top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

TO BE list

עודכן: 24 באוק׳ 2021

ביום חמישי יצא לי לשוחח עם ברק, מנהל בחברת תוכנה. כששאלתי אותו לשלומו הוא השיב "השבוע הזה ריסק אותי לחתיכות, מרוץ החיים פשוט גמרו עלי". השיחה עם ברק מצטרפת למגוון שיחות להן אני עד בשבועות האחרונים. אחרי זמן ארוך של הילוך איטי יותר: חגים, אוגוסט, קורונה וכד' משהו בקצב החיים העלה הילוך בשבועות האחרונים. אותה אנרגיה שהיתה אגורה, התפרצה לה פתאום, קצב העבודה חזר להילוך מהיר, הפקקים חזרו ביתר שאת לכבישים, רשימת המטלות מתארכת ואיתה חווית הלחץ הקיומית, שלא אחת גורמת לנו להרגיש מרוסקים ושהחיים גוברים וגומרים על כולנו, ולא רק על ברק.


מהרגע שאנו מתעוררים, אנו ממהרים ומג'נגלים בין משימות החיים, מביטים בשעון וחשים כי אין מספיק שעות ביום. בעודנו עמלים בטירוף ובחוסר דעת על עוד משימה - מודאגים שהבוס לא יאהב את המוצר המוגמר, או שלא נעמוד בדדליין – התודעה שלנו נודדת מהרגע הנוכחי לדאגות עתידיות או חרטות מהעבר. הלחצים החיצוניים והפנימיים הללו פוגעים בנו, מערערים את יכולתנו, בבריאות שלנו ויוצרים מתח מיותר.


מרשימת TO DO לרשימת TO BE

רובנו עדיין מודדים את איכות חיינו לפי מה שאנחנו עושים, על פי ההספק שלנו והעמידה ביעדים שלנו. לעתים רחוקות אנו קובעים את הערך של חווית החיים שלנו על פי איך שאנחנו מרגישים או על פי ההוויה שלנו.

ומה היה קורה אם היינו יוצרים איזון אחר ולצד משימות המטלות (To Do) היינו עורכים לנו רשימת להיות (To Be)?

רשימת "להיות" היא דרך אחרת לגשת ליום וליעדים שלנו. היא מתמקדת באיכויות שאני רוצה לטפח, בהוויה בה אנו רוצים לפגוש את המציאות, ובשאלה אילו חלקים שלנו נרצה להביא לביטוי ולשים בקדמת הבמה. במילים פשוטות, איך להיות האדם שאני רוצה להיות?


יום המבוסס על "להיות" במקום "לעשות"

מה אם ננסה להשהות את הדחף לבדוק את סימני ה-V ברשימות המטלות שלנו, ומדי פעם פשוט נשב בשקט לכמה רגעים ונהרהר... איך הרגשתי? איך נראה שאחרים הרגישו סביבי? מה יקרה אם לא נחשוב רק על מה השגנו ואת מי עקפנו. האם איכות היום שלנו תשתנה?

אני יודע שאיכות היום שלי משתנה כשאני עוצר ומהרהר כך. למעשה, אני מרגיש כי חיי משתפרים כמעט מיד, כשאני מהרהר בשאלות החשובות באמת.

הנה כמה שאלות ששווה גם לכם לשאול את עצמכם:

  • איך היה היום שלי? בֶּאֱמֶת?

  • האם ומתי הרגשתי שלווה ורוגע במהלך ביום?

  • האם הבאתי עיניים טובות והגבתי בחמלה לאנשים שפגשתי? (גם כאשר פגשתי נהג איטי בכביש, או מישהי שפכה בטעות קפה על ציוד שלי בסדנה).

  • האם הייתי נוכח ומודע ליופי שסביבי? והאם הייתי בהודיה ובהכרת תודה על כך?

  • האם עצרתי לרגע פשוט לנשום, להתבונן ולהקשיב לתודעה, לגוף ולרגשות שלי?

  • האם הושטתי יד לעזור או לתמוך באדם אחר, לא בגלל שזה הופיע ברשימת המטלות שלי, אלא בגלל שזה נבע מהלב?

  • האם חייכתי, צחקתי, ומצאתי רגעים של הנאה לא צפויה?

  • האם אהבתי את מה שאני עושה והרגשתי שיש בעשייה שלי משמעות?

  • האם פגשתי אנשים שאני אוהב ואהבתי את האנשים שפגשתי?

