top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

חג אושר בינלאומי שמח

נכתב על-ידי ד"ר יובל צור, מצוות PLUS


חג שמח!

איזה חג? פורים? לא. פורים נגמר... והיום חג אחר: חג האושר הבינלאומי!

אז נאחל לכולנו – יום אושר שמח, מיטיב ומועיל.

זו השנה העשירית מאז הכריז ארגון האו"ם על ה- 20 למרץ כיום האושר הבינלאומי. זה התחיל בשנות ה-70 כשממשלת בהוטן (מדינה קטנה צפונית להודו) החליטה לפעול למען קידום אל"ג - "אושר לאומי גולמי" (Gross National Happiness) במקום המדד הכלכלי של תוצר לאומי גולמי (תל"ג). אז, לראשונה בהיסטוריה מונה שר לענייני אושר בבהוטן, והמדינה הבודהיסטית הקטנה הפכה למודל להשראה.

גם בחוקה האמריקאית מוזכרת החתירה לאושר כזכות טבעית של כל בני האדם, שניה רק לזכות לחירות. דמוקרטיות רבות רואות את אושר האזרחים כתפקיד של המדינה, וכך ביוזמתה של בהוטן, התקבלה באו"ם ההחלטה על קיומו של "יום האושר הבינלאומי". מטרת היום היא לקדם את טיפוח האושר ברמה הלאומית והגלובלית.


כמו התל"ג הכלכלי, כך גם GNP, האל"ג (אושר הלאומי הגולמי) מחייב מדידה. ארגון האו"ם חבר למכון גאלופ שמתמחה בסקרים גלובליים רחבי היקף כדי לקיים את המדידה. בגאלופ, כבר עסקו במדידת אושר ורגשות (חיוביים ושליליים) החל משנת 2006. מאז בכל שנה מפרסם האו"ם את דו"ח האושר הבינלאומי, שכולל סדרה של מחקרים שבאים להציג את תמונת מצב האושר הגלובלית, לזהות גורמים מרכזיים המשפיעים על רווחה ואושר, וכך לסייע בעיצוב מדיניות אושר גלובלית שתוביל לחברה מאושרת יותר.

והשנה? דו"ח האושר הבינלאומי 2022 הוצג לציבור ביום שישי האחרון, 18.3.

תמונת האושר מראה מספר נקודות אור בתוך זמנים לא פשוטים של מגיפה ומלחמה


נקודת אור: חוסן עולמי - יציבות בתחושת האושר

לאחר שנתיים של מגיפה עולמית, סגרים, מחלות ומוות – שומרת מדידת האושר הגלובלית על יציבות כללית, מה שמעיד על חוסן אנושי בהתמודדות עם המגיפה. זה כבר הדו"ח השני בתוך המגיפה, וכמו לפני שנה השינויים אינם גדולים. פינלנד שומרת על המקום הראשון, כבר חמש שנים ברציפות, הפעם בפער שגדל מעט מהבאים אחריה. דנמרק במקום השני, אחריה מדינות סקנדינביות ואירופאיות נוספות והנה - נקודת אור ישראלית - אנחנו מדורגים בעשירייה הפותחת, במקום התשיעי! הקדמנו את ניו-זילנד ואוסטרליה שירדו מעט, ואת קנדה שירדה משמעותית. במקומות האחרונים זימבבווה, לבנון ואפגניסטן שמדורגת אחרונה במקום ה-146, עם ציון 2.404, המזרח התיכון (מלבד ישראל) הוא אזור לא מאושר.


נקודת אור: ישראל בצמרת העולמית, כבר למעלה מעשור

גם בהערכת האושר בישראל ניכרת יציבות לאורך השנים. הציונים גבוהים ונעים בין 7-7.3 (בסולם של 1-10), והדירוג הוא גבוה תמיד: במקום ה-11 בעולם, עם תזוזות עד ל-14 ועליה ל-9 השנה.

מה נאמר? מקום טוב בצמרת העולמית, באופן עקבי ויציב. איך כל כך מאושרים כאן? ההסברים המקובלים משייכים את רמות האושר בישראל לקהילתיות והמשפחתיות החזקה, לחברה שהיא דתית/מסורתית בחלקים גדולים שלה (הממצאים במחקרי אושר מראים שבאופן כללי דתיים מאושרים יותר), וגם לנטייה הישראלית שלא להיות "פראייר" של אף אחד, אלא "ווינר" שמח ומרוצה מעצמו. יתכן גם שדווקא המצב הביטחוני המורכב ותחושת הסכנה והמלחמה על הבית, מגבירים את הלכידות ואת תחושת המשמעות.


