top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

איך להיות מאושר - ביום ההולדת?

עודכן: 6 ביוני 2022

נכתב ע"י צוות פלוס – בהוקרה לאורן


בשבוע שעבר חגגנו יום הולדת לחבר, מה שהביא אותנו לשאול, מה יש לפסיכולוגיה החיובית לתרום לנושא של 'יום הולדת'? - או איך להפוך את תאריך בואנו לעולם למחולל אושר?

יום הולדת הוא אירוע חיובי בבסיסו שהרי זוהי חגיגה, אירוע של שמחה ואושר (אצל מרבית האנשים). את מה חוגגים? את זה שבאנו לעולם וכמה שזה משמח. זה זמן לפרגן, לתת מתנות - אמיתיות וסמליות - ולגרום לבעל/ת השמחה לשמוח ולהרגיש במרכז. מה רע?

ובכן... לפעמים מרוב רצון טוב הדברים יכולים להשתבש. עודף ציפיות, הזמנה של אנשים לא מתאימים... ו... כולנו זוכרים את "הקיץ של אביה",על גירסותיו השונות.

מצד שני, יום הולדת הוא אירוע נרקיסיסטי: אני חוגג את עצמי, את בואי לעולם ומצפה שאחרים ישמחו על זה, יהללו אותי ויפרגנו לי. נרקיסיזם מתון הוא בריא, אהבה עצמית במידה היא חשובה ומבססת אושר, אך כמו כל תכונה, כשהנרקיסיזם מתגבר הוא הופך הרסני.


איך לחגוג יום הולדת, שיתרום לאושר? לצמיחה? לסיפוק? נראה כי המפתח הוא להישאר בגבולות הנרקיסיזם הבריא – אהבה והערכה עצמית, כזו שיוצרת חיבור וקשר אל אחרים ואל העולם, מחזקת וממלאת אנרגיה ושמחה – מבלי לגלוש ליהירות או ל"פנטזיה ורודה" שאיננה אותנטית. את גישתנו לאושר אנחנו מבססים על ארבעה מפתחות, ארבעה "שערי כניסה" שמגבירים אושר וסיפוק, וממלאים אותנו באנרגיה חיובית: המפתח הרגשי, הקוגניטיבי, הפיזי והחברתי – בואו ניכנס לרגע דרך שערים אלו ונראה מה יש להם להציע לנו לאירוע יום ההולדת:


המפתח הרגשי:

נתחיל במפתח הרגשי של טיפוח רגשות חיוביים. אין באפשרותנו "לצוות" על עצמנו להרגיש רגש כזה או אחר, כי רגשות "קורים" לנו יותר מאשר אנחנו יוצרים אותם. אבל, יש ביכולתנו להפנות את תשומת הלב ולייצר תנאים שיעוררו בנו רגשות חיוביים. אחת הדרכים המועילות ביותר היא טיפוח של הכרת תודה, לראות בעיניים טובות, את מה שעובד ומצליח. למעשה זה הבסיס של גישת הפסיכולוגיה החיובית. זו פסיכולוגיית ה"גם וגם" כפי שאומר סליגמן, אבי הפסיכולוגיה החיובית: לא להזניח או להעלים את השלילי, אבל מכיוון שבזה אנו עוסקים באופן טבעי, עלינו ללמוד ולטפח את היכולת לראות גם את החיובי. כאן נכנסות העיניים הטובות והכרת התודה לפעולה. נראה את עצמנו בעיניים טובות.

מחקרים עדכניים על הכרת תודה, מראים שכאשר אנחנו מקבלים הכרת תודה, ובתנאי שנעשתה באותנטיות ומרצון חופשי – זה מועיל לאושר ולרווחה הנפשית יותר מאשר להכיר תודה לאחרים או לעולם. יום הולדת זו הזדמנות נפלאה! לקבל הכרת תודה, וגם – לראות את עצמנו בעיניים טובות. נבטיח לעצמנו ביום ההולדת להסתכל על עצמנו בטוב. נקרא את הברכות שנקבל בתשומת לב ובהודיה, ונכיר תודה לכל מי שיברכו אותנו.


