top of page
  • karen

אושר, כדורשת ומה שביניהם

עודכן: 29 במאי 2022

נכתב על ידי קרן שמר, מצוות PLUS


כבר שש שנים שאני מתעסקת בעולמות של אושר בכלל ואושר ארגוני בפרט וכבר חמש שנים שאני משחקת כדורשת בליגת מאמאנט. לאורך השנים אבל בעיקר בשנה האחרונה, אני מזהה יותר ויותר קווי דמיון בין השניים. ביום חמישי האחרון, במסגרת גמר אליפות מאמאנט תל אביב, יצא לי לראות ולחוות איך שני העולמות האלו מתחברים להם בצורה כל כך הרמונית. מפתיע? אז זהו, שלא... הפוסט השבוע מוקדש לכל חברותיי, שחקניות קבוצת בבלי 2 האדירות והמאמנת המופלאה שלנו, כרמית. אושר גדול להיות אלופת תל אביב לשנת 2021-2022! שמחה לחלוק אתכם כמה עקרונות מפתח בעולם האושר שללא ספק תרמו ואף הובילו אותנו למעמד המרגש ובשאיפה יעזרו לכם.ן למלא את מצברי האושר האישיים והמקצועיים.

כשאנחנו ב-PLUS מגדירים אושר ארגוני אנחנו מתייחסים לשני פרמטרים עיקריים: תוצאות ויחסים.

תוצאות מדברות על היכולות שלנו, תחושת המשמעות והמסוגלות שנייצר ונקבל, ההתפתחות והצמיחה האישית (והקבוצתית), היעדים שנציב וההשגים אליהם נגיע ועוד. יחסים מדברים על תמיכה חברתית, שייכות, קהילתיות, הנאה וכיף, העצמה, הערכה ופרגון ויצירת ביטחון פסיכולוגי. ללא ספק שני מרכיבים אלו מאפיינים את הדרך שעברנו כפרטים וכקבוצה והחיבור ביניהם הוא זה שעזר לנו להגיע לניצחון.


המודל ליצירת אושר מדבר על ראייה מערכתית ועבודה בארבעה מפתחות האושר: מפתח קוגניטיבי, רגשי, פיזי וחברתי. לכל מפתח יש את הבסיס המחקרי ומתוכו פותחו כלים ופרקטיקות המייצרים ומעלים את מידת האושר שלנו כפרטים וכארגון. ההסתכלות צריכה להיות הוליסטית וההמלצה היא לפעול ולייצר תמהיל שכולל התייחסות ופעילויות בכל ארבעת המפתחות. ארבעת האלמנטים הללו באים לידי ביטוי באופן מובהק בתוך קבוצת ומשחק הכדורשת. מוזמנים.ות לקרוא ולחפש האם ואיך הם באים לידי ביטוי בעולמות שלכם.ן.


המפתח הפיזי מתייחס לגוף כמחולל אושר וכולל פעילויות משני סוגים: מצד אחד פעילות גופנית להעלאת האנרגיה והאדרנלין ומצד שני פעילות ושגרות שמאפשרות לנו לעצור להתאוששות, למלא מצברים, לנהל את המעברים שלנו ולהיות בנוכחות גבוהה. מפתח זה הוא לכאורה הבסיס בכדורשת. מדובר על ספורט אתגרי (על אף המערכונים ו"הדחקות" של סטנדאפיסטים ותוכניות סאטירה למיניהן), המצריך סיבולת, כוח, יכולות ריכוז, חכמה, ראיית מגרש ועוד. לאורך השנה עבדנו הרבה וקשה על מנת לחזק את השרירים ולאמן את המיינד בשביל להגיע לתוצאות הרצויות.


המפתח רגשי: המפתח הרגשי עוסק בהפחתת רגשות שליליים ובהגברת רגשות חיוביים במטרה לחוות יותר מהם ולהעלות את האנרגיה עבורנו ועבור הסובבים אותנו. כבני אדם אנו חווים מגוון של רגשות: שליליים - השומרים עלינו מבחינה הישרדותית וחיוביים - המגבירים את התחושה הטובה, האופטימיות, הקרבה, הסיפוק והאושר.

כיאה לקבוצה של נשים, רגשות מקבלים מקום של כבוד לפני, תוך כדי ואחרי כל אימון ומשחק. מיומנויות כמו פירגון, נדיבות, הקשבה, אמפטיה, היכולת לטעות ולקבל את טעויות, ומתן מקום לכל אחת ואחת בקבוצה, הם עניין שבשגרה אצלנו בקבוצה וללא ספק מגבירים את מפלס הרגשות החיוביים של כל אחת מהשחקניות ושל הקבוצה כולה.


המפתח הקוגנטיבי: עבודה עם המפתח הקוגנטיבי עוסקת בתודעה שלנו, בפרשנות שאנו נותנים לדברים שקורים לנו, בהבנה שאנחנו יכולות לבחור ולשנות את הפוקוס, ביכולת לאמץ דפוס חשיבה מתפתח (Growth mindset), בחיבור למציאת החוזקות שבנו ובסובבים אותנו ובאפשרות להשתמש בהן בדרכים מגוונות.

במהלך כל העונה עבדנו (ואנחנו עדיין עובדות) על כל אחד מהאלמנטים הנ"ל. למדנו להסתכל גם על הדרך שעברנו (ולא רק על התוצאה), זיהינו את החוזקות של כל אחת ואחת (בתוך ומחוץ למגרש), נתנו להם מקום והבנו את הכוח של תמהיל החוזקות הקבוצתי שלנו. והי, השלם לגמרי עולה על סכום חלקיו. יכולות מנטליות גבוהות מאפיינות קבוצות מנצחות וללא ספק מאפיינות גם את הקבוצה שלי.


המפתח חברתי: מדבר על כך שתחושות האושר והסיפוק בחיינו תלויה במידה רבה באיכות מערכות היחסים שלנו. אנשים הם יצורים חברתיים. שייכות, קהילתיות ומערכות יחסים טובות מייצרות הצלחה ושומרות עלינו מאושרים ובריאים יותר. יתרה מכך, יחסים הם מכפיל כח לביצועים. טיפוח מערכות יחסים יוצר תחושת ערך, אמון, העצמה, תמיכה ואנרגיה והמחקר מראה שהמפתח החברתי הוא ככל הנראה מחולל האושר הגדול ביותר.

אולי ההשג הגדול ביותר שלנו העונה, הוא החיבור שלנו כקבוצה. מעבר לכושר ויכולות המשחק שפיתחנו, שיפרנו ושכללנו, הגיבוש שהתהווה לו, כבר במחנה האימונים בתחילת השנה, התהדק מאימון לאימון וניכר כי הפכנו מחבורה של שחקניות בודדות שמתנהלות בעצמן, לקבוצה מגובשת, מחוברת ואוהבת, שחושבת, עובדת ומשחקת בסינרגיה נפלאה והתוצאות מדברות בעד עצמן.

אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולהודות (בכל זאת חלק חשוב ביצירת אושר זה היכולת להוקיר תודה ולפרגן), לשותפים ולשותפות שלי בשני העולמות: למאמנת שלי, כרמית רוח ולכל השחקניות המדהימות שבקבוצת בבלי 2, ולכל הקולגות שלי בחברת PLUS, בניצוחו של האחד והיחיד אורן אפל, על שותפות בשליחות חשובה מאין כמוה, אנושיות מדהימה, מקצועיות ולא פחות חשוב (אולי אפילו יותר) חברות אמיתית.

אוהבת את כלכם.ן ועדיין בהיי מהניצחון 😊

985 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page