top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

מה המצב אצלכם באסה או סבבה?

ביום חמישי האחרון שוחחתי עם מנהלת משאבי אנוש מארגון מוביל לגבי האפשרות שהיא תצטרף למחזור השמיני של האקדמיה לאושר ארגוני. שאלתי את אותה לשלומה, התעניינתי כיצד הארגון מתמודד עם אתגרי התקופה וניסיתי להבין מה הצורך שלה ושל הארגון בימים אלו.


אותה מנהלת שתקה במבוכה למספר שניות ואז ענתה לי, שהיא מצטערת, אבל זה ממש לא זמן לעסוק באושר ארגוני. היא סיפרה לי על העומס הפיזי והרגשי, בו היא ואנשי הארגון נמצאים וציינה, כי הארגון בתקופה מורכבת והעיסוק באושר בימים אלו ייתפס כמנותק ויעורר ציניות. לדבריה היא והארגון עסוקים כרגע בעיקר בלהשאיר את הראש מעל המים, וגם זה ממש לא פשוט. דבר איתי אחרי החגים בספטמבר, עד אז אולי ה'באסה' יחלוף ואולי זה יכול להתאים לעסוק ב'סבבה', סיימה את השיחה.

לא הייתי מופתע ממה שהיא סיפרה. יצא לי לנהל לא מעט שיחות כאלו עם אנשים. מנהלים ועובדים, חשים שזה לא לגיטימי לדבר על 'סבבה', בתקופה של 'באסה'. וכמו במקרה של אותה מנהלת, אנשי HR וארגונים רבים מתייחסים בטעות לאושר ארגוני כאל פעילות רווחה וכתפקיד של משקית חוויה, או כליצן החצר, שאחראי ליצור שמחה וסבבה.

אז זה הזמן לעשות סדר, לאותה מנהלת (שבתקווה קוראת פוסט זה) וגם לכם. אושר ארגוני אינו מדבר על הנאה, על סבבה או על כיף של הרגע הנוכחי. אושר ארגוני עוסק ביצירת רגשות חיוביים לאורך זמן, ולהבנה האסטרטגית, כי כל פעולה וממשק של עובד עם הארגון, יכולים להיות מעוצבים מחדש כדי לייצר לעובדים חוויה חיובית ואנושית יותר. גיוס, קליטה, ניהול קריירה, הערכת ביצועים ושגרת היומיום – כל אלו מקומות שיכולים להיתרם בצורה משמעותית מגישה מכוונת אושר, שתורמת ליצרנות של הארגון ולתחושה טובה של העובדים. אם זה לא מה שנדרש בתקופה זאת, אז אני מתקשה להבין מה כן.


התקופה הנוכחית, ובתכלס, כל תקופה בשנים האחרונות, מביאה עימה אתגרים, משברים כלכלים, מלחמות, חוסר יציבות פוליטית, שינויים ארגוניים, שמחייבים הסתגלות מהירה לתנאים חדשים, עבודה בתנאי אי-וודאות והתאמות כל הזמן. אנשים וארגונים נדרשים לפתח כישורים חדשים, להמציא את עצמם מחדש, למתוח גבולות, להפגין חוסן. ובאופן מפתיע אלו הדברים הפשוטים שמטפחים לנו את תחושת החוסן וממלאים לנו את המצברים: ללמוד לראות גם את ה"כן", את מה שיש ועובד, לטפח תחושת משמעות ומסוגלות, לחזק רגשות חיוביים הכרת תודה, הערכה, נדיבות ופרגון, להיות בתנועה, להביא לידי ביטוי את החוזקות שלנו, לקבל את כל קשת הרגשות שלהו וליצור לעצמנו מעגל תמיכה של חברים או משפחה.


במילים אחרות, בני אדם וארגונים לא בונים חוסן על הערסל בחופשה בתאילנד, או בימי כיף של הארגון, אלא דווקא בעתות משבר, והנה ממש במקרה התקופה הזאת מספקת לא מעט משברים ואיתם הזדמנות לחזק את שרירי החוסן שלנו.


