top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

5 דברים שכדאי לכם לדעת על אושר ארגוני

מקומות עבודה מאושרים הם ריווחים וחדשניים יותר, מושכים אליהם את העובדים הטובים בשוק ונהנים משיעור היעדרויות וקצב החלפת עובדים נמוך. בשורה התחתונה מקומות עבודה מאושרים מרוויחים יותר כסף.


איך יוצרים מקום עבודה שמח?

להלן חמישה ממצאים מעולם הפסיכולוגיה החיובית שרלוונטיים להעלאת אושר ארגוני:

1. לרגשות חיובים השפעות מיטיבות רבות עלינו ועל הביצועים שלנו בעבודה. אנחנו נוטים להמעיט בערכן של רגשות בעבודה. הלך המחשבה הרווח הוא כי 'זה לא משנה מה אתה מרגיש, זה משנה מה אתה חושב'. אבל התעלמות מהרגשות שלנו אינה ממש אפשרית וגם לא ממש כדאית. הרגשות שלנו משפיעים על התפקוד הפיזי והמנטאלי שלנו בדרכים רבות, ולרגשות חיוביים יש השפעה חיובית חזקה על ביצועי העבודה שלנו. מחקרים רבים בפסיכולוגיה חיובית מראים לנו, כי כאשר אנו חווים רגשות חיוביים אנו יותר פרודוקטיביים, יצירתיים, בריאים, גמישים מחשבתית, אופטימיים, קליטים ללמידה, אמיצים, בעלי מוטיבציה, יעילים, נדיבים, משתפי פעולה ושירותים. לארגונים של היום לא כדאי להתעלם מרגשותיהם של עובדיהם- אנשים מאושרים לא רק מרגישים יותר טוב אלא גם עושים עבודה טובה יותר, וזה מסביר למה ארגוניים מאושרים הם יותר ריווחים.


2. רגשות מדבקים הרגשות של האנשים סביבך משפיעים עליך, והרגשות שלך משפיעים על סביבתך. להיות בסביבת אנשים שמחים גורם לנו להיות קצת יותר מאושרים ולשהייה בסביבתם של אנשים אומללים יש השפעה הפוכה. ממצא זה מאוד רלוונטי בעולם העבודה, בעיקר בימים אלו. אושר ארגוני היא תופעה חברתית ולכל אחד מאתנו יש השפעה על רמת האושר בארגון. אנו משפיעים ומושפעים מהסובבים אותנו. אז אם כבר אנחנו מדבקים, אז עדיף להדביק ברגש חיובי, לא?


3: פעולות קטנות יכולות לייצר השפעה גדולה על האושר שלנו אתם עשויים לחשוב כי בכדי להיות מאושר בחיים, צריך לזכות בלוטו, למצוא חיסון לקורונה או לחוות הצלחות אדירות. אבל מה שהמחקר בפסיכולוגיה חיובית מראה לנו שוב ושוב הוא, כי התערבויות פשוטות מפתיעות ביעילות ההשפעה שלהן על האושר שלנו. התערבויות פשוטות כדוגמת כתיבת מכתב תודה למישהו שעזר לך, רישום של 3 דברים טובים שקרו לך היום/השבוע, חקר הצלחות, ביצוע פעולות של נתינה או קבלה של משוב חיובי תורמות לעלייה משמעותית ברמת האושר. פירוש הדבר בעולם העבודה - כי לא רק גורמים ארגוניים כמו אסטרטגיה, חזון, ערכים ותהליכי עבודה משפיעים על האופן בו אנו עובדים, אלא גם האופן בו אנו עובדים יחדיו ומתקשרים אחד עם השני על בסיס יומי. האם אתה מתייחס אל העובדים שלך בכבוד ובאדיבות? האם בארגון שלך אנשים סומכים אחד על השני? האם אתה משקיע זמן להתייחס באופן חיובי לסובבים אותך ? ברגע שפעולות קטנות אלו הופכות לחלק משגרת יומך הם מייצרים השפעה ארגונית גדולה.


4. דברים לא צפויים משמחים אותנו על פי המחקר, אנו הופכים מאושרים כאשר דברים טובים קורים לנו (כאילו דה!), אבל האפקט הוא גדול יותר כאשר דברים טובים קורים לנו באופן בלתי צפוי. זה מעניין בהקשר של אושר ארגוני, כי רבים מן הדברים שארגונים עושים כדי להפוך את העובדים שלהם למאושרים יותר הם צפויים לחלוטין: אירועי חג, בונוסים, אירועי צוות וכד' מתרחשים בזמנים בזמן קבועים למדי, מה שמצמצם את האפקטיביות שלהם. זו הסיבה מדוע מומלץ לבצע גם פעולות אקראיות מקדמות אושר במקום העבודה. אז מה אתה יכול לעשות? למשל להעניק הפתעה נחמדה לעובד שכיכב השבוע, להפתיע את עמיתך לעבודה בבוקר, לבצע פעולות אקראיות של נחמדות בעבודה כגון להביא למישהו כוס קפה מבלי שביקשו זאת, להשאיר סתם ככה ללא סיבה פרחים על שולחנו של מישהו או להשאיר למישהו פתק קטן על המחשב.


5. לתרום לאושרם של אחרים מעלה את האושר שלנו מחקרים מציגים כי ההשפעה של פעולות שתורמות להגברת האושר האישי שלך קטנה יותר מאשר ההשפעה של פעולות להעלאת האושר שלך אחרים. במחקר קיבלו משתתפים כסף שאותו הם יכלו להשקיע בעצמם או באחרים. רמת האושר שלהם נמדדה לפני ואחרי. המשתתפים חוו קפיצה גדולה יותר באושר שלהם כאשר הם השקיעו את הכסף באחרים. משמעות הדבר היא כי אחד הדרכים הכי יעילות לייצר אושר בעבודה היא להתמקד פחות על האושר שלך ויותר על כיצד לגרום לאחרים – עמיתים לעבודה או לקוחות – להיות מאושר יותר. אין זה אומר, כי עליך להקריב את עצמך למען אחרים, זה רק אומר, כי התמקדות רק באושר הפרטי שלך תספק לך חווית אושר רדודה וחלקית.


המסקנה היא שעובדים מאושרים הם בריאים יותר ופרודוקטיביים וארגונים מאושרים יותר מרווחים יותר כסף. זו הסיבה מדוע כל ארגון וכל מנהל צריך לשלב אושר כחלק מהאסטרטגיה שלו. במידה ואתה מתלבט איך לעשות זאת חכם, אתה מוזמן לפנות אלינו ב-PLUS.

213 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page