top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

מתי שיחקת לאחרונה?

החופש הגדול בפתח. הילדים יוצאים לחופשת הקיץ. חלק לא מבוטל מההורים סביבי חוששים מפני החופשה הארוכה והצורך להעסיק את ילדיהם ולמצוא להם מסגרות כדי שיוכלו להמשיך לעבוד. השבוע אני רוצה להציע נקודות מבט נוספת על איך אפשר להשתמש בחופש הגדול כדי להביא יותר קלילות ומשחקיות לחיינו ולמקום העבודה בעזרת המומחים האמיתים לכך שמקיפים אותנו בחופשת הקיץ.

את, אתה, מתי שיחקתם לאחרונה?

רגע לפני שאתם משיבים: "יש לי מספיק דברים חשובים על סדר היום לפני שאמצע פנאי לשחק", עצרו לרגע וקראו על הערך של משחק לחיינו. משחק של מבוגרים הוא הרבה יותר חשוב ומשמעותי ממה שאתם מעריכים. מעבר לכך שמשחק הוא הזדמנות נפלאה לכיף, למשחק יתרונות פיזיולוגים ופסיכולוגים רבים כגון: חיזוק המערכת החיסונית, שיפור יכולות אמפתיות, הגברת יצירתיות, הפחתת לחץ, שיפור תקשורת ושיתוף פעולה, תרומה לריכוז, טיפוח חוסן (יכולת התאוששות), בניית אמון, שכלול פתרון בעיות, חיזוק מיומנויות הקשבה, טיפוח חשיבה ביקורתית וכישורי מנהיגות, וכמובן רווחה פיזית ונפשית. בנוסף, משחק היא דרך נפלאה ללמוד מיומנויות חדשות בצורה חוויתית. מה אומרים? רשימה מספיק מכובדת?


אם נתחיל רגע מהתחלה, ונחזור לזמן שכולנו שיחקנו בו, אפשר ממש להבין איך גדלנו לכאלה מבוגרים מוכשרים, מוצלחים וחכמים. נו... כי שיחקנו הרבה! בשנות הילדות כולם מבינים שילדים צריכים לשחק, מתוך ידיעה שזה חשוב להתפתחותו התקינה. משחק הינו כל כך קריטי להתפתחות של הילדים, כך שהאו"ם הגדיר את הצורך לשחק בזכות בסיסית באמנה לזכויות הילד. ואם המשחק חשוב כל כך בהתפתחות הבריאה ומאושרת של הילדים, אז מדוע זה לא ברור גם לנו המבוגרים, שמשחק הוא חלק מהיותנו מבוגרים בריאים ומאושרים?

אז לקראת חופשת הקיף הגיע הזמן, (בטח אחרי שנתיים של מגפה עולמית והרבה מאוד לחץ), שניטול לעצמנו את הרשות לשחק בצורה חסרת עכבות, במטרה להשיג יותר שמחה, קלילות, הנאה, כיף ולמידה גם אצלנו, המבוגרים, ומומלץ לעשות זאת גם במקום שבו אנו מבלים את רוב שעות הערות שלנו – מקום העבודה.

.

אז איך יוצרים סביבה "תומכת משחק בעבודה:

  1. זמן משחק – המגמה הזאת כבר קיימת בחלק מהארגונים – פעם או פעמיים בשבוע צוות או מחלקה נפגשים לזמן משחק (פנים אל פנים או בצורה מקוונת), ומי שרוצה מצטרף – קלפים, קאטן, או חדר בריחה– זו הזדמנות נפלאה ליצור גיבוש צוותי באמצעות משחק וגם הזדמנות לעצירה ולטעינה מחדש. נצלו את חופשת הקיץ להחליט על זמן משחק משותף, ממש כמו פעם. תתפלאו עד כמה מהר המחסומים יורדים ואתם משחקים משחק לוח בתשוקה של בני זכרו לא בכפייה - אין הכוונה לזמן שבו "מוכרחים לשחק", אלא לזמן ולמרחב שבו יתאפשר לעובדים לבחור לשחק.

  2. פינת משחק ציידו את המשרדים והחללים הציבוריים במשחקים שנחמד לשחק, שמתאימים למגוון רחב של טיפוסים וסגנונות. יש חברות שמייחדות קומה שלמה למשחקים (כבר ראיתי ארגזי חול ים בתוך קומות של משרדים), קופסאות צבעים וטושים, חפיסות פלסטלינה, דפי מדבקות, קופסאות קלפים מכל הסוגים, רמי, טאקי... הבנתם את הרעיון, נכון?

  3. שחקו בעצמכם - אין כמו דוגמא אישית. כאשר יראו אתכם מעיזים להיות מעט טיפשים, לדמיין, להיכשל ולהתמסר למשחק, יצטרפו גם שאר העובדים וישחקו. איתכם או ביניהם.

  4. הביאו את הילדים למקום העבודה –במקום לנסות להעסיק את הילדים במסגרות למשך כל הקיץ צרפו אותם לשגרת יומכם, הביאו איתכם את הילדים למקום העבודה, הסבירו להם מה אתם עושים, שאלו את דעתם, צרפו אותם לפגישות. התבוננו בהם, למדו מהם ואפשרו לעצמכם להביא את הקלילות והפשטות בה הם רואים בכל דבר משחק למקום העבודה. ספרו איתם סיפורים, תרקדו ותשירו איתם ותעשו קצת שטויות – יתכן כי התוצרים שלכם ביום זה יהיו יותר טובים ממה שאתם חושבים.

  5. שחקו עם המומחים (הילדים) – ואם נחזור לחופש הגדול ולכך שאנו מוקפים בילדים – נסו לראות בהם פחות כמטרד אלא יותר כמומחים למשחק שניתן וכדאי ללמוד מהם– זה בא להם באופן טבעי. בלו זמן עם האחיינים, נכדים, או עם הילדים שלכם ושחקו איתם. ראו את היכולת שלהם לחיות את הרגע ולשלב משחק באופן כל כך טבעי כחלק מחייהם. איפה ולמה איבדנו את זה בדרך?

השתכנעתם? אק קדימה, רוצו לשחק!! פתחו את היכולת להשתטות, להתמסר למזל, או לכשלון והיו אסירי תודה על חיבור מחדש עם הילד הפנימי שבכם, משהו טוב יצא מצא.

תוהים במה לשחק? פנו אלינו ונמשח לספר לכם על משחק למצוא את ה- PLUS או משחק Uppiness.

שיהיה קיץ מהנה!

99 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page