top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

מה ההבדל בין המורה הפרטי למורה לספורט

עודכן: 2 בפבר׳ 2020

נכתב ע"י ד"ר יובל צור מצוות PLUS


דמיינו את עצמכם כהורים לנער שקיבל ציונים טובים מאוד באנגלית ולשון, וציון בינוני במתמטיקה. לאיזה מקצוע תשכרו עבורו מורה פרטי? חברת גאלופ שערכה מחקר בסגנון הזה, מצאה כי 77% מההורים אומרים, שישכרו מורה פרטי למתמטיקה. האמת? נשמע הגיוני.

עכשיו דמיינו עצמכם כמורה הפרטי של אותו הנער. מה תשאלו אותו בשיחת ההיכרות? כיצד תתחילו לעבוד איתו? התשובה הנפוצה כאן היא להתחיל בבחינה ולזהות במה הוא מתקשה, אילו בעיות איננו מצליח לפתור, וכך לבנות את תכנית הלימוד.

לסיום, דמיינו עצמכם כמאמן הספורט בביה"ס של אותו נער. הוטל עליכם להקים את נבחרת ביה"ס באתלטיקה לקראת תחרות עירונית שתיערך בעוד זמן מה. מה תעשו? ככל הנראה תקיימו מבחנים לתלמידי ביה"ס, ותחפשו את המוכשרים ביותר בהתאם למקצועות הספורט. אם לנער שלנו יש כישרון לריצה מהירה הוא ישובץ לנבחרת הריצות הקצרות, אם הוא אתלט הוא יישלח לנבחרת ההתעמלות, ואם יימצא כבעל סיבולת וכושר התמדה יגיע לריצות ארוכות.




מה ההבדל בין המורה הפרטי למאמן הספורט?

בעוד שהמורה הפרטי מתמקד במקומות בהם הנער נכשל, מאמן הספורט מחפש היכן הוא מצטיין. מאמן הספורט מביא לידי ביטוי עיקרון יסוד בגישת הפסיכולוגיה החיובית - להתמקד במה שעובד ומצליח, ולהגביר אותו. הוא שואף ללמד את הנער מתוך החוזקות והיכולות שלו, ולפתח את תחומי הכישרון שלו. את הגישה הזו היטיב לבטא מרטין סליגמן ממייסדי התחום של הפסיכולוגיה החיובית, שביצע יחד עם כריסטופר פטרסון מחקר רחב היקף על התכונות המועילות במגוון חברות ותרבויות בעולם. המחקר הוביל לפיתוח כלי לאבחון חוזקות VIA, המוצע בחינם באתר.

את מהפיכת החוזקות בשוק העבודה חוללו מרקוס בקינגהם ודונלד קליפטון ממכון גאלופ, בספרם "עכשיו גלה את חוזקותיך". הספר מסכם מחקר רחב להגדרה ואבחון של חוזקות בעבודה. לטענתם, ארגונים משקיעים יותר מדי זמן וכסף בתיקון החולשות של עובדים ומנהלים, והגיע הזמן להשקיע באבחון, טיפוח ופיתוח חוזקות וכישרונות.


מהי חוזקה?

קודם כל מדובר בכישרון. מולד. זה הבסיס. בורכנו במגוון רחב של כישרונות, ולכל אחד כישרונות ויכולות משלו. כך מתאפשר בעולם מגוון מקצועות ותפקידים לאנשים שונים. אבל כישרון איננו מספיק, כדי שיהפוך לחוזקה צריך ללמוד, להתאמן, לתרגל - ולפתח את הכישרון לכדי מיומנות וידע. המרכיב השלישי ההכרחי הוא התשוקה והאהבה לעיסוק, שבלעדיהם קשה להתמיד לאורך זמן. השילוב של כישרון שמפתחים אותו מתוך תשוקה וסיפוק - הוא היוצר חוזקה ומוביל ליכולת ביצוע ברמה גבוהה ובאופן עקבי ומתמשך. פיטר דרוקר, המומחה לניהול אמר: "רק כאשר הינך פועל מתוך חוזקות אתה יכול להשיג מצוינות אמיתית. קשה מאוד לבנות הצלחה מתוך חולשות".

נחזור ונדמיין שוב... המורה הפרטי למתמטיקה מגיע, הנער מתקשה, חווה קושי וכישלון ורק מחכה שהשיעור ייגמר. הוא לא ירצה לעסוק במתמטיקה לעולם... ומה יקרה באימון הריצה? אם הוא מוכשר בריצה מהירה, האימון גם אם הוא קשה, יהיה עבורו מספק ומפתח והוא ירגיש מוצלח ומיוחד. יתפתחו אצלו תחושות מסוגלות וערך עצמי שיאפשרו לו להתמודד גם עם הקשיים במתמטיקה בדרך יעילה יותר. כאן המקום להדגיש שלא מדובר על הזנחת קשיים ובעיות. יש ללמד את הנער מתמטיקה, אבל לא להתמקד רק בזה ולא לצפות שם להצטיינות.


כיצד ניתן לטפח חוזקות?

בהמשך לדברים אלה אפשר להציע מספר כיווני פעולה: לעצמכם: זהו את החוזקות שלכם, הכינו לעצמכם רשימת חוזקות. זה יכול להיות באמצעות שאלון (VIA, גאלופ), או מתוך ההיכרות העצמית שלכם. אפשר גם להתייעץ עם אחרים, מבט מבחוץ עוזר לאבחון. חשבו כיצד להגביר ולפתח את השימוש בחוזקות שלכם בעבודתכם. עם כפיפים, קולגות: הציעו להם לפתח את החוזקות שלהם. תנו להם משימות ושלחו אותם לתהליכי הכשרה המותאמים לחוזקות שלהם. בתהליכי גיוס ומיון: שימו לב לאבחן חוזקות ולחפש את הפוטנציאל שמתאפשר מהן. זה יותר חשוב מחולשות, כי רק משם יכולה לבוא הצטיינות. להצטרף לסדנת 'לפעול מתוך חוזקה' שלנו: מוזמנים ללמוד איתנו כיצד להגביר את השימוש בחוזקות, תוך יצירת סיפוק, שמחה ושיפור בהישגים.


תודה! ושבוע טוב מלא בשימוש ובטיפוח חוזקות.

86 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page