top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

3 כלים ממדע האושר בעבודה

עודכן: 24 בינו׳ 2020

אנו מבלים את רוב שעות הערות שלנו בעבודה, ולכן למידת האושר שלנו בעבודה יש השפעה רבה על איך אנו מרגשים בחיינו בכלל.

חלק גדול מאיתנו מאמין שאושר הוא משהו שקורה לנו ותלוי בעיקר בנסיבות חיצוניות, בעוד המחקר מראה לנו כי אושר הוא מיומנות, שניתן לרכוש ולתרגל, ממש כמו שניתן לחזק שריר בחדר כושר. אנו משקיעים זמן בחיזוק הכוח הפיזי שלנו, בתזונה, בתיק ההשקעות שלנו ובטיפולים ברכב שלנו, אך השאלה היא האם אנו משקיעים גם בחיזוק שרירי האושר בתודעה שלנו?


התודעה שלנו היא הפילטר דרכו אנו חווים את כל החיים. באמצעות טיפוח איכויות תודעה כגון שלווה, נדיבות, חמלה וסבלנות ניתן להעלות את רמת האושר בחיינו, ובאמצעות טיפוח איכויות בעולם העבודה של משמעות, מחוברות, חוסן וחיזוק היחסים עם קולגות ניתן לחזק את רמת האושר שלנו בעבודה.


להן 3 כלים ממדע האושר העבודה, שתורמים להעלאת האושר הארגוני שלנו:

מיינדפולנס (נוכחות קשובה) – לחץ וחרדה הן תחושת מרכזית ושכיחות בעולם הקדחתני בו אנו חיים. תחושות אלו נגרמות על ידי הפניית תשומת הלב לאירועים שקרו בעבר ולדאגות לגבי העתיד. תרגול מיינדפולנס מלמד אותנו כי 'אנו לא המחשבות שלנו'. באמצעות תרגול מיינדפולנס ניתן להפריד את ההזדהות עם המחשבות שעוברות לנו בראש. גם כאשר המחשבות שלנו מבוססות על 'מידע אמיתי', חשיבה עליהם שוב ושוב, כמו בגד שמסתובב במכונת כביסה, לא מקדמת אותנו ורק מגבירה את תחושות הלחץ.

מיינדפולנס היא מיומנות, שמאפשרת, באמצעות תרגול יומי, לטפח מיומנויות של סבלנות, רוגע, איזון שלווה. מיומניות שמנטרלות לחץ וחרדה.

בתרגול מיינדפולנס המטרה אינה להפסיק לחשוב, אלא ליצור איסוף ומיקוד של התודעה, כדי לאפשר ראייה נכונה יותר של הדברים והרחבת המודעות. התרגול מעביר אותנו למצב תודעתי אחר בגוף, ברגשות ובמחשבות. מחקרים רבים מראים את התועלת של תרגול מיינדפולנס בהפחתת כעסים וחרדה, שיפור היחסים עם אנשים אחרים ובתרומה לעליה ברמת הפרודוקטיביות וההנאה בעבודה.


הערכה - אחת הסיבות המרכזיות שאנשים בוחרים לעזוב את מקום העבודה שלהם היא כי הם אינם מרגישים מוערכים. גם ב-2018 אני פוגש מנהלים ובעלי עסקים שלא מרגישם צורך לספק הערכה לעובדיהם מתוך אמונה שעובדים באים לעבודה בשל מניעים חיצוניים כגון שכר, בונוסים, ביטחון תעסוקתי וכד'. "אני לא צריך להודות לעובדים שלי, אני משלם להם". שלא תבינו לא נכון, כסף הוא חשוב והוא הסיבה שאנו באים לעבודה והוא תנאי הכרחי שמאפשר לנו קיום, אך כסף אינו הסיבה שבגללה אנו נותנים את כל מרצינו ומרגישים מאושרים בעבודה. בשביל זה - אנ צריכים להרגיש מוערכים.

האדם שמתרגל פרגון והערכה לומד להוציא את החיישנים החוצה מעבר לעצמו ולראות את התרומה של אנשים אחרים בבית ובעבודה להצלחה שלו. האדם שזוכה להערכה חווה תחושה שמישהו רואה אותו ואת הערך שהוא מביא איתו. כולנו רוצים להרגיש משמעותיים ובעלי ערך בעבודה, ותרגול הערכה מאפשרת לנו להרגיש זאת. גם כאן המחקר והניסיון מראים עד כמה הערכה, הכרת תודה וראיית האחר היא מיומנות חשובה ומקדמת אושר במקומות עבודה.


הקשבה - אחד התרגילים המשמעותיים בסדנאות שלנו הוא תרגול שבו מתבקשים משתתפים לשבת עם מישהו אחר למספר דקות לשיחת הקשבה. שיחה בה מקשיבים באמת, שואלים שאלות ומגיבים באמפתיה. בעידן בו אנו מחוברים ללא הרף לטכנולוגיה ולמכשירים הניידים תחושת הבדידות והניכור עולה משנה לשנה. לכולנו כבני אנוש יש צורך להרגיש קשר אנושי להיות אותנטיים ופגיעים. שיחת הקשבה, אפילו של 5 דקות, עם עובד או קולגה, ללא אג'נדה, מתוך רצון להיות בקשר אינטימי עם מישהו ולהקשיב לו, היא חוויה שמטפחת רגשות חיוביים ואושר בעבודה. מיומנות הקשבה זאת חשובה אף יותר לדרגים הנמוכים בהיררכיה הארגונית שלא תמיד מרגישים שייכים ונשמעים. ולעיתים שיחה קצרה יכולה לייצר תחושת של משמעות, לבסס אמון ומוטיבציה.

בפיתחו של שבוע חדש אנו מזמינים אתכם לתרגל את 3 הכלים האלו בעבודתכם. נשמח לשמוע על חוויות התרגול שלכם וכן על ההשפעה של תרגול כלים אלו על האווירה ועל התוצאות אצלכם במקום העבודה.



23 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page