top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

אהבה בימי קורונה


עידן חדש מתגלה לפנינו, עידן הקורונה. עוד מוקדם להעריך את ההשלכות של הקורונה על חיינו, אך מה שכבר ברור, שאנו נמצאים בעיצומו של אירוע גלובלי, שישפיע על התודעה הקולקטיבית ועשוי להוביל לשינוי תבניות מחשבה ברמה האישית, הארגונית והגלובלית.


התקשורת, מטבעה, עוסקת בעיקר בשלילי ובסכנות, ובשיח הציבורי, יש כרגע עיסוק בהיערכות נכונה ובהישרדות.

לצד הצורך החיוני לדאוג לבריאות הציבור, חשוב לי להציג ניצנים חיוביים, שנגיף קורונה מביא עימו, שלצערי, זוכה לפחות חשיפה במידה החברתית ובשיח הציבורי.


1. חיזוק תחושת הסולידריות - למרות הבידוד, שנגזר מאופי התפשטות הנגיף, אנו בתהליך של התקרבות אחד לשני. אם עד לפני שבוע השיח הציבורי עסק בפלגנות ובהסתה (מישהו עוד זוכר שהיו פה בחירות בשבוע שבר), והנה פתאום יש לנו אויב משותף חדש, ואנו כבר לא אחד נגד השני אלא נגד הקורונה. מתהווה שיח קולקטיבי חדש, שמבין, כי כולנו בני אדם, ואף אחד מאיתנו לא חסין. מצב זה מעורר מחדש את הסולידריות, את אחוות הרעים. פתאום יריבים מדברים על ממשלת אחדות, אנשים רואים יותר את הדמיון ופחות את השוני - ויש אפילו שיח על חמלה ואחריות הדדית.


2. הבנת הכוח של הטבע – המגפה העולמית מזכירה לנו את כוחו של הטבע, ומצליחה, היכן שכל המומחים לא הצליחו גם יחד בעשורים האחרונים, להפנות את תשומת הלב לתלות שלנו בסביבה ובטבע. שריפות ענק, גלי חום, זיהום האויר, צריכה אובססיבית ופליטות גזי החממה לא הצליחו יחדיו להשיג את מה שהקורונה הצליחה לעשות בחודשיים. פתאום אנו מבינים כי אנו חיים במערכת סגורה וכי לפעולה בצד אחד של הכדור יש השפעה במקומות אחרים. לראשונה ילדים בסין זכו לראות שמיים כחולים, ובחודש האחרון נרשמה הירידה החדה ביוצר בפליטת פחמן מזה שנים. פתאום אנו ערים לפגיעותו של המרקם האנושי בו אנו חיים – האם הזעזוע שאנו חווים הוא אזהרה מוחשית שהאנושות תזכור גם לאחר הקורונה, ימים יגידו.


3. רקמה אנושית חיה אחד – עידן הקורנה מזכיר לנו יום יום מחדש כי אנו חיים במערכת אחת, שיש בה קשרים, תנועה ומעברים. פעולה של אדם אחד שעלה על מטוס, מציתה מגפה בחלק אחר של העולם ושיעול של מישהו אחד משפיע על הסבא של אדם אחר. בעולם המודרני, הקפיטליסטי והחומרי שקידש את צרכי הפרט, הצלחתו ועושרו, אנו מבינים שוב ומחדש שאנו חלק מרקמה אנושית אחת ותלויים אחד בשני. ההבנה כי אנו קשורים אחד לשני, עשויה להשפיע על ההתנהגות המוסרית שלנו, על תחושת האחריות האישית והקולקטיבית על האופן בו אנו פועלים ומגיבים.


4. האטה – הפסקות הטיסות, צמצום המשק, סגירה של סין ועכשיו גם של אירופה גרמה לעולם להאט את הקצב החיים. תוסיפו לזה את הבידוד, סגירת מוסדות החינוך, מקומות הבילוי ואתרי הצריכה - והנה מרקם חיים חדש, משפחתי יותר ואיטי יותר. וכשהקשב מופנה פנימה, נגלים לנו דברים חדשים. אנו פתאום נזכרים מה חשוב ומה פחות, מתפנים להוקיר תודה על דברים שאנחנו לוקחים כמובן מאליו במרוץ החיים הקדחני. כשהקצב מעט, יש לנו פתאום יותר זמן. יותר זמן להיות בבית עם המשפחה, להיות עם עצמנו, לעצור ולחשוב על הדברים החשובים, וזוהי מתנה גדולה.


5. דיגיטציה ומידע – בשונה ממגפת השפעת הספרדית של 1918, בעידן הקורונה אנו חיים בעולם דיגיטלי. עולם שמאפשר הנגשה וסנכרון של המידע ברמת הפרט למרות המרחק הגאוגרפי והבדלי השפות בזמן אמת בכל רגע נתון. הדיגיטציה והטכנולוגיה מאפשרת לנו להיות בקשר גם כשאנו בבידוד, לעבוד מהבית, להמשיך ללמוד מרחוק, ולארגוני הבריאות לקבל החלטות טובות יותר על בסיס 'ביג דאטה'.


6. יצירתיותאילוצים מגבירים יצירתיות - המציאות החדשה מאלצת אותנו לחשב מסלול מחדש בחלק גדול מתומי החיים: כיצד לומדים ללא בתי ספר, איך עובדים ביחד מהבית, כיצד מייצרים הכנסה כאשר ענפים שלמים מאבדים רלוונטיות, כיצד מערכת הבריאות נותנת מענה מרחוק, כיצד נפגשים מבלי לגעת, וכיצד המערכת הפוליטית מתארגנת מחדש. המשבר בו אנו מצויים הוא הזדמנות להתבונן מחדש על תחומי החיים שלנו ולהמציא פתרונות חדשים ולמציאות המשתנה. פתרונות שבתקווה יישארו אינו גם כאשר יחלוף האיום.


אנו שוהים כרגע בעיצומה של חוויה היסטורית. יש בזה משהו מעורר חשש וחוסר וודאות, אך בו זמנית יש בזה משהו מרגש ומרומם. זמנים אלו דורשים מאיתנו אחריות אישית וחברתית ובעיקר איזון בין החשש, הפחד והדאגה, לבין האמונה שעידן מורכב זה, מביא איתו גם התפתחות והזדמנות ליצור לעצמנו עולם טוב יותר.


כדי לעזור לכם לראות גם את הטוב וההזדמנויות הטמונות בעידן הקורונה. אנו מציעים לכם להצטרף לקבוצת וואטצאפ "חיזוק חיובי". זוהי קבוצה שקטה, בה נחלוק מידי יום טיפ מעולם הפסיכולוגיה החיובית, שיעזור לכם לחזק את מערכת החיסון התודעתית והפיסית שלכם. להצטרפות לקבוצה לחץ כאן.


שנדע ימים בריאים ושמחים.

418 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page