top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

עשרת המכות לאושר ארגוני

עודכן: 24 בינו׳ 2020

בחג הפסח בו אנו מציינים את עשרת מכות מצריים, זהו זמן להיזכר ב'עשר מכות' מודרניות שגוזלות מאיתנו את תחושת האושר בעבודה:


1. תלונות"הכל פה מבאס ואתה לא יכול לשכנע אותי אחרת" היא אמירה שאנו שומעים לעיתים בסדנאות. סוג זה של תלונות כרוניות (מוצדקות או לא) במקום העבודה (ובכלל בחיים) לא מוביל למקום טוב. למעשה לתלונות יש אפקט מרעיל ומוריד מוטיבציה ויכול להפוך מחלקה או אפילו ארגון שלם למקום שלא כיף לעבוד בו. תלונות ממקדות את תשומת הלב בשלילי ומעצימות את מה שלא טוב. אבל בעיקר תלונות רעות למתלונן. מחקרים של פרופסור מרטין זליגמן מראים כי אנשים אופטימיים זוכים להרבה מאוד יתרונות כגון: אריכות ימים, בריאות טובה יותר, יותר הנאה מהחיים ויותר הצלחה בעבודה.

2. ספק עצמי – ספק עצמי פוגם בביטחון עצמי. כאשר אנו מטילים ספק בכל החלטה שלנו, זה מקשה עלינו להתקדם. חשוב להקדיש זמן לחקור, לבקש עצות ולהתלבט, אבל ברגע שקיבלת החלטה אישית או ניהולית ואתה מטיל בה ספק, אתה מעקב את עצמך וגם את הסובבים אותך.

3. אזור הנוחות – אזור הנחות, אותו מקום נעים ומוכר בו אנו רוצים ואוהבים להישאר. הבעיה שפעמים רבות מה שאנו רוצים נמצא ממש מעבר לאזור הנוחות. החיים לא תמיד קלים, במיוחד כשמנסים להשיג דברים בעלי ערך וחשיבות. אל תיקחו את הדרך הקלה, רדו למגרש, מתחו את הגבולות שלכם ועשו משהו יוצא דופן. יתכן שתגלו כי הדשא בחוץ באמת ירוק יותר.

4. טינה – הבוס לא קידם אותך למשרה הפנויה והעדיף עובד פחות מוכשר, מישהו אחר לקח קרדיט על עבודה שלך, או מישהו זרק לך הערה עוקצנית בישיבת הצוות מול המנהל. מעצבן, נכון. אל תחיו את חייכם עם שנאה בלב. זה פוגע בכם יותר ממה שפוגעים בכל האנשים שאתם כל כך שונאים. המחילה אינה אומרת, "מה שעשית לי זה בסדר" היא אומרת, "אני לא מתכוון לתת לדבר שאותו עשית לי להרוס לי את האושר לנצח". המחילה היא התשובה. להרפות, למצוא שלווה, לשחרר את עצמכם. זכרו, הסליחה היא לא עבור אנשים אחרים - היא עבורכם. ולא פחות חשוב - מחלו לעצמכם, המשיכו הלאה ונסו להיות טובים יותר בפעם הבאה.

5. השוואה לאחרים - בימינו קל מאוד להשוואת את עצמינו לאחרים. ברשתות החברתיות אנו רואים את ההישגים המדהימים של אחרים. אין מגרעת הפוגעת בשמחתם של בני אדם כמו הקנאה. אל תדאגו לגבי דברים שאחרים עושים טוב יותר מכם. התרכזו בשבירת השיאים האישיים שלכם. הצלחה היא קרב ביניכם לבין עצמכם בלבד. התמקדו בעוצמות ובסגולות שלכם. וכמו שכבר אמר החכם באדם: "איזהו עשיר, השמח בחלקו".

6. אנשים שואבי אנרגיה - החיים קצרים מדי בכדי לבזבז אותם עם אנשים שמרחיקים מכם את האושר ושואבים מכם אנרגיה. מחקרים מראים כי אנו הופכים דומים לחמישה האנשים שאיתם אנו מבלים את מרבית הזמן שלנו, אז בחרו בקפידה עם מי אתם יוצאים לאכול צהריים כל יום. זכרו כי החברים האמיתיים הם לא אלה שעומדים לידכם כשאתם במיטבכם. החברים האמיתיים הם אלה שעומדים לצידכם ברגעים הקשים ונותנים לכם כח להמשיך הלאה.

7. פרפקציוניזם - העולם האמיתי לא מתגמל לפי פרפקציוניזם, הוא מתגמל אנשים שיודעים לבצע דברים. זכרו כי בכל רגע נתון התקדמות עדיפה על מושלמות.

8. להתעלם ממה שיש - במהלך מרוץ החיים, בדרך לדיון או לעוד לקוח, אנו מחמיצים את הדברים הקטנים שבחיים, שביום מין הימים אולי נביט לאחור ונבין שהם הדברים הגדולים של החיים. החלק הטוב ביותר בחיינו הוא אותו הרגע הקטן שבו בילינו עוד כמה דקות בבוקר או חזרנו מוקדם מהמשרד כדי לבלות בחיק אהובינו. לא משנה כמה טוב או רע לכם, התעוררו כל בוקר אסירי תודה על החיים שהוענקו לכם. ואם תתאמצו, תראו שיש כל כך הרבה על מה לומר תודה.

9. הזנחת מהגוף – בעולם המערבי המודרני בו אנו עסוקים בתפעול כל המכשירים הטכנולוגיים מסביב, אנו נוטים להזניח את המכשיר בעל היכולות המדהימות ביותר – הגוף שלנו. הגוף הוא בעל יכולת השפעה מהירה וישירה על האושר שלנו. לעיתים שינויים קטנים כגון תנועה, נשימה או שתיית מים יכולים לשנות את מצב הרוח שלנו. תחזוק של הגוף שלנו כולל הן פעילות גופניות והפעלת כלל המערכות, אבל לא פחות חשוב עצירה ומנוחה מספקת לטעינה אנרגיה מחדש. ההשקעה בגוף היא אחת ההשקעות הטובות ביותר שאתה יכול לעשות.

10. המרדף לאושר - רוב האנשים מאמינים כי ההצלחה מנבאת אושר וחושבים כי "ברגע שאקבל קידום, אני אהיה מאושר," או, "ברגע שאני אשיג את יעד המכירות שלי, זה יהיה נפלא". אבל בגלל שהצלחה היא מטרה נעה – ברגע שעובדים משיגים את המטרה, לרוב הם או המנהלים שלהם מעלים אותו שוב — והאושר לו מייחלים עובדים בארגונים שנובע מהשגת היעד- חולף לו. למעשה, המשוואה עובדת בדיוק הפוך: אנשים שמטפחים מנטליות חיובית מתפקדים טוב יותר. "יתרון האושר" –מראה לנו כי כאשר אנו מאושרים והמוח שלנו נמצא במצב חיובי כל תוצאה עסקית מראה שיפור.

חג שמח ובהצלחה בהתמודדות עם עשר המכות המודרניות המאיימות על החופש והאושר שלנו.

12 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page