נקודת אור: יותר רגשות חיוביים משליליים, מעט כעס

בסקר נבדקים גם רגשות שליליים, רגשות חיוביים ולחץ. המשיבים נשאלים האם חוו ביום האתמול רגש מסוים, ועונים בתשובה של כן או לא. נשאלים על 3 רגשות שליליים (עצב, דאגה וכעס), על 3 רגשות חיוביים (הנאה, צחוק, עשיתי/למדתי משהו מעניין), ובנוסף נשאלים על לחץ.

הממצאים מראים שמספר הרגשות החיוביים כפול מממספר הרגשות השליליים (מעט פחות מיחס החיוביות הרצוי שעומד על פי 3 רגשות חיוביים משליליים). המשיבים מדווחים בממוצע על שנים מתוך שלושת הרגשות החיוביים, ורק על אחד שלילי.

ברגשות החיוביים ניכרת יציבות לאורך השנים, כולל בתקופת הקורונה. ברגשות השליליים וגם במדד הלחץ, יש עלייה מתמדת, כבר למעלה מעשור(!). עם תחילת הקורונה העלייה ברגשות השליליים התגברה, ואילו בשנה האחרונה נראה שחל שינוי לטובה וניכרת ירידה והתמתנות ברגשות השליליים. העלייה באה לידי ביטוי גם בתחושת הלחץ, וגם ברגשות של דאגה ועצב שהם אלה שמזינים את הרגש השלילי. לעומת זאת כעס חווים בעוצמה פחותה בהרבה, כמעט ללא עלייה, נראה שזה איננו הרגש הדומיננטי בתקופת הקורונה.


נקודת אור: התנהגויות פרו-חברתיות של עזרה ונדיבות

הדו"ח מראה על עלייה ניכרת בנדיבות הלב והתנהגויות פרו-חברתיות. כל שלושת ההתנהגויות שנבדקו בסקר - עזרה לזרים, התנדבות ותרומה – הראו עלייה משמעותית בתקופת הקורונה. במיוחד בולטת עלייה בעזרה לאחרים – אחוז המגישים עזרה לזרים הוא כפול בשנת 2021 לעומת 2020, ובסך הכל שכיחות המבצעים פעולות פרו-חברתיות ב-2021 היא פי 3 משנת 2020.



הזמנה לנקודת אור משלנו:

בתקופה האחרונה חווה אוכלוסיית העולם משברים מתמשכים, מגיפת הקורונה שמסרבת להיגמר, אליה הצטרפה בשבועות האחרונים מלחמה שמאיימת להפוך סדרי עולם. נוצרו קשיים בשרשרות אספקה, מחסור בסחורות ועליות מחירים. אל מול הקושי והסכנה, שומרת אוכלוסיית העולם (לפי שעה) על חוסן ברמות האושר והרגשות החיוביים, ומתגייסת לסייע ולתמוך במי שזקוק לעזרה. נראה שתקופות קשות יכולות להוציא דווקא את הטוב מהא.נשים.


יום האושר הוכרז כדי לקדם את האושר בעולם. קודם כל על ידי מדידה ותיאור המצב, כפי שנעשה כאן למעלה, וגם באמצעות אבחון גורמי השפעה ומגמות, לצורך סיוע לעיצוב מדיניות לטיפוח האושר ועידוד פעולות לטיפוח אושר ברמה האישית, הארגונית והלאומית.

ומה איתך? רוצה לטפח את האושר שלך? אם כן (ברור שכן!), אני מזמין אותך להקדיש היום זמן לאושר שלך, ולבוא ללמוד איתנו איך ולהגביר את האושר שלך.

איך? הצטרפו אלינו לכנס מקוון (בזום), בחינם, היום 20.3.22 , בין השעות 14:00-16:30. הכנס הוא ללא עלות אך דורש רישום מראש בקישור.

זכרו אושר הוא תוצר של הפעולות שלנו. הוא לא מגיע מבחוץ.

לכן, כדאי לנצל את חג האושר הבינלאומי כדי לקדם את האושר שלך ושל הסובבים אותך.

חג שמח.


290 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page