top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

השחיקה בעבודה איננה תוצאה של הקורונה, אלא של עומס העבודה

עודכן: 17 באוק׳ 2021

נכתב על ידי דר' יובל צור מצוות PLUS


"שנת 2020 היתה באופן רשמי השנה הגרועה והלחוצה ביותר בשנים האחרונות", ("the worst and most stressful year) - הכריזו במכון גאלופ, בסיכום ממצאי סקר הרגשות הגלובאלי. הסקר שסיכם שאלוני מדגם מ- 115 מדינות בעולם מצא עליה בלחץ וברגשות שליליים, שהגיעו לשיא של כל הזמנים. זה משפיע כמובן גם על שוק העבודה, שבו 40% מהעובדים שוקלים לעזוב את מקום עבודתם, ונראה שעידן פוסט-קורונה צפוי להיות העידן של אתגרי גיוס ושימור עובדים.

אולם... זו לא רק הקורונה. ניתן לראות שהמגמה של עליה ברגשות השליליים והלחץ בסקרי גאלופ, נמשכת בעקביות בכל עשר השנים האחרונות, ולא מיוחדת לתקופת הקורונה. בנוסף על כך, הדעיכה במגיפה בסוף שנת 2020 לא הקלה על העובדים: בהשוואה לשנת 2020, נמצא כי בשנת 2021 חלה עליה של 5%+ באחוז הלא מרוצים ממידת הלחץ בעבודתם, ועליה של 4%+ באחוז הלא-מרוצים מכמות שעות העבודה.


"השחיקה בעבודה איננה תוצאה של הקורונה, אלא של עומס העבודה" כותבת סופי ווארשאו במאמר דעה בעיתון ניוזוויק (newsweek), ומציגה מחקר שנעשה עבור חברת מיקרוסופט וכלל 30,000 עובדים מ- 31 מדינות. הממצאים הראו שהמעבר לעבודה מרוחקת הוביל לעליה בתפוקה, אולם יחד עם זה היתה עליה בכמות שעות העבודה כולל בסופי שבוע וחופשות, נוספה מורכבות בשילוב של בית ועבודה, ופגיעה בקשרים החברתיים (בעיקר במעגלי העבודה המרוחקים יותר). כל אלה יוצרים תחושה של עומס... ואם כן... הלחץ כאן כדי להישאר, הוא לא הולך לשום מקום.


באמת נדרשים לך סקרים ומחקרים כדי לדעת את זה? מה מצב הלחץ בעבודתך? ומה עם אלה שסביבך?

אם את.ה כמוני (וכמו כל מי שאני מכיר) והחיים שלך עמוסים ולחוצים. זו לא תוצאה של המגיפה ולא ייגמר איתה, זה חלק מאורח החיים שלנו ואופיים של מקומות העבודה, וזה פוגע באיכות החיים.

אם גם לך יש צורך לשפר את יכולת ההתמודדות - מיינדפולנס מציע לנו סוג של פתרון, פרקטי וישים, מבוסס מחקר ומדע מערבי מודרני, שמאפשר להתנהל בעבודה ובחיים עם יותר איזון וחוסן ופחות לחץ ומתח.


מהו מיינדפולנס, ומהו סוד הצלחתו?

לא מדובר ב"תרופת קסם" ולא במיסטיקה "רוחנית" ניו-אייג'ית. מדובר בגישה מבוססת מחקר ומדע ששמה את הדגש לא על שינוי של המציאות, אלא על שינוי היחס שלנו אליה ופיתוח גישה מועילה, המאפשרת להתנהל בתוך המציאות המורכבת שסביבנו, להמשיך בעשייה במלוא המרץ, רק שאת זה נעשה עם יותר איזון ושלווה, פחות מתח ולחץ.

הבסיס של מיינדפולנס הוא עצירה לרגע של תשומת לב, לעצור תגובות אוטומטיות, ולפתוח מרחב שמאפשר לנו לבחור התנהלות שמקדמת את המטרות והערכים שלנו, ולפעול באופן מיטיב. תרגול רציף ומתמשך של המיומנות הזו יוצר איזון וחוסן אל מול "סערות" העולם.


למה זה טוב?