המפתח הקוגניטיבי:

כאן מדובר בהפניית המחשבה אל מה שעובד ומצליח. לחגוג הצלחות, ללמוד מהצלחות ולהעמיק בחקירתן (חקר מוקיר), וגם – על חיפוש משמעות. חפשו מה הדבר שנותן לכם משמעות ונסו לחבר אותו ליום ההולדת. בדקו עם עצמכם מה עלה בגורלן של המטרות מהשנה הקודמת. מטרות שהושגו והישגים אחרים – בואו נחגוג, נזכיר לעצמנו את הטוב שקרה ונחקור אותו מעט – מה הוביל לכך ואיך אפשר לחזור על זה גם השנה? ו... סביר להניח שיש גם מטרות שלא הושגו במלואן, ולשם נביא עיניים טובות וחמלה עצמית, זה חלק מהחיים, בלתי נמנע. יש גם הזדמנות לחשוב על מטרות חדשות לשנה החדשה – שיגבירו אושר, שיתחברו למצפן הפנימי שלנו (תחושת משמעות), שיערבו תרומה לאחרים והתנדבות, כי אלה ידועים כמגבירי אושר.


המפתח הפיזי:

כאן אנו נעזרים בגוף כמחולל אושר, והאמת? זה די פשוט. לנוע, לרקוד, להזרים אנרגיה. לחגוג עם מוזיקה וריקודים – אין כמו מסיבת יום הולדת שמחה וסוערת כדי לחולל אושר. רק מה? לא לשכוח שלא לכולם זה מתאים. יש מי שדווקא פחות "מתחבר" ואז חשוב להתאים את המסיבה לאופי של החוגג/ת. חשוב גם לא לשכוח, שיש צורך גם בזמנים של רגיעה ושקט. כהשלמה לאנרגטיות יש לאפשר לגוף רגעים של מנוחה וטעינה, כמו למשל, לקרוא ספר, התבונן בשקיעה, לתרגל מדיטציה ומיינדפולנס, או פשוט לשבת בשקט לכמה רגעים.


המפתח החברתי:

בכוונה השארנו אותו לסוף... כי כאן אולי טמון הסוד, ה"תבלין" שאותו יש להוסיף ליום ההולדת ולא משנה מה תעשו. מערכות היחסים והקשרים החברתיים נחשבים לגורם מספר אחד במחקרי האושר. מאלה שנמצאו במגוון רחב של מחקרים כמשפיעים על אושר.

אז... אל תהיו לבד ביום ההולדת (נזכור שוב את הקיץ של אביה...). חגגו עם אחרים. היענו להצעות או יזמו מפגשים בעצמכן ותהנו מתשומת הלב (מכל המדיות השונות). אם אתם החברים המוזמנים למסיבה, הקפידו לנהוג באותנטיות – לראות באמת בעיניים טובות את בעלי השמחה, ולהתכוון לשמח אותם/ן. ואם לא ברור בדיוק איך... זו הזדמנות נפלאה לברר, לפתח דיאלוג. זה כשלעצמו כבר מפעיל את המפתח חברתי, יוצר תחושת נראות ומקום - ומייצר אושר.

====

אז למה כתבנו את כל זה? גם כי נראה לנו שזה מעניין ורלוונטי לכולנו, וגם כי החבר שחוגג יום הולדת הוא לא אחר מאשר אורן אפל, היזם והבעלים של PLUS, מי שעומד מאחורי הבלוג הזה כבר שנים רבות, ובכל יום ראשון "מפנק" את כולנו בטיפ שבועי. בהתמדה, במקצועיות, ברגישות הוא כותב מדי שבוע. מחוויות החיים, מהמחקר וההתנסויות הארגוניות. אז רצינו להגיד לך תודה גדולה אורן. ולתת לך "לנוח" בסופ"ש שאחרי יום ההולדת, שתוכל לחגוג ולהנות עוד קצת מהשקט. מאחלים לך מזל טוב ענקי והרבה אהבה לך איש יקר.


273 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page