top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

עלי באבא ושודדי האושר

עודכן: 24 בינו׳ 2020


חודש נובמבר כאן, וזה אומר חודש של חגיגת קניות אחת גדולה: ShoppingIL, יום הרווקים הסיני, סייבר מאנדי בסוף החודש - החגיגה הגדולה מכולן - Black Friday עם הנחות אגרסיביות במיוחד. במהלך נובמבר, אנחנו צפויים לבזבז 144 מיליארד דולר לקניות דרך הרשת - בכל העולם. ישראל היא אחת משלוש המדינות המובילות בעולם בקניות: 80% מהצרכנים הישראלים עושים קניות באתרים בין-לאומיים. על פי הערכות, עד סוף 2019, היקף הרכישות של הישראלים ברשת צפוי להגיע לכ-22 מיליארד שקלים.


נראה, כי החיפוש אחר האושר בעולם המערבי מוביל רבים לאמוק של רכישת מוצרי צריכה, בעוד המחקרים דווקא מוכיחים אחרת. עשרות מחקרים בעשור האחרון מוכיחים, כי רמת האושר לא נקבעת לפי כמות הכסף שאדם מרוויח, אלא לפי האופן בו הוא מבזבז ומשקיע אותו וכי רכישת מוצרים חומריים אינה תורמת לאושר בר קיימא. המחקר מראה, כי נתינה של כסף לאחר, טוב לב ונדיבות תורמים לעלייה ברמת האושר יותר מאשר רכישת מוצרים חומריים. בנוסף, כאשר אדם משתמש בכסף לצריכת חוויה (כגון טיול או הופעה) מאשר לרכישת דברים חומריים (שמלה חדשה או שעון ממותג באתר עלי-באבא) יש תרומה גדולה יותר לאושר.

אף על פי שאנשים נוטים לחשוב, כי השעון החדש יחזיק מעמד יותר זמן מהטיול לנפאל, דווקא חווית הטיפוס להימליאיה מוכחת כזיכרון מוחשי, שאנשים חווים שוב ושוב, דרך סיפורים, הרבה אחרי שהשעון האופנתי עצר מלכת. בנוסף, אנשים נוטים פחות להשוות חוויות מול אנשים אחרים, ולכן לא חווים אכזבה כאשר הם מגלים שהשכן שלהם קנה את אותו שעון ב-5$ פחות באתר האינטרנט מתחרה.


ומה היישום הארגוני?

ראשית, כמנהלים ואנשי משאבי אנוש בארגונים יש לדאוג, כי העובדים זוכים לשכר הוגן. מעבר לכך, מחקרים מראים, כי התרומה של כסף נוסף לשכר, היא בעלת ממד של תפוקה שולית פוחתת, בעוד משתנים כגון מילה טובה, הערכה על העבודה ואפילו הקשבה הם בעלי ערך רב יותר.

ייתכן, כי כאשר אתם שוקלים את בונוס סוף השנה ורוצים לתרום לאושר הארגוני, יותר אפקטיבי להשקיע את המשאבים בחוויה, שתאפשר לעובדים להרגיש שמחה, הנאה ולכידות צוותית, על פני חלוקת מתנות או צ'קים. לתוספות השכר יש השפעה קצרת טווח. עובדים מסתגלים מהר מאוד למצב החדש, בעיקר כאשר הוא טוב יותר מהמצב הקודם, בעוד חווית משמעותית בעבודה כגון הכרת תודה, הנאה, תחושת משמעות ושליחות תורמת לאושר הארגוני הרבה יותר.


בחג הקניות הבא, אל תתנו לשודדים של עלי-באבא, עלי אקספרס או Ebay לשדוד לכם את האושר האישי והארגוני. סגרו את המחשב, התרחקו מהקניון והקדישו את אותו הזמן והכסף ביצירת חוויה אישית, משפחתית או צוותית.

7 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page