top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

20 צעדים ליצירת מקום עבודה מאושר

עודכן: 1 בנוב׳ 2020

אחד מהדברים שאני אוהב במדע האושר בעבודה, הוא שאושר בעבודה מושפע מכלים פשוטים. פשוטים, לא בהכרח אומר קלים ליישום, אבל בהחלט לא מדובר פה על מדע טילים, אלא על הגיון בריא. השבוע ריכזתי עבורכם 25 רעיונות פשוטים וישימים כיצד אתם יכולים לקדם אושר ארגוני אצלכם בארגון, גם בימי שגרת קורונה:

1. חפשו את רגעי האושר בעבודה - שאלו את עצמכם מה גורם לכם אושר בעבודה? למדו מה כבר עובד ודאגו לשכפל זאת.

2. התחברו לייעוד - יעוד עונה על השאלה, מדוע אנו עושים מה שאנו עושים. צרו לצוותים שלכם יעוד משותף, ברור ובעל משמעות.

3. יחסים, זה כל הסיפור – תחושות האושר והסיפוק בחיינו תלויה במידה רבה באיכות מערכות היחסים שלנו, גם בעידן של ריחוק חברתי. יחסים הם מכפיל כח לביצועים עסקיים. טיפוח מערכות יחסים טובות במקום העבודה יוצר תחושת ערך, אמון, העצמה, תמיכה ואנרגיה.

4. תנו לאנשים אחריות על התפקיד שלהם – אפשרו לאנשים חופש בתוך גבולות ברורים. קבעו את המסגרת ותנו לאנשים לקבוע את הדרך בעצמם.

5. השתמשו בחוזקות שלכם – לאילו מהמשימות, שבציעתם בשבוע שעבר, ממש חיכיתם, הרגשתם סקרנים ובזרימה במהלך הביצוע שלהם והרגשתם תחושה טובה כאשר סיימתם אותן. אלו הם אזורי החוזקות שלכם. כאשר מכון גלופ העולמי שאל עובדים 'האם יש לך הזדמנות לעשות דברים שאתה מצוין בהם במקום עבודתך', רק אחד מתוך 6 השיב בחיוב. אבל אותם עובדים שהשיבו 'כן' היו פרודוקטיביים ב-30% יותר מאשר האחרים. דאו במה אתם טובים ועושה לכם טוב וחפשו כיצד ניתן לעשות יותר מזה. 6. רק מילה טובה או שתים לא יותר מזה – אמרו תודה, פרגנו ותנו מילה טובה, דאגו לאנשים אחרים והיו נחמדים סתם ככה. זה גורם לאנשים להרגיש טוב, זה מדבק וזה יוצר קהילה חיובית, אהה, וזה גם בחינם. 7. החליפו שליטה במשמעות – ניהול מבוסס פחד מוביל לשליטה ולבקרה, החליפו את הפינג פונג ואת שיטת המקל והגזר ביצירת משמעות ומוטיבציה.

8. דברו עם האנשים - הקדישו 5 דקות בכל יום כדי לשוחח עם עובד אקראי ללא אג'נדה, הקשיבו להם ושאלו אותם מה הם צריכים מכם כמנהל. 9. תנו לאנשים שלכם לעבוד – תפסיקו להטריד את העובדים בבקשות, בבקרה, בשיחות זום מיותרות, ובעשרות מיילים – תנו להם לעבוד בשקט. 10. לב אל לב - תפסיקו להתייחס לעובדים כמו אל מכונות. בעבר הרחוק העבדנו עם הידיים, עד לאחרונה עבדנו בעיקר עם הראש, וכיום אנו בפתחו של עידן בו עובדים עם הלב – ולמכונות, אין לב. 11. תנו לאנשי קו הראשון להחליט - החליפו את הפירמידה הישנה (כאשר כל ההחלטות המשמעותיות לגבי הלקוחות מתקבלות על ידי מנהלים). אפשרו למי שנמצא בחזית ונכסף למרבית המידע לקבל את ההחלטות. 12. משוב עמיתים – מחקרים מראים כי משוב עמיתים הוא בעלי ערך כפול מזה של משוב מנהלים. תנו לצוותים שלכם הזמנות לתת משוב אחד לשני. 13. צמצמו את השליטה – שאנו שואלים עובדים בסדנאות 'לכמה מכם יש מנהלים' הרוב המוחלט מרימים את היד, כאשר אנו שואלים אותם, 'כמה מכם מרגישים שהם זקוקים לניהול', נדיר שמישהו מרים את ידו. התפקיד המרכזי של מנהל הוא לא להפריע, ולפנות את הדרך. התוו כיוון, טעו תחושת ביטחון ואז סורו מהדרך. 14. צרו ביטחון פסיכולוגי – החלטות טובות הם תוצר של ניסיון, וניסיון הוא פעמים רבות תוצר של החלטות רעות ושל טעויות. צרו ביטחון פסיכולוגי ותרבות ארגונית ללא האשמה, שבה לומדים מטעויות ואף חוגגים אותן. 15. פתחו שולחן – סגלו לכם חוק ארגוני, שאסור לאכול לבד ואסור לאכול על המחשב, משהו טוב יקרה. כן, אפשר ליישם זאת גם מרחוק. 16. תחשבו כמו ילדים בני 3 – במקום לחשוב שאתם יודעים את כל התשובות, סגלו את הסקרנות של בני 3. חקרו ושאלו הרבה שאלות, בעיקר כאלו על 'איך כן אפשר' במקום 'למה לא כדאי'.

17. תנו אמון – סמכו על העובדים שלכם. תארו לכם כיצד יתנהל הארגון שלכם אם כולם ירגישו כי בוטחים בהם ב- 100%? כן יתכן, כי 5 אחוזים ינצלו זאת לרעה, אבל זה מחיר נמוך מלדכא את ה-95% האחרים. 18. התחילו ישיבות במשהו חיובי – פתחו כל ישיבה בשיתוף במשהו טוב שקרה, בציון הצלחה ובמשהו חיובי. התוצר יהיה ישיבות עם יותר שיתוף פעולה, יותר קצרות ויותר יעילות. 19. שימו את האושר על האג'נדה הארגונית – עובדים מאושרים מראים תוצאות טובות יותר בכל מדד ארגוני. לכן כמנהלים, שימו את הפוקוס שלכם על יצירת אושר ארגוני, השאר יבוא לבד. 20. הצטרפו לקהילות האושר הארגוני שלנו בפייסבוק - והתחברו לעוד אנשים, שמאמינים שהעולם בכלל ועולם העבודה בפרט יכולים להיות הרבה יותר נעימים, יעילים ומעצימים ופועלים לקדם זאת. לקישור לקהילה.

698 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page