top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

מחשבות על אושר מנזיר זן ווייטנאמי

נכתב על ידי דר' יובל צור, מצוות PLUS


ב 22.1.22, בשבת שלפני שלושה שבועות הלך לעולמו טיך נהאת האן, נזיר זן בודהיסטי ממוצא וייטנאמי, שהיה מגדולי המורים של הבודהיזם במערב. טיך, שכונה טאי (מורה) בפי מקורביו, היה בגיל 95. הוא לימד בצרפת ב"כפר השזיף" אותו ייסד בעצמו, הרצה וכתב ספרים רבים (למעלה מ-100) שחלקם אף תורגמו לעברית. גישתו אוהבת אדם, מבססת מיינדפולנס ומלאה בשמחת חיים. טיך היה נזיר בודהיסטי שלא הסתגר בנזירותו, אלא היה מעורב בנעשה בעולם כדי לקדם אי-אלימות, שיוויון, צדק ואהבה. דרכו מכוונת אל האושר (השאיפה שביסוד הבודהיזם היא צמצום ומניעה של סבל), והוא ידע לתקשר אותה לקהלים רחבים. ניתן לאמץ את הדרכתו לחיים של אושר, גם בלי להפוך לבודהיסט.ית, הדברים הבאים יכולים להיות רלוונטיים לכל אחד ואחת.

טיך נולד בשנת 1926 ומילדות כבר ביקש מהוריו להצטרף למנזר בודהיסטי בווייטנאם, שם למד והוסמך. בתקופת המלחמה בווייטנאם הפך לפעיל חברתי שקידם שלום, אחריות חברתית ושרותי רווחה במדינה. ב-1966 נסע לארה"ב לפעול למען תנועת השלום הווייטנאמית, ואז נמנעה חזרתו לארצו ע"י שלטונות וייטנאם והוא נשאר בגלות לשנים רבות. הוא הקים בדרום צרפת את "כפר השזיף" שבו לימד וחי בחיי קהילת זן בודהיסטית, ומשם יצא ללמד ברחבי העולם. ב-1967 המליץ עליו מרטין לותר קינג לפרס נובל לשלום.


את עיקרי גישתו ניתן לתמצת לארבעה עקרונות מרכזיים (שאפשר לראותם כנדבכים הנבנים זה על זה), שניתנים למימוש, גם בתוך החיים הסוערים שלנו ועולם העבודה ה"תזזיתי".


מיינדפולנס - נוכחות ברגע הזה: העיקרון הראשון אליו מכוון אותנו טיך נהאת האן הוא החיבור לרגע ההווה, תשומת לב למה שקורה כאן ועכשיו, נוכחות קשובה. לאיכות הזו של החיבור להווה יש השפעה מיטיבה על חיינו, שכן מרבית (אולי אפילו כל?) הדאגות והחרדות בחיינו הן ממוקדות בעתיד ולעיתים בעבר. היכולת לראות את ההווה כמו שהוא מקטינה את הסערה וההתרחבות המלווה במקרים רבים לרגשות קשים. גם מחקר מדעי שפורסם בכתב העת Science הראה שכאשר המחשבות שלנו ממוקדות בהווה והריכוז הוא בדבר שבו אנו עוסקים, תחושת האושר גבוהה יותר מרגעים שבהם התודעה נודדת, וזאת גם בהשוואה לנדידה למחשבות נעימות (Killingsworth & Gilbert, Science, 2010).


הכרת תודה ופליאה: טיך מוסיף לנוכחות הקשובה הזו חיוך פנימי קטן עם הלך רוח של פליאה והכרת תודה. את הקשיבות (התרגום לעברית של המילה מיינדפולנס) תלווה פליאה על "נס" הקיום של הרגע הזה, כל מה שנראה לנו כמובן מאליו ובדרך כלל לא נמצא בתחומי תשומת הלב שלנו. פליאה על הגוף שלנו שעובד ומתפקד (חשבתם פעם איך קורה הנס הזה? כמה תהליכים מעורבים בכך?) איזה יופי שיש נשימה באפי, והפלא של העולם שקיים סביבנו ואיתנו. נלמד לשים לב לכל מה שנראה כמובן מאליו, ונראה את ה"יש" שקיים ועובד בחיים שלנו, זה המפתח לחיים של עירות ושמחה. למעשה, זה אחד היסודות המרכזיים בגישת הפסיכולוגיה החיובית (אולי המרכזי שבהם) להביא אל המודעות שלנו את מגוון הדברים הקורים בעולם, ולראות גם את החיובי.


טיך נהאת האן מסכם ואומר (בספרו "לגעת בשלווה"), "עלינו ללמוד לחיות באושר ברגע זה, לגעת בשלווה ובשמחה הזמינות לנו עתה... לעצור את ריצתנו אל העתיד, להפסיק לדאוג בגלל דברים שעברו... פקחו את עיניכם והתענגו על זיו החמה, על השמים הכחולים ועל הילדים הנפלאים שסביבכם." השילוב הזה של נוכחות קשובה עם הלך רוח של פליאה והכרת תודה, מוביל לשמחה ולאושר. זה לא חלום רחוק, זה ניתן ליישום בחיים של כל אחד ואחת מאיתנו. למעשה מדובר במיומנות שניתן לפתח. קורסים ואפליקציות של מיינדפולנס מציעים לנו אפשרויות ודרכים מגוונות לשם כך, ולעיתים, מספיקה אף רק ההתכוונות.