ולצד אותן שאלות על מה שהטעין אותי במהלך היום אני גם מקפיד לשאול גם כל מה שרוקן אותי:

  • מתי הייתי מתוח, עצבני או לחוץ בתהליך העשייה?

  • האם חוויתי כעס, חוסר סבלנות או טינה למשך יותר מכמה דקות היום?

  • האם התלוננתי או מתחתי ביקורת רבה מידי?

  • האם הייתי לא נחמד או לא אוהב כלפי מישהו, כולל כלפי עצמי?

  • מתי פעלתי ללא תשומת לב וללא הערכה ליופי של החיים סביבי ובי?

רשימת ה- To Be היא דרך מועילה לפתח מודעות. אין המטרה שתהיה קשה עם עצמך. כמוני, כמוכם, כולנו מבלים יותר מדי רגעים מהיום בהתעסקות יתר בעשייה, מה שפוגם באושר שלנו. החדשות הטובות הן, שמתוך המודעות הזו, אנחנו יכולים להתחיל לחוות את החיים כמו שנועדנו, בשלווה ובשמחה.


הצעד הראשון הוא להיות במודעות

לפני שאנו נסחפים לעשייה קדחתנית נציע לתרגל כמה רגעים של עצירה, נוכחות ומודעות. העצירה מאפשרת לנו לבחור את האופן שבו אנו רוצים לפעול בעולם ולא רק מתוך תגובתיות אוטומטית. אם לא נרצה שהחיים ירסקו גם אותנו, ההזמנה היא להגביר את את ה-Being לצדו של ה-Doing. קחו לכם אתגר לערוך רשימת To-be ל-24 שעות הקרובות.

אם אתם רוצים לשכלל ולטפח את מרכיבי ה- Being בחייכם ולטפח איכויות כגון: מודעות, שלווה, קשיבות, אהבה, הכרת תודה, סליחה, חמלה, נדיבות, סבלנות, כנות ונוכחות – תרגול מיינדפולנס יכול לסייע בכך.

מיינדפולנס מציע לנו סוג של פתרון, פרקטי וישים, מבוסס מחקר ומדע מערבי מודרני, שמאפשר להתנהל בעבודה ובחיים עם יותר איזון וחוסן ופחות לחץ ומתח.

הבסיס של מיינדפולנס הוא עצירה לרגע של תשומת לב, לעצור תגובות אוטומטיות, ולפתוח מרחב שמאפשר לנו לבחור התנהלות שמקדמת את המטרות והערכים שלנו, ולפעול באופן מיטיב. תרגול רציף ומתמשך של המיומנות הזו יוצר איזון וחוסן אל מול "סערות" העולם.


כדי לאפשר לך ולכל חברינו את כל ה-being הזה, החלטנו ב- PLUS לפתוח קבוצת תרגול שבועית, ואנחנו מציעים לך להצטרף, להתנסות ולפתח ביחד איתנו את המיומנות של מיינדפולנס.

המפגשים יתקיימו בזום בכל יום שני בשעות הבוקר בין השעות 8:15-9:00. החל מתאריך 1.11.21.

המפגשים יוקדשו לתרגול מיינדפולנס של כ- 20 דקות. לפני התרגול תהיה הדרכה קצרה ואחריו שיחה פתוחה להכוונה ודיוק של התרגול והיישום שלו לעבודה ולחיים. הניסיון האישי שלי מראה שזה עובד, ותרם רבות לחיי (וכנראה שאני לא היחיד).

הרשמה בקישור הזה - ניתן להירשם למפגש בודד, ל-5 מפגשים או ל-10 מפגשים לפי בחירתך. לאחר ההרשמה תקבלו מייל/ווטצאפ עם קישור לזום.

את המפגשים ינחה דר' יובל צור מנחה מוסמך לסדנאות מיינדפולנס, בעל ניסיון עשיר בהנחיית קבוצות תרגול וקורסי מיינדפולנס בארגונים, אקדמיה, מוסדות חינוך ולקהל הרחב.


איכות חיינו נקבעת לפי מי שנהיה, ומה שנביא לידי ביטוי בעולם, ולא לפי מה שנשיג. אנחנו, אחרי הכל, Human-being ולא Human-doing. בואו נבסס את ערך היום שלנו על פיסת החוכמה הקטנה הזו ונחיה בהתאם. פשוט נהיה (זה לא כל כך פשוט... ולכן כדאי לתרגל ולהתאמן).


263 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page