איך עושים את זה?

אתם כבר יודעים את התשובה. חישבו על רגע בקריירה שלכם, שבו חשתם ממש טוב בעבודה שלכם. אבל ממש. אני מקווה שיש לכם הרבה כאלו. התמקדו ברגע אחד ספציפי, אולי אפילו רגע אחד כזה בתקופת האחרונה. כשאנו שואלים משתתפים בסדנאות על הרגע הזה, נדיר שמשתתפים מציינים, שזהו רגע שבו קיבלו שכר גבוהה, בונוס או קידום. פחות מ-10%. עוד פחות מכך מציינים ימי כיף, פינוקים במשרד או חופש חברה. כ-30% מהמשתתפים מתארים רגעים בהם הרגישו תמיכה וחיבור אנושי עם המנהל/ת הישיר/ה או עם קולגה מהצוות. סיפורים הכוללים רגעים בהם העובד חש עניין ואתגר בעבודה כבר עולים לאזור ה-70%. והמנצח הבלתי מעורר, שזוכה להופיע כמעט בכל הסיפורים, הם רגעים בהם ניתן לעובדים חופש ואמון להחליט בעצמם כיצד לעשות את העבודה, וגם גם זכו לקבל הכרה והוקרה על עבודה שבוצעה כראוי והיו יכולים להביא את האני האותנטי שלהם למקום העבודה. אנשים עובדים במיטבם, כאשר נותנים להם אמון ומספקים להם אוטונומיה ומספקים להם משוב חיובי על המסוגלות שלהם. נשמע הגיוני, לא?


זה הזמן לעצור ולבדוק מה המצב אצלכם: האם אתם מרגישים, כי המנהלים שלכם בוטחים בכם ותומכים בכם? ואם אתם אלו שמנהלים, שאלו את עצמכם, האם העובדים שלכם מרגישים, שאתם בוטחים ותומכים בהם? בדקו עם עצמכם כשאתם רואים את הטלפון של המנהל על צג הטלפון אתם מתכווצים או מרגישים, שמי שמתקשר רוצה בטובתכם ושאכפת לו.ה מכם.

למה עיסוק באושר הוא לא מותרות לימי 'סבבה'?

דווקא עכשיו בתקופה של סערות ארגוניות, לאומיות וכלכליות, יש ערך להניע מתוך חיוביות והשראה ולא מתוך סמכות פורמאלית. דווקא עכשיו בכאוס, כשארגונים מנסים לנווט את הארגון שלהם לכיוון חדש, הם מבינים כי זה הזמן להתמקד בפיתוח חוסן אישי ארגוני ובמתן תמיכה ואמפתיה לאנשים. חיוביות ואנושית הם מצרכי חובה לפיתוח חוסן, רווחה ואושר לטווח ארוך ולצמיחה בשורת רווח, תמיד, ובטח בעת משבר. אנו רואים כבר עכשיו, כי ארגונים שהשקיעו ביצירת תרבות ארגונית חיובית, קוצרים את הפירות, העובדים נרתמים מעל ומעבר ומוכנים לספוג קיצוצים, מתוך תחושת מחוברות ונאמנות לארגון.

רוצים גם אתם לצמוח מהמשבר? לנצל את זמן ההתארגנות מחדש לבסס תרבות הארגונית אנושית וחיובית העונה לצורך של העובדים שלכם? רוצים גם אתם לפתח יתרון תחרותי בפיתוח חוסן וגמישות? אם התשובה היא כן, אל תחכו עם אותה מנהלת מש"א לימי 'סבבה' או לאחרי החגים. דברו איתנו עכשיו, בלב ה'באסה', הצטרפו לאקדמיה לאושר ארגוני שמתחילה ב-1.6. ואנחנו נעזור לכם לעשות זאת מהר וחכם יותר.

94 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page