top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

רגע לפני שהקורונה נגמרת – בואו נלמד משהו

עודכן: 16 במאי 2020


הקורונה עדיין איתנו, אבל באוויר כבר יש תחושה של חזרה לשגרה. עוד ועוד מקומות עבודה נפתחים, התנועה חוזרת בהדרגה ובחוץ יש אווירה של סוף קורס. רגע לפני שחוזרים לעולם של לפני קורונה (אם זה בכלל אפשרי) עצרתי לרגע של חשבון נפש ואני שואל גם אתכם: מהן התובנות מהתקופה ההזויה הזאת? מה ארגונים ילמדו וישנו בעקבות הקורונה? מה, אם בכלל, יישאר איתנו גם שהווירוס יעלם? מה למדנו מהשבר הזה?


מבקש לחלוק איתכם כמה מהתובנות האישיות, שלדעתי ולתקוותי, כדאי שיישארו איתנו -אנשים וארגונים, גם בחלוף הקורונה.


עבודה מרחוק – ההישג הראשוני והמיידי של הריחוק החברתי שנגזר מהקורונה הוא העבודה מרחוק. מקומות עבודה גילו את היכולת לעבוד, לתקשר, ללמוד ולנהל את העבודה מרחוק. נכון, זה לא רלוונטי לכל המקצועות, ויש אתגרים רבים בעבודה מהבית, כאשר הילדים לא במסגרות, אבל אני מקווה שבתום הקורונה, רגע לפני שנקפוץ על מטוס, ניכנס לרכב, נעמוד בפקקים ונחפש חנייה, נחשוב טוב האם זה באמת הכרחי להיפגש פיזית? או שאולי אפשר להיפגש למפגש תכליתי ווירטואלי? אני מקווה שעולם העבודה פוסט קורונה, יאפשר יותר גמישות ואפשרויות בחירה של מרחבי העבודה, שעות העבודה והרגלי העבודה.

איזון בית עבודה – הקורונה וההאטה המשמעותית בקצב החיים, גרמה לאנשים לגלות שוב ומחדש את נפלאות (ואתגרי) המעגל המשפחתי. אבות ואימהות בילו שעות רבות עם ילדיהם. בחלק מהבתים השתנו התבניות המגדריות הקבועות וגברים תפסו תפקיד משמעותי ושוויוני יותר במטלות הבית ובגידול הילדים. הורים נזכרו כיצד הילדים נראים באור יום. כשעוצרים, או לפחות מאטים את הקצב החיים, מגלים ממש מתחת לאף עולם שלם. אני מקווה שנזכה לראות פחות ישיבות בשש בערב ופחות אורות בחלונות משרדים, בשעות שבהם עובדים אמורים להיות בביתם עם המשפחה או לעסוק בפעילות פנאי. איזון יותר שפוי, שנדרש זה לא מכבר, יוביל (והמחקר תומך בכך) דווקא לעליה בפריון העבודה ולעליה ברמת האושר האישי והארגוני.

הסתפקות – משבר הקורונה הזכיר לנו את האושר שבהסתפקות. כאשר נמנעים מאיתנו מרבית הגירויים החיצונים כגון מסעדות, קניות, בילויים, חדרי כושר, חופשות וכד', אנו מגלים את האיכויות היותר עדינות . איכויות שבשגרה מסתתרות מאחורי הצבעים העזים של העולם הקדחתני ורווי הגירויים בו אנו חיים. פתאום מצאנו את עצמינו נהנים מבישול ביתי, ממשחק קופסא עם בני הבית, מהתהלכות בטרינינג, מבטלה בבית והסתפקות במרחב מצומצם. שינוי זה לא היה תמיד נוח וקל, אבל הוא מלמד אותנו שאנו לא זקוקים להרבה דברים כדי להרגיש שמחה ומשמעות..

