, או במילים אחרות – מנהיגות חיובית.


מנהיגות חיובית עושה שימוש בסט של כלים, מבוססים על מחקר מדעי, מעולם הפסיכולוגיה החיובית. מנהיגים חיוביים שמים דגש על מה שעובד ומה שמצליח, לומדים מהצלחות, מאבחנים חוזקות וכישרונות, מפתחים אותם ובכך יוצרים אווירה חיובית ומעצימה בארגון, המובילה למחויבות ולשייכות של העובדים, וכתוצאה לביצועים גבוהים. מנהיגות חיובית יוצרת ארגונים טובים יותר מבחינת פסיכולוגית, חברתית וכלכלית. מנהיגות חיובית היא צו השעה ותפיסת עולם שתורמת למנהיגים עצמם, לעובדים שלהם, ללקוחות שלהם, ובכלל לחברה כולה.

עקרונות של מנהיגות חיובית

מנהיגות חיובית מעודדת, מעצימה וטוענת את הסביבה הארגונית בחיוביות. להלן מספר התנהגויות המאפיינות מנהיגים חיוביים:

1. פעולה בהתאם ליעוד ולערכים – מנהיגים חיוביים הם בעלי תפיסת עולם ניהולית מגובשת, המשרתת תכלית רחבה יותר הרווחה יותר משורת הרווח גרידא. מנהיגים חיוביים משרתים ייעוד ותחושת שליחות ופועלים לפי סט ערכים מוגדר ומוצהר.

2. מודעות עצמית – מנהיגים חיוביים מודעים לעצמם, לעוצמות שלהם ולמגבלות שלהם. הם פועלים מתוך ענווה, יודעים לבקש משוב מאחרים, להקשיב, להשתנות ולפנות את הדרך לאחרים, כאשר אין להם יתרון יחסי בעמדת ההובלה.

3. אמון - מנהיגים חיוביים מעוררים אמון, ביכולת שלם להתייחס לאחרים מתוך כבוד.

4. יושרה – מנהיגים חיובים עומדים מאחורי המילים שלהם ופועלים בצורה אתית, בשקיפות, באומץ ובאותנטיות.

5. מתן הערכה והכרה – מנהיגים חיוביים מכירים בערך של מתן הערכה, הכרה, הוקרה ותמיכה על בסיס קבוע לעובדיהם, לקולגות, למנהלים, לספקים וללקוחות.

6. אוטונומיה – מנהיגים חיובים מקפידים לספק אוטונומיה וחופש בחירה לעובדים שלהם.

7. אנרגיה חיובית – מנהיגים חיוביים עובדים עם ה"כן" הם מציינים הצלחות, מפתחים כישרונות חוזקות ומעצימים את מה שעובד.

דוגמה למנהיגות חיובית הלכה למעשה

דוגמה למנהיגות חיובית ניתן היה לראות השבוע במכתב של מנכ"ל חברת השכרת דירות הנופש Airbnb, בריאן צ'סקי, ובו עדכן את כלל העובדים כי החברה מתכוונת לפטר 1,900 עובדים (כרבע מכח האדם שלה) בעקבות משבר הקורונה.

במכתב חולק צ'סקי בשקיפות ובאותנטיות את השיקולים והעקרונות שהנחו אותו בקבלת ההחלטה. המנכ"ל מפרט בצורה ברורה את התנאים למפוטרים, מענק פרישה בהיקף של 14 שבועות שכר בסיס ושבוע נוסף על כל שנה שבה עבדו בחברה וביטוח בריאות ל-12 חודשים. צ'סקי גם מציין כי כל שיחת פיטורים תתבצע פנים אל פנים ומקפיד להודות לעובדיו. לקריאת המכתב המלא.

מכתב זה הוא דוגמה למנהיגות חיובית בשעת משבר. באירוע מורכב לניהול זה, מצליח צ'סקי להפגין אכפתיות, לתמוך ולהעצים את עובדיו, תוך הקפדה על ניהול ותקשור של ההחלטה, קשה ככל שתהיה.

החלטה זו של מנכ"ל Airbnb הצטרפה לפעולות נוספות בהם נקט צ'סקי מאז תחילת משבר הקורונה, וביניהם הקמת קרן סיוע למארחים שנפגעו במהלך הקורנה, מתוך רצון לתמוך בחברי הקהילה בזמנים קשים, או בבחירה להנהיג מדיניות ביטולים גמישה לאורחים ולמארחים בזמן הקורונה.


זוהי דוגמה מצוינת למנהיגות שמפגינה אכפתיות, רואה את אחריותה לדאוג לכל בעלי העניין בקהילה ופועלת הלכה למעשה, גם בעת משבר, על פי ערכי החברה והייעוד שלה.

הפגנת התנהגויות אלו ברמה היומית גם אצלך בארגון ייצרו תרבות ארגונית חיובית שעד מהרה תשפיע לטובה על ביצועי הצוות ועל רמת האושר הארגוני.

רוצה גם את להיות מנהיג חיובי ? מעוניין להכיר סט כלים מוכחי מחקר הרלוונטיים לעולם הניהול בימים אלו יותר מתמיד? מוזמן ליצור איתנו קשר ולהצטרף לקורס מנהיגות חיובית של PLUS, שזמין עכשיו גם בזום.

642 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page