top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

היכן ארגונים מפספסים פעמיים

עודכן: 6 ביוני 2023


לפני מספר שבועות חברה טובה שלי החלה עבודה חדשה. באחת השיחות שלנו היא שיתפה אותי: "רק עכשיו אני מבינה עד כמה אווירה חיובית במשרד היא חשובה. במקום העבודה הקודם שלי כל אחד מהקולגות שלי עבד על אי בודד. לא היינו כמעט באינטראקציה אחד עם השני, לא ביקשנו עזרה ולא ערכנו סיעור מוחות על בעיות. אף פעם לא היה לזה זמן וגם לא ראינו בזה כל חשיבות. למען האמת, גם לא ממש הרגשתי שהעבודה שלי בעלת משמעות. רק עכשיו, בדיעבד, אני מבינה שאפשר גם אחרת. בחברה בה אני עובדת עכשיו הדברים שונים בתכלית. פה יש ממש תחושה שלכולם אכפת אחד מהשני. בתחילת שבוע יש לנו ישיבת צוות בה אנו מדברים על המטרות של הצוות. ביום חמישי אנחנו מתבוננים ביחד על התוצאות. אנו גם מציינים הצלחות ולומדים מהן, מביעים הערכה אחד לשני ונותנים משוב. אני ממש מרגישה שיש לי עכשיו מוטיבציה להביא את המקסימום שלי. למרות הלחץ, אני ממש מרגישה שאני נהנית לבוא לעבודה".

השיחה הזאת עם החברה הזכירה לי שוב עד כמה ארגונים עדיין מפספסים. במידה רבה אני מרגיש שארגונים רבים מפספסים פעמיים, פעם אחר בהבנת החשיבות של יצירת תרבות ארגונית חיובית, ופעם שניה, בכך שהם לא תמיד יודעים איך יוצרים את אותה תרבות ומחפשים אותה במקומות הלא נכונים.


ההשפעה של אושר על העבודה

לעבודה תפקיד מרכזי בחיים של כולנו. אנו מבלים בעבודה את רוב שעות הערות שלנו בעבודה והיא משפיעה על הרגשות שלנו, על הזהות שלנו ועל הבריאות שלנו. הודות למחקרים של השנים האחרונות אנו יודעים כיום את מה שתמיד האמנו בו - אנשים עושים את המיטב שלהם כשהם נהנים מעבודתם. אנו גם יודעים שאנשים מאושרים הם גמישים יותר, מתמודדים טוב יותר עם שינויים ועם לחצים. אנשים מאושרים נוטים יותר לשתף פעולה עם אחרים, הם יצירתיים יותר, פרודוקטיביים יותר חולים פחות, עושים פחות טעויות ומעורבים בפחות תאונות.

אם אלו ממצאי המחקר, היה ניתן להסיק, כי ארגונים יעשו ככל שביכולתם להשקיע באושר בעבודה וכי אושר ארגוני יהיה מודל העבודה השכיח ותרבות ארגונית חיובית תהיה בראש סדר העדיפויות של כל מנהל. אך זה אינו המצב, ולמרות כל ממצאי המחקר המשמעותיים, אנו עדין לא רואים את מרבית הארגונים עוסקים באושר ארגוני ברמה האסטרטגית.


לאחרונה הבנתי, כי גם בקרב אותם ארגונים שכבר מבינים את הערך של תרבות ארגונית חיובית ואושר ארגוני, ואף רוצים ליצור כזאת, לא יודעים היכן וכיצד להתחיל ופעמים רבות מחפשים את זה במקומות הלא נכונים.



איך יוצרים תרבות ארגונית חיובית

אין דרך אחת ליצור תרבות ארגונית חיובית. הדבר שאני יודע מהניסיון שלי הוא שניתן ליצור תרבות חיובית בצעדים קטנם ועקביים. זה לא צריך להיות מושלם, בטח לא על ההתחלה. תרבות ארגונית חיובית היא בעיקר תוצר של גישה סקרנית והחלטה נחושה להתחיל. שינוי ארגוני צריך להתחיל היכן שהו. הכי טוב לעשות את הצעד ראשון היכן שאפשר, היכן שיש אנרגיה ועם מי שאפשר ואז לצעוד עקב בצד אגודל. לאחר מספר צעדים כדאי לבחון את התוצאה, ולהחליט על הצעד הבא. ככה פשוט. ומה אם משהו לא עובד? עורכים התאמות ושינויים וממשיכים הלאה.

מה שאני עוד יודע הוא שלא ניתן לדחוף אנשים לשינוי ארגוני מלמעלה או מבחוץ. הדרך היחידה, שעובדת לאורך זמן, היא להזמין לאנשים לקחת חלק בשינוי, להיות פעילים ולשנות את עצמם מהפנים החוצה. ארגונים משתנים, כשאנשי הארגון משתנים, ואנשים משתנים לאורך זמן רק כאשר הם רוצים.


ארגונים משתנים מהמיקרו למאקרו, כשהאינטראקציות בין אנשי הארגון משתנות, כשהשפה בפינת הקפה משתנה, כשעל מה מדברים בישיבות הצוות משתנה, וכשטבלת היעדים מודדים גם אנושיות ולא רק רווחיות.

לעיתים קרובות אנו חושבים כי שינוי התנהגותי הוא מסובך, מסורבל וכואב. נכון, שינוי ארגוני דורש זמן, משאבים ואנרגיה, אבל בל נשכח שזהו גם תהליך מספק ומהנה. שינוי הוא דרכו של הטבע – בכל רגע בחיים אנו בשינוי מתמיד, וגם תצורת העבודה שלנו, שמשמרת מנגנונים מלפני 150 שנה, צריכה לעבור התאמה לתמורות בעולם העבודה ולממצאי המחקר.

יצירת תרבות ארגונית חיובית היא בעלת ערך עצום לשורה התחתונה, היא תורמת לצלחה האישית של אנשים, להצלחה של הצוות ושל הארגון. הצטרפו למהפכה האושר שכבר מתרחשת ועשו את הצעד הראשון ליצירת תרבות ארגונית חיובית יותר. משהו בעל ערך כבר יקרה בעקבותיו.

156 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page