top of page

איך זה שישראל היא מהמדינות המאושרות בעולם

נכתב בשיתוף עם ד"ר יובל צור מצוות PLUS

 

השבוע פורסם דו"ח האושר הבינלאומי וממנו עולה שאנחנו בישראל במקום החמישי בעולם(!) במדד האושר, ממש בצמרת העולמית! לפנינו רק הסקנדינביות: פינלנד במקום הראשון ואחריה דנמרק, איסלנד, שוודיה.


כאן אנחנו. ואחרינו הולנד נורבגיה ו... כל השאר, כולל ארה"ב (מדורגת 23), קנדה (15), אוסטרליה וניוזילנד (10-11), וגם מפתיעות בצמרת: כוויית (12) וקוסטה ריקה (13).

נשמע הגיוני? אחרי קורונה, חוסר יציבות פוליטית, הפיכה משטרית, 7 לאוקטובר, מלחמה, חטופים... אחרי כל זה מקום חמישי???

 

בואו נבין את הנתון

דו"ח האושר הבינלאומי מבוסס על סקר שעורך מכון Gallup לאורך השנים בכל רחבי העולם (כ-150 מדינות, החל משנת 2005. בישראל הועבר הסקר לראשונה ב-2006 ומאז בכל שנה). הסקר משווה בין היבטים רלוונטיים להערכת אושר וחיים טובים: הכלכלה המקומית, תוחלת החיים הבריאים, קהילתיות וערבות הדדית, רמת שחיתות כפי שהיא נתפסת על ידי התושבים, החופש האישי, ומדד הרגשות החיוביים והשליליים. בכל מדינה מועבר הסקר למדגם מייצג של כ-1,000 משיבים המתבקשים להעריך את  איכות/שביעות רצון בחיים בסולם של 0-10.


בשנת 2012 הכריז האו"ם על ה- 20.3 כיום האושר הבינלאומי, וכחלק מהיוזמה מתפרסם בתאריך זה דו"ח האושר הבינלאומי. הדו"ח נכתב ע"י צוות מומחים עולמי רחב, מבוסס על נתוני גאלופ ומחקרים נוספים. החל מהשנה הדו"ח מתפרסם ע"י המרכז לחקר האושר (Wellbeing Research Center) של אוניברסיטת אוקספורד הבריטית.

 

בחזרה לישראל: מקום חמישי בדירוג, אבל...

הדירוג העולמי מבוסס על ממוצע של שלוש שנים, ובחישוב הזה ישראל מדורגת במקום חמישי השנה עם ציון של 7.34, ובשנה שעברה היינו במקום הרביעי וציון 7.47. עורכי הדו"ח מציינים שבשנת 2023 הועבר הסקר לאחר ה 7.10, אבל לפני השפעות המלחמה המתמשכת (בערך במחצית השניה של אוקטובר). כשבוחנים את הנתונים בהסתכלות של שנה בודדת (2023) נמצא בישראל של אחרי ה 7.10 ירידה חדה במדד האושר ל- 6.78, לעומת ממוצע של 7.61 בשנים הקודמות 2021-2022. זו ירידה של כמעט מדרגה שלמה בסולם. בכנס שנערך בוושינגטון להשקת הדו"ח, אמר קליפטון מנכ"ל גאלופ שזו הירידה החדה ביותר שהוא ראה אי פעם בפרק זמן כל כך קצר.



תחושת הביטחון שמהווה מרכיב משמעותי בחוויית האושר, נפגעה קשות ב-7.10 וגם במהלך המאבק הפוליטי/חברתי של השנה/שנים האחרונות. כשאין תחושת ביטחון קשה לדמיין עתיד וקשה לחוות חיים טובים. עדיין, ישראל מדורגת בצמרת העולמית: אם היו לוקחים את מדד 2023 במקום ממוצע 3-שנים (ציון 6.78 שנמדד לאחר ה- 7.10) זה היה ממקם את ישראל במקום ה- 19 בדרוג העולמי השנה. אמנם זו ירידה משמעותית אבל עדיין בצמרת העולמית (Top-20 מתוך 143 מדינות).

 

אז איך נסביר את המיקום הגבוה של ישראל?

נציע בקצרה חמישה הסברים (להרבה ראו כאן)


  1. הישראלים לא "פריירים": הישראלי ברמה האישי מציג את עצמו כמצליח ומאושר, ולא ינקוט ב"אנדר-סטייטמנט": "אצלי הכל דבש, 10!".

  2. לכידות חברתית גבוהה: הקשרים המשפחתיים והקהילתיים בישראל חזקים בהשוואה לעולם המערבי, וזה היבט שמשפיע משמעותית על אושר. ישראל נהנית מתמיכה , התגייסות, התנדבות וזה משתקף בנתוני הדוח.

  3. המצב החירום: הרגשת מצב החירום הביטחוני יוצרת התגייסות, חיבור, לכידות (צה"ל כ"כור היתוך"), ותחושת משמעות - שתורמים לחוויית אושר ומשמעות.

  4. אמונה דתית: ריבוי של קהילות דתיות שקיים בישראל (יחד עם שונות במנהגים - חרדים עד מסורתיים). קהילות אלה נוטות להיות מאושרות יחסית בזכות האמונה, המשמעות והקהילתיות.

  5. מערכת בריאות חזקה ויציאה טובה ממשר הקורונה: ישראל יצא מהקורונה יחסית בטוב ויש לנו מערכת בריאות טובה. אנו מדורגים מקום 6 בעולם בתוחלת החיים, בהשוואה העולמית, גם נתון זה תרם את חלקו.

 

מה הלאה?

הימים לא קלים, והעתיד לא נראה פשוט, וחשוב לחזק את החוסן כמה שאפשר. לשם כך חשוב להתבסס על ממצאים אמינים ומחקר מדעי – ולכך תורם לנו דו"ח האושר הבינלאומי.

יום האושר הוא הרבה מעבר למדידת רייטינג היכן מדורגת ישראל. כן הגענו למקום החמישי והמכובד, אבל אם לא נעסוק בניהול אושר ברמה היומית והלאומית זה ילך וידרדר. בואו ניקח את הממצאים ונפיץ הלאה: נתמקד בטיפוח לכידות חברתית, סובלנות לכל שבטי ישראל. בתקווה להסכמות והסכמים, ושיחזרו כבר הביתה.

126 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page