top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

למה היום החמישי ללימודים הוא החשוב ביותר

עודכן: 5 בספט׳ 2020

כ-2 מיליון תלמידים שבו ביום שלישי למוסדות החינוך (או ללמידה מרחוק) לאחר חופשת הקיץ, ומאות אלפי ילדים החלו שנה חדשה בגנים הפרטיים ובגני העיריה. האחד בספטמבר צוין בכל מקום, בעיתונות, בחדשות וברשתות החברתיות. הורים מתרגשים ליוו את ילדיהם למסגרות הלימודים, הזילו דמעה וצילמו את ילדיהם מכל זווית אפשרית. אפילו נשיא המדינה, ראש הממשלה, שר החינוך וראשי הערים הגיעו לבתי הספר לציין את תחילת שנת הלימודים.

והנה מתחיל לו שבוע חדש, האוויר בבלונים הצבעוניים כבר יצא, הכיתוב החגיגי 'שלום כיתה א' נמחק מהלוח ותמונות הילדים ברשתות החברתיות הוחלפו בנופי סופי השבוע ובחדשות הקורונה. ראש הממשלה חזר לשגרת יומו, ואיתו גם מרבית ההורים, שהיו נוכחים, קשובים, סבלניים ומתעניינים, חזרו להיות טרודים בעיסוקיהם ובמרוץ החיים. וככה מתחת לאף ייתכן, כי אנחנו מפספסים את היום החשוב ביותר - היום החמישי.

למה היום החמישי ללימודים הוא החשוב ביותר


היום החמישי הוא החשוב ביותר, כי הוא מייצג את החיים האמתיים. סימפטום היום החמישי (שיכול כמובן יכול לקרות גם ביום השלישי או העשירי) מייצג את סופה של האופוריה. הילד בגן מבין, כי אימא או אבא לא חוזרים לקחת אותו אחרי שעה, וכי התחרות עם עוד 20 ילדים על הצעצוע הנחשק היא שגרת חייו מעכשיו, והוא עשוי להרגיש בדידות ובלבול. תלמידי בית הספר פוגשים את מטלות הבית, את הצורך לקום כל בוקר מוקדם, את חווית חוסר הידיעה, את אתגרי ההשתלבות במסגרת חברתית וגם את הצדדים הבירוקרטים והפחות נחמדים של מערכת החינוך. את חוויות הסקרנות, התקווה וההתרגשות מחליפה תחושת בלבול, חשש, הצפה ואכזבה מכך שהחיים הם לא רק פסטיבל הבלונים של האחד בספטמבר.

היום החמישי מייצג את האופן בו אנו מתייחסים לשינוי ומנהלים אותו. אנו משקיעים הרבה תשומת לב ועניין בהתחלה ומהר מאוד צוללים לשגרה או עוברים הלאה לגזירת הסרט הבא. תופעות כגון 'בייבי בלוז' מספר ימים לאחר הלידה, ירידה במוטיבציה לאחר מספר שבועות בתפקיד חדש וירידה בשביעות רצון ממוצר חדש כשבוע לאחר רכישותו ידועים במחקר.

אז מה עושים?

תופעת היום החמישי של תלמיד בית ספר או של עובד חדש היא תופעה טבעית, ושלב חשוב בהסתגלות למסגרות ולחיים האמתיים. כדי לצלוח שלב זה בהצלחה ובמהרה יש להורים ולמנהלים מספר תפקידים חשובים:

1. היו נוכחים זכרו את חווית היום החמישי והשקיעו את אותה מידת העניין, הקשב והסבלנות שהשקעתם ביום הראשון בעובד ובתלמיד גם ביום החמישי, שם הוא זקוק להם יותר מכל. זכרו את הזכות והחובה להדריך אחרים לגדילה ולהתפתחות. אל תקלו ראש במשימה זאת.

2. ספקו הכוונהעזרו לעובד החדש ולתלמיד החדש לרכוש ידע ומיומנויות שייסעו לו להשתלב בקלות ובהצלחה. הסבירו את החוקים, הדגימו לו "מה" ו"איך", עזרו בתכנון, בארגון ובפתרון בעיות, למדו אותם מיומנויות רלוונטיות וספקו להם את ההדרכה והידע הנדרשים להצלחה.

3. ספקו תמיכההיו שם כדי לתמוך בתהליכים הרגשיים, עוררו מוטיבציה, עניין והתלהבות וסייעו לפתח תחושות מסוגלות וביטחון העצמי. הקשיבו להם - תנו מקום לחששות, לצרכים ולמכשולים שבדרך, שבחו, עודדו ופרגנו על הישגים, מאמץ והתקדמות, שתפו בניסיון שלכם ותנו פרופורציה ופרספקטיבה.

הורים ומנהלים התפקיד שלכם לא הסתיים באחד בספטמבר, ששלחתם את ילדיכם למסגרות החינוך, או בקליטת אותו עובד מחלקה חדש. התפקיד שלכם רק מתחיל ולכן השבוע הזה, הורים, מנהלים ומנהיגים, זכרו את תפקידכם להיות נוכחים, להדריך ולתמוך גם ביום החמישי – כי זה מה שהילדים והעובדים שלכם זקוקים מכם יותר מכל.


ואפרופו התחלות חדשות. שנת תשפ"א בפתח, ואם אתם קוראים את הטיפים שלנו אנו יודעים שאתם רוצים שהעובדים בארגון שלכם יתחילו את השנה בהכי חיובי שרק אפשר. אז אנו בצוות PLUS כאן בשבילכם, לעזור לעשות את מה שאנחנו יודעים ואוהבים (תחת מגבלות תו סגול או בזום) במסגרת הרצאה להרמת כוסית, סדנה או פעילות חוויתית. אנו נשמח להזכיר לכם מה גורם לנו אושר בחיים ובעבודה, להציע לכם כלים פרקטיים להתבונן על המציאות גם מבעד לעדשת הפסיכולוגיה החיובית, להגביר את רגעי האושר עם ערך מוסף אמיתי שישאר אתכם גם ביום החמישי של השנה. מסקרן אתכם? בדיוק מה שרציתם ולא ידעתם איפה למצוא? לתיאום מועד צרו איתנו קשר באימייל:info@plusconsulting.co.il, או תתקשרו: אורן 052-8811340 גלית 052-4599822.

אפרורפו 2 - אם אתם מחפשים להעניק למישהו יקר בחייכם משהו משמעותי לתחילת שנה. אנו מציעים לכם את סט גלויות הכרת תודה שלנו. הזדמנות לתרגל נדיבות, הכרת תודה וקשר אישי ולשלוח להם ברכת שנה טובה אישית ומרגשת על גבי גלויה מעוצבת. ממש כמו פעם. הערכה זמינה גם בפורמט דיגיטלי. קישור לסט הגלויות.

175 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page