שני העקרונות הראשונים עסקו באופן שבו אנחנו ניגשים אל העולם ומתייחסים אליו בתודעתנו פנימה. בשני העקרונות הבאים נצא מתוך עצמנו, נתחבר אל העולם ואל דרך הפעולה בתוכו, לפי גישתו של טיך באופן מיטיב, מגביר אושר ומונע אלימות וסבל.

שלוב היות- Interbeing - הכוונה להבנה בסיסית של הקיום כחלק ממארג שלם של גורמים ונסיבות. ההבנה שהדברים כולם שלובים זה בזה ומושפעים זה מזה, שבא לידי ביטוי גם ב"אפקט הפרפר". תרגום המילה כ- "שלוב-היות" מבטאת את הדברים: אין קיום לאחד ללא השני, ולמעשה בכל אובייקט שנראה בעולם, נוכל לראות עולם ומלואו: הדף הזה, מסך המחשב, העגבנייה שאכלת בארוחת הבוקר, הקפה ששתית - כוחות רבים, אירועים אנשים וחומרים, מכל רחבי העולם, לקחו חל ביצירת כל אחד ואחד מהם. בלי אור שמש, מים, אוויר, בלי אמצעים וכלים, בלי אנשים רבים שפעלו לשם כך, בלי היסטוריה שלמה... הם לא היו נמצאים כאן, ואנחנו לא היינו נמצאים כאן.


חמלה, אהבה, אחריות: מכאן מגיע העיקרון האחרון, אם הכל שלוב, וקיומנו משולב בשאר – הרי מתפתחת תחושת אחריות. אם אני פוגע באחר, אני פוגע בעצמי (ובעולם כולו). אז ניתן לפתח גישה של חמלה, אי-אלימות, דאגה לזולת ולעולם. כי הכל שלוב בכל. בקטע מקסים בספרו, לגעת בשלווה, מתאר טיך נאת האן את האופן בו פועלת הגישה:



= = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

אם רק נתרגל להתבונן כך בעולם:

אם נפתח יכולת לראות את הדברים כמו שהם, כאן ועכשיו,

להתבונן בהם מתוך פליאה והכרת תודה.

לראות נס הקיום, השלוב של כל הדברים.

או אז, נפתח גישה חומלת ואיכפתית - מיטיבה, ושמחה – כך נלמד להמיר רגשות שליליים של לחץ וחרדות, לכדי מנועים של צמיחה והתפתחות, ונוכל לפעול בעולם באיזון ובאופן מיטיב.


אז מה זה אומר לנו? עכשיו, היום, בחיים שלי, בעבודה שלי

1. נסו להתמקד כאו ועכשיו: כשהלחץ עולה, והדאגות מגיעות – קחו נשימה עמוקה, התמקדו לרגע בתחושות הגוף, זה מסייע לעצור את "התרחבות" הסערה, ואז שאלו את עצמם.ן – מה קורה עכשיו? איך אני עכשיו? מה רלוונטי לרגע הזה, ומה נדרש לעשות.

2. הכרת תודה: מצאו מספר הזדמנויות במהלך היום, והביאו את תשומת הלב לדברים (ולו הקטנים ביותר) הקיימים, פועלים היטב, ומאפשרים את החיים שלכם.ן. יש הרבה כאלה, רק צריך לשים לב: בריאות הגוף והמחשבה, אמצעים שונים, מזון ומים, אינטרנט ומחשבים, משפחה וילדים... כל אחד וכל אחת במה שרלוונטי לך. הכירו תודה, ראו את מה ש"יש", זה עוזר לאזן את הנטייה הטבעית שלנו להתמקד בשלילי.

3. לפעול מתוך אחריות והבנת השלוב: לפני קבלת החלטה, חשבו – על האופן שבו ההחלטה הזו משולבת ומשלבת גורמים ונסיבות, אנשים ואירועים. כצד היא מושפעת וכיצד משפיעה במעגלים רחבים. נסו לצמצם פגיעה, להקטין "גובה להבות" (כי להבה שיוצאת ממני, גם תחזור אלי...), הביאו חמלה וסבלנות להחלטה. זה טבע העולם, שיהיו קשיים ויהיו נפילות – ואם נגיב בתקיפות, הגלים יעלו, הלהבות יעלו. חשבו על האופן שבו הדברים שלובים, איך החיים שלנו ושל האחרים מחוברים, ומתוך המחשבה הזו תעלה התגובה הנכונה.


אפשר ללמוד מנזיר זן ווייטנאמי, עקרונות לחיים מערביים, זה אולי אפילו נדרש עוד יותר בחיים המערביים, הלחוצים ועמוסים כל כך. זה לא מדע בדיוני, זה אפשרי לכל אחד ואחת, אלה מיומנויות שאפשר לטפח, בהדרגה ובצעדים קטנים – ואפשר לחיות חיים מאושרים ושלווים יותר. כבר השבוע, כבר עכשיו.

תרצו לדעת עוד? אולי להתנסות בתרגול ברוח גישתו של טיך נהאת האן?

מוזמנים.ות להצטרף אלינו, מחר –ומידי יום שני בשעה 8:15 לפגישת תרגול בזום עם ד"ר יובל צור. מדי שבוע אנחנו נפגשים לתרגול מיינדפולנס, והשבוע נתרגל ברוח הגישה שהוצגה כאן. נקיים תרגול במשך כ-20 דקות, ואחריו שיחה של שיתוף ולימוד. נתחיל ב 8:15 ונסיים ב9:00. ניתן להצטרף בקישור הזום למפגש התנסות ללא תשלום.

אם יש שאלות או תרצו עוד מידע על אפשרויות לימוד נוספות אפשר להתקשר אל יובל בטלפון: 054-7537560

432 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page