עלייתה של הקהילה – אחד היתרונות הגדולים של משבר הקורונה הוא הבנת החשיבות של הקהילתיות ושל התמיכה החברתית ברמה האישית, הארגונית והלאומית. פתאום עצרנו לראות את האנשים השקופים, את האוכלוסייה המבוגרת, את המורים ואת הרופאים, פתאום יושבים על הדשא עם השכנים ומתפנים לטפח את הקשרים החברתיים שלנו, גם אם מרחוק. חלק ממקומות העבודה ומהמנהלים הפגינו בתקופה זו רגישות אנושית, סולידריות וחמלה, איכויות שקצת היטשטשו בעולם המהיר והציני טרום הקורונה. נכון, יש עוד כברת דרך ללכת בתחום זה, ולצערי, לא כל הארגונים בחרו להתנהל ברגישות ובאנושיות, אך אלו שכן, ייהנו עד מהרה מפירות האמון, הביטחון, ומהכוח של קהילה תומכת ומלוכדת בפיתוח חוסן.

תשומת לב לסביבה – הקורונה היוותה קריאת השכמה לקשר שלנו אחד לשני ולקשר שלנו לטבע. במשך שנים העולם המערבי ניסה לשלוט בטבע, להשתמש בו לצרכיו, ולהתעלם מההשפעות של ההתנהגות האנושית על הסביבה. משבר הקורונה הזכיר לנו שאנו פועלים בתוך מערכת אקולוגית סגורה, ולמעשים שלנו יש תוצאות, בין אם נרצה ובין אם לאו.

כולי תקווה שאנו נצליח לייצר איזון טוב יותר בין בעלי המשאבים לבין אלו ללא, בין הרצון לרווח מיידי ובין המחירים לטווח ארוך בין בני האדם לבין הטבע.

כמיהה לאושר – כמי שעוסקים בהבנת ובהפצת הגורמים לאושר אישי וארגוני, הייתה לנו שאלה בתחילת המשבר- האם נכון לדבר על אושר בזמן בו אנשים טרודים בהישרדות ובבריאות? ככל שהזמן חלף הבנו כי משבר (משבר הקורונה כמו גם משברים אחרים) הוא הזדמנות חשובה לעצירה, להתבוננות ולהקדשת תשומת לב למרכיבי האושר בחיינו, לא פחות מאשר העיסוק בבריאות שלנו, ולמעשה אלו מושגים משלימים. ארגון הבריאות העולמי (WHO) מגדיר בריאות כמצב של רווחה גופנית, נפשית וחברתית ולא רק כהיעדר מחלה. לצד הדאגה החשובה במניעת הידבקות ובשמירה על היגיינה, חשוב לא פחות להבין, כי טיפוח אושר בונה מערכת חיסון אישית, משפחתית, ארגונית ולאומית.

ההיסטוריה תלמד אותנו האם משבר הקורונה יחולל שינוי קטן או דרמטי, בהתנהלות של אנשים, מקומות עבודה והאנושות כולה. אני מקווה שמשהו יישאר איתנו ביום שאחרי. מוזמנים לשתף אותנו בתובנות האישיות והארגוניות, כדי שנלמד אחד מהשני.

תוך כדי החזרה ההדרגתית לשגרה, אנו מזמינים גם אתכם לעצור ולנקות את העדשה, להרחיב את המודעות ולהצטרף לקורס מקוון 'יישומי מיינדפולנס לאנשים ולארגונים'.

"מיינדפולנס" היא כפרקטיקה להפחתת לחצים ולהגברת יכולת גמישות וחוסן. סדנאות וקורסי מיינדפולנס נמצאו כמועילים לאנשים, לעובדים ולמנהלים לפיתוח מודעות, הרחבת אפשרויות בחירה, טיפוח איכות של חמלה, איזון, שלווה ושמחה.

מיינדפולנס הוא אימון מוחי פשוט וקל ללמידה ולתרגול בקורס, בבית, בעבודה, ולמעשה בכל מקום ובכל זמן. תועלות התרגול מורגשות בהדרגה ומשפיעות במעגלים מתרחבים, על המתרגלים, על סביבתם ועל הארגון כולו.

הקורס 'יישומי מיינדפולנס לאנשים ולארגונים' הוא בן 4 מפגשים מקוונים של שעה בתדירות שבועית והוא מתאים גם לבעלי ניסיון וגם למתחילים, גם לחיים האישיים וגם לעולם העבודה. המחזור השני מתחיל ביום שלישי 26.5.20 בשעה 20:30 ומונחה על ד"ר יובל צור מצוות PLUS לפרטים ולרישום לחצו כאן.

391 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page