בשנים האחרונות הופך התרגול של מיינדפולנס שכיח יותר ויותר, וניתן למצוא סדנאות מיינדפולנס בהיי-טק, בשירות הציבורי, בבתי ספר ואפילו בבתי כלא. בהקשר האקדמי והארגוני נערכו אלפי מחקרים שהראו שתרגול מתמשך של מיינדפולנס, כחלק משגרת השבוע תורם למגוון רחב של היבטים, כמו: הפחתת לחץ, שיפור רווחה נפשית, בריאות, מערכות יחסים וגם ביצועים בעבודה. נצפתה הגברה של התנהגות פרו-חברתית והפחתה במריבות ואלימות. מחקרי מוח בקרב מתרגלי מיינדפולנס מצאו גם שינויים במבנה המוח.

איך עושים את זה?

חשוב להבין שהמיומנות הזו מתפתחת בהדרגה ובהמשכיות, כמו באימוני כושר. לכן, על מנת לפתח את היכולת רצוי להצטרף לקבוצת תרגול בהנחיה של מנחה מוסמך. המפגש השבועי עם המנחה יוצר שגרת תרגול ומפתח מיומנות, שמאפשרת לתרגל וליישם אותה גם בשגרה היומיומית. ככה מפתחים כושר. ככה בונים מיומנות. ככה מפחיתים לחץ ומגבירים חוסן.


ועכשיו, תכל'ס:

כדי לאפשר לך ולכל חברינו את כל הטוב הזה, החלטנו ב- PLUS לפתוח קבוצת תרגול שבועית, ואנחנו מציעים לך להצטרף, להתנסות ולפתח ביחד איתנו את המיומנות של מיינדפולנס. מה שאנו מציעים כאן הוא כמו אימון כושר שבועי עם המאמן, כשבהמשך למפגש נזמין אותך ליישם מיינדפולנס בחיי היומיום. לשם כך תינתן הדרכה ותמיכה למי שירצו גם בין המפגשים.


מתכונת המפגשים: מפגש תרגול ולימוד בכל שבוע

המפגשים יתקיימו בזום בכל יום שני בשעות הבוקר בין השעות 8:15-9:00. החל מתאריך 1.11.21 .

קישור לזום יישלח למי שיירשמו.

המפגשים יוקדשו לתרגול מיינדפולנס של כ- 20 דקות. לפני התרגול תהיה הדרכה קצרה ואחריו שיחה פתוחה להכוונה ודיוק של התרגול והיישום שלו לעבודה ולחיים. אחר כך... תוכלו להתחיל את היום (והמשך השבוע) בפוקוס, איזון והתכוונות נכונה.

לצורך המפגש רצוי לשבת במקום שקט, המאפשר ישיבה נוחה וריכוז, עם חיבור טוב לזום כולל מצלמה ומיקרופון. לא נדרשת יכולת פיזית מיוחדת, ניתן לתרגל בישיבה על כיסא, ספה או אפילו בשכיבה, לפי מה שמתאים ונוח. אפשר כמובן גם לתרגל בישיבה מזרחית על מזרון יוגה וכרית.

את המפגשים ינחה דר' יובל צור מצוות PLUS, מנחה מוסמך לסדנאות מיינדפולנס, בעל ניסיון עשיר בהנחיית קבוצות תרגול וקורסי מיינדפולנס בארגונים, אקדמיה, מוסדות חינוך ולקהל הרחב.


למי מיועדים המפגשים?

המפגשים פתוחים לכל. לא נדרש ידע קודם, אך ניסיון בתרגול מיינדפולנס תורם להעמקת היישום. אם כבר התנסית במיינדפולנס זו ההזדמנות להפוך את התרגול לשגרה, ואם עדיין לא התנסית, זו הזדמנות נהדרת להתחיל. כמו באימונים בחדר כושר יש חשיבות להמשכיות, ולכן מומלץ להצטרף למספר שבועות ברצף.


איך להירשם?

נפגש בכל יום שני בבוקר, החל מ 1.11.21 - הרשמה בקישור הזה - ניתן להירשם למפגש בודד, ל-5 מפגשים או ל-10 מפגשים לפי בחירתך. לאחר ההרשמה תקבלו מייל/ווטצאפ עם קישור לזום.

נשמח לפגוש אותך, ולטפח ביחד איכויות מיטיבות.


178 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page