top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

ברוכים הבאים לייאוש הקיומי

עודכן: 7 באוג׳ 2022

חם שם בחוץ, ולח ודביק, ושוב מלחמה, או לחימה, או מבצע עם שם פסטורלי חדש ואזעקות ופיצוצים ישנים; ויקר שם בחוץ, ועשר תאנים עולות 40 ₪ וכל אטרקציה לילדים, שמטפסים על הקירות, עולה כמו חופשה במלדיביים; וצפוף ודחוק שם בחוץ ויש עבודות ברכבת ואין חנייה; ויש מדוזות ותשעה באב ומלחמה באוקרינה, וקורונה ובחירות מספר מי יודע כמה וכלום לא השתנה, וילדים בחופשה ואיומי שביתה ועוד, ועוד... ואז עוד תוספת קטנה בשקל תשעים, כדי לגמור עלינו בכלל. אוף! קשוח שם בחוץ!


ואם נהיה לרגע כנים עם עצמינו: השיט הזה לא הולך לשום מקום, וצריך ללמוד לחיות איתו. ובכלל הבעיה הכי גדולה היא לא המלחמה, הכלכלה, הקורונה או הממשלה, אלא תחושת חוסר הוודאות, וההבנה שזה חלק מהחוזה שלנו עם החיים ושאף פוליטיקאי לא יושיע אותנו מייאוש הקיומי הזה. אז לגבי החום, המלחמה, המדוזות והחידלון הפוליטי אין לנו הרבה מה לעשות, אבל לגבי הרגשות שלנו והחוסן שלנו יש לנו הרבה מה לעשות.


ובאופן מפתיע אלו הדברים הפשוטים שמייצרים לנו רגשות חיוביים: ללמוד לראות גם את הכן, את מה שיש ועובד, לטפח רגשות חיוביים כמו הכרת תודה, הערכה, נדיבות ופרגון, להיות בתנועה, לנשום נכון וליצר לעצמו מעגל תמיכה של חברים או משפחה. במילים אחרות, בני אדם לא בונים חוסן ואושר על הערסל בחופשה במלדיביים (אחרי 6 שעות בהמתנה לבידוק ביטחוני), אלא דווקא בעתות משבר. והנה ממש במקרה החיים מזמנים לנו אחד משבר כזה כאן, מוכן כבר. ואיתו הזדמנות לחזק את שרירי האושר והחוסן שלנו.

אם גם אתם מרגישים שחוקים ממכבש החיים, אז רקע לפני שאת שוקעים בייאוש הקיומי ומחפשים הפוגה בכפתור הנטפליקס בשלט, או בקילו ‫בייגלה מלוח ושוקולד חלב של גולדה, במחיר שערורייתי כדי להפיג קצת את הדאגות הכלכליות, הנפשיות והבריאותיות. עצרו רגע! יש מה לעשות.


בואו נדבר על חוסן

חוסן אישי (Resilience) היא היכולת שלנו להתמודד עם הקשיים, עם המתח והשיט של החיים ולצאת מהם מחוזקים ועם תובנות חדשות. חוסן אישי הוא למעשה מערכת החיסון המנטלית, הפיזית, הרגשית והחברתית שלנו מפני מצבי לחץ ומשבר החיים בישראל של אוגוסט 2022. חוסן אינו תכונה מולדת.ניתן לבנות חוסן, וללמוד להיות 'חסין' יותר. מדע האושר מציע כלים ותפיסות מוכחי מחקר לטיפוח חוסן וחיוביות, הרלוונטיים בעתות משבר, שהם עמוקים יותר מ'תחשוב טוב יהיה טוב' ויעילים לטווח ארוך יותר מקילו ‫בייגלה מלוח ושוקולד חלב.


לדברי ד"ר סונדרה דלטון-סמית', ישנם 7 סוגי מפתחות לחוסן ולרווחה נפשית שכל אדם זקוק להם. ואלו הם:

  1. פיזי – דאגו לגוף שלכם, על-ידי שינה מספקת, עצירה להתאוששות, פעילות גופנית, כמו גם פעילויות משקמות כמו יוגה או עיסוי, ודאגה לתזונה טבעית ולשתייה מספקת.

  2. מנטאלי - תנו למוח שלכם מנוחה ופורקן ממחשבות טורדניות. סגרו את החדשות, הפחיתו את הקיטורים והזינו את התודעה שלכם במחשבות מיטיבות.

  3. חושי – הפחיתו גירויים דיגיטליים. התנתקו מהזום, מהמחשב הנייד או מהטלפונים. קבעו שעה בערב של צום דיגיטלי (Digital Detox) – מחקר של לסלי פרלו מצא כי צום דיגיטלי של ערב אחד בשבוע העלה את התפוקה ב- 74%!

  4. יצירתי – פנה לך זמן להעריך את יופיו הפשוט של הטבע, ליהנות מאמנות, מהופעה טובה או מזמן משחק, הנאה וכיף.

  5. רגשי - אל תהסס להביע את עצמך בחופשיות ובאותנטיות ולאפשר לעצמך להיות אנושי ולחוות את כל הרגשות, נסה לרצות פחות אנשים אחרים והוסף בצורה אקטיבית פעולות שמעוררות רגשות חיוביים כמו הכרת תודה, פרגון, נדיבות ועזרה לאחרים.

  6. חברתי - התרחק מאנשים ששואבים את האנרגיה שלך והתחבר לאנשים שטוענים אותך בחיוביות.

  7. רוחני – הצב לעצמך אתגרים ומטרות. תרגל שימוש בחוזקות הייחודיות שלך על בסיס יומי ופעל למען תכלית גדולה יותר מעצמך כדי לחוות משמעות וחיבור.

למה את.ה זקוק.ה כרגע?

כאן אתם נכנסים לפעולה. עשו הערכה של מקורות החוסן ובחרו 2 פעולות קטנות השבוע לחיזוק עצמי. שאלו את עמכם למה אני זקוק כרגע? עמוק בפנים אתם יודעים מה עושה לכם טוב. החוסן, הבריאות הנפשית והאושר שלכם הם עניין רציני – ובינינו, מי לא צריך קצת מזה עם כל הטירוף הזה בחוץ.

635 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page