top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

למה לטפח חיוביות דווקא בעתות משבר

עודכן: 12 ביולי 2020



אנו בתקופה שבה ארגונים עומדים בפני אתגרים כלכליים ולוגיסטיים חסרי תקדים. בזמנים אלו קשה לייעץ לאנשים להישאר חיוביים ולטפח אושר ארגוני. מנהלים וארגונים שאנו עובדים עמם מודאגים, במיוחד עכשיו במהלך המגפה העולמית. הניסיון להדגיש את החיוביות והאושר יגרום להם להיראות מנותקים - ובמקום לעזור לאנשים שלהם, זה יעורר ציניות ונזק.


מחקר רב שנתי שנערך בקבוצות בתי חולים באיווה, שבארה"ב, שפורסם במגזין Harvard business review מצביע על ההיפך. המחקר מראה, כי דווקא בעיצומו של זמן קשה, כדאי למנהיגים לעודד חיוביות, כיוון שזה מסייע להתמודד עם הסערה.


מערכת הבריאות Genesis, המורכבת מחמישה בתי חולים ומרכז בריאות אזורי, הייתה לא רווחית. ג'ורדן וויגט, נשיא המרכז הרפואי עמד בפני דילמה: מצד אחד הוא רצה לייצר תרבות חיובית יותר במרכז הרפואי, אך מנגד, עמדו לפני שני סבבים של קיצוצים כבדים וגל פיטורים.


עם זאת, ג'ורדון וויגט הבין שחשוב להתמקד בחיזוק התרבות הארגונית והניח, כי חיוביות יכולה לעזור למרכז בזמן מכריע זה. המרכז הרפואי התניע סדרה של התערבויות פסיכולוגיות חיוביות לפי מחלקות ובמקביל ביצעו סקרים לבדוק את יעילות ההתערבות בהשוואה לקבוצות שלא נחשפו להתערבויות. כל מחלקה עיצבה שינויים חיוביים המותאמים לתרבות המשנה שלה, החל מתרגילי הכרת תודה, דרך חיזוק הערכה של המנהלים את העובדים, ועד תחרות מעשים טובים הדדית על ידי צוות.


הצבע ה"כתום" נבחר לסמל את השינויים החיוביים. לדוגמה, בחלק מהמחלקות, כשאנשים חזרו מהחופשה, עמיתיהם כיסו את משרדיהם במילות הערכה על פתקים כתומים. משאבי אנוש רכשו זחלים לכל מחלקה ויחד שחררו את פרפרי המונארך לאחר שבקעו כסמל לשינוי החיובי. כאשר נולדות תינוקות חדשים, הצוות העניק לאחים הגדולים צפרדעים כתומות מקטיפה כסמל לאופי האדיב של המחלקה. עובדים זכו לקבל פרסים על הפצת אושר באמצעות מעשים אדיבים, רשתות שיער כתומות ועגלות חמצן כתומות בכמה מהמחלקות ועוד


בנוסף, מנהלי המחלקות והצוות החלו לבחון כיצד ניתן לשנות את שגרת העבודה הקיימת כדי ליצור יותר אושר בעבודה. הם הנהיגו שגרות חדשות כמו להתחיל את הפגישות שלהם בשלושה דברים טובים שקרו השבוע, או לאמץ תכנית שבח והכרה. החוקרים ציפו שהמחלקות שנחשפו להתערבויות החיוביות ישתפרו, אבל אפילו הם הופתעו מההיקף.


מבין העובדים שלא נחשפו להתערבות חיובית (קבוצת הביקורת), רק 23% מחברי הצוות דיווחו כי הם "מאוד אופטימיות בעבודה." נתון זה קפץ ל 40% אצל העובדים שהשתתפו בסדנאות ליצירת תרבות ארגונית חיובית (המדידה בוצעה שישה שבועות לאחר ההתערבות). גם בעיצומם של השינויים הארגוניים המאסיביים, אחוז הנשאלים שדיווחו שהם מאושרים בעבודתם עלה מ 43% ל 62%.

אחוז העובדים שדרגו את עצמם שחוקים "לעתים קרובות" ירדו מ 11% ל 6%. ואחוז עובדים שדיווחו על "לחץ גבוה בעבודה" צנחו ב -30% לאחר שהשתתפו בסדנה לטיפוח תודעה חיוביות בצוות. הקשר החברתי השתפר גם כן. מספר הנשאלים שאמרו "אני מרגיש מחובר בעבודה" עלה מ 68% ל 85%. כל זה היה בתקופה של צמצום הצוות וקיצוצים.

במחלקות בית החולים שלא היו חלק מההתערבות, רק 37% מהנשאלים טענו כי ג'נסיס הולכת בכיוון הנכון, לעומת 63% בקבוצות שעברו את ההתערבות. תארו לעצמכם את המשמעות הארגונית של הכפלת שיעור העובדים בצוות שלכם, שמרגיש שהחברה הולכת בכיוון הנכון, אפילו בעיצומה של תקופה מאתגרת להפליא.


מחקר זה מצטרף לעדויות רבות ונוספות המראות את יעילותן של התערבויות בפסיכולוגיה חיובית בשגרה וקל וחומר בעתות שינוי. יצירת תרבות חיובית הלכה למעשה מהווה מערכת חיסון ארגונית שמירת אווירה טובה יותר ומשפיעה לטובה על כל מדד ארגוני.


מרגישים שגם אתם זקוקים לחיזוק חיובי, אנחנו כאן לעזור בפיתוח תכניות, מדידה וליווי של תהליכים לחיזוק וטיפוח תרבות ארגונית חיובית.

ואם אתר רוצים טעימה מהכלים שלנו הצטרפו אלינו למפגש חוויתי ויישומי – מחליפים את העדשה, שיתקיים ב-22.7.20. וזאת בעלות סמלית. למידע ולרישום.

215 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page