top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

טעויות נפוצות בנושא אושר ארגוני - חלק א'

עודכן: 21 בפבר׳ 2021

זה נראה מוזר, אבל יש אנשים שמתנגדים למדע האושר בעבודה. כאשר עולם ידע חדש הולך ותופס תאוצה ה'מלומדים הרציניים' והציניקנים יוצאים ממחבואיהם להצהיר, כי אושר בעבודה הוא עניין טיפשי, לא אפשרי, נאיבי, מניפולטיבי ורע לעובדים ולארגונים.

להלן רשימה של 10 התנגדויות נפוצות בהן אנו נתקלים והתייחסות שמסבירה מדוע הן שגויות:

1. אושר ארגוני הוא מושג חמקמק שלא ניתן להגדיר אותו בצורה אובייקטיבית - ובכן זוהי טענה שגויה, שכן ישנן הגדרות מצוינות למהו אושר ארגוני. לדוגמה, סוניה ליובומירסקי, חוקרת מובילה בתחום, מגדירה אושר ארגוני– כתחושה של שמחה, סיפוק, ורווחה בעבודה, מלווה בתחושה שהעובדה היא בעלת משמעות וערך. גם אם אין לאושר ארגוני הגדרה אחת מוחלטת ומסכמת על כולם, מציאות זו רלוונטית לנושאים רבים וחשובים אחרים בחיינו כגון בריאות, אהבה, או משפחה. מה שלא מונע מאיתנו להתעניין, לחקור ולפעול לשיפורם.


2. לא ניתן למדוד אושר ארגוני – ובכן, יש דרכים רבות למדוד אושר ארגוני - אחת הדרכים הטובות ביותר למדוד את רמת האושר היא פשוט לשאול עובדים עד כמה וממה הם מאושרים בעבודתם? ניתן גם להשתמש בשאלונים כדי למדוד את רמת האושר ולהשוות את הנתונים לארגונים אחרים בארץ ובעולם.


3. אנו לא באמת יודעים מה גורם לעובדים להרגיש מאושרים במקום העבודה – תשובה זו היא שגויה, שכן יש מחקרים רבים שבוחנים מה גורם לאושר ארגוני, שמצביעים על משתנים כגון: מנהיגות טובה, עבודה משמעותית, יחסים טובים עם קולגות ועוד. הניסיון שלנו מראה כי אושר ארגוני הוא חיבור של שני מרכיבים מרכזיים: תוצאות ויחסים – במילים אחרות, לעשות עבודה בעלת משמעות עם אנשים שכיף לי איתם.


4. אנשים לא יודעים מה גורם להם לאושר במקום העבודה – למעשה, יש אמת רבה בטענה זו, ולאנשים רבים יש הנחה מוטעית לגבי מה גורם לאושר ארגוני והם חושבים שרק מרכיבים כמו בונוס, קידום, פירות במטבח או ימי כיף גורמים לאושר במקום העבודה. אבל הבורות בעניין אינה סיבה לוותר על העיסוק באושר במקומות עבודה, אלא דווקא סיבה ללמד אנשים על מה באמת גורם להם לאושר במקום העבודה.


5. אנשים הם שונים ולכן לא ניתן להשפיע על האושר של כולם – נכון. אנשים הם שונים ולעובדים שונים יש צרכים שונים. זוהי בדיוק הסיבה מדוע עלינו להתייחס בצורה שונה לאנשים שונים כדי להעלות את רמת האושר שלהם.


6. לאלץ אנשים להיות מאושרים זו טעות – אכן, לאלץ מישהו לעשות משהו כנגד רצונו זו אכן טעות – אבל יצירת מקום עבודה מעולה, בו אנשים נהנים ואוהבים לעבוד, הוא בדיוק הדבר הנכון לעשותו.


7. פוקוס על אושר בעובדה גורם לאנשים להרגיש דווקא להיות יותר אומללים – טיעון זה נכון במקרים בהם אנשים מלכים את עצמם על חוסר האושר שלהם ועסוקים בשאלות כגון –"למה אני לא מאושר", "אני חייב להיות מאושר, כי כל החברים שלי יותר מאושרים". אם אתה לא מאושר במקום העבודה שלך, במקום לייסר את עצמך על כך – עשה משהו בעניין! מצא מה גורם לך ליותר אושר ופעל בעניין או החלף מקום עבודה.


8. עובדים מסוימים לא אוהבים את המשחקים, הכיף וכל שאר ה'שטויות' שארגונים עושים כדי להעלות את רמת האושר – לכן חשוב לזכור שאושר ארגוני הוא הרבה מעבר למסיבות, משחקים וכיף. אושר ארגוני עוסק בין השאר בלהראות לאנשים שהם עושים עבודה טובה, לשבח ולהכיר תודה, לספק כלים ומיומנויות לעשות את העבודה בצורה טובה יותר, לייצר תחושה של משמעות, להגביר את האוטונומיה וההשפעה ועוד גורמים רבים אחרים. אבל חשוב לזכור שכיף במקום העבודה, חגיגות, משחקים ואווירה קלילה ומשחקית הם גם חלק מזה. אם חלק מהעובדים לא מתחברים לכך, הם לא חייבים להיות חלק מזה, אבל לא כדאי שהם יחסמו זאת מאנשים אחרים שאוהבים כיף ונהנים גם מחלק חשוב זה.


9. אושר ארגוני הוא דבר שטותי, נאיבי ומגוחך – אושר ארגוני הוא עניין רציני. המחקר מוכיח כי ארגונים מאושרים מצליחים יותר, הלקוחות שלהם יותר שבעי רצון ובשורה התחתונה הם מרווחים יותר כסף. בנוסף, לרמת האושר בעבודה יש השפעה ישירה על רמת האושר הכללי של העובדים, ואנשים מאושרים הם בריאים יותר, נדיבים יותר, יצירתיים ופרודוקטיביים יותר.


10. לא ניתן לשנות את האושר במקום העבודה – המחקר מראה בדיוק ההיפך, יש הרבה מאוד דברים שניתן לעשות כדי להשפיע הן על רמת האושר הכללי והן על רמת האושר במקום העבודה. יותר מכך, חלק גדול מהדברים הם דברים קטנים ,שניתנים ליישום בצורה פשוטה ושכל אחד יכול לעשות על בסיס יומי.


בשבוע הבא נספר לכם על 10 התנגדויות שגויות נוספות ובינתיים עשו משהו בשביל לעלות את רמת האושר הארגוני שלכם. במידה ואתם צריכים עזרה או מחפשים רעיונות נוספים מבוססי מחקר וניסיון אתם מוזמנים לפנות אלינו.

328 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page