top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

צאו אל הטבע, זה כדאי!


השבוע לקחתי לי יומיים חופש ונסעתי לטייל בצפון. מפל סער, המפל הלבן, הר בנטל, כנרת, צימר, פיתה דרוזית, ביקור ביקב, קפה בשקיעה והרבה אושר.


ולמה אני מספר לכם את זה? אני משתף אתכם בזה, כי נוכחתי להרגיש את ההשפעה החיוביות של השהייה בטבע על התודעה, הגוף והרגש. נכון, זה לא היה לי פשוט לעצור ככה את מרוץ החיים, לפנות כמה ימים חופש להתארגן ולצאת לטבע , אבל כמה זה חשוב.


זה חשוב, כי זה הזכיר לי את הקשר לטבע, חידד את פשטות ההקשבה לצליל המים הגועשים, הציפורים והרוח, את המבט בעושר הצבעים שמשתנים עם תאורת היום, את פריחת הרקפות ואת הקצב האחר של הדברים בטבע ואת השקט שבו. נופי הגולן, החרמון המושלג וזרימת הנחלים האיתנה ממערכת הגשמים האחרונה, איפשרו לי zoom out, הרגעת התודעה ורגשות חיוביים.


השפעתו של הטבע על המוח האנושי הוכחה מדעית. מחקרים רבים מהשנים האחרונות בחנו מה קורה לנוירונים שלנו כשאנו חוזים ברכס הרים מושלג, בגלי אוקיינוס או באחו פורח הנושק ליער ירוק. המחקרים הללו מצאו כי מראה המרחבים הפתוחים יוזם שרשרת של פעילות כימיות במוח, שתוצאותיה הן בין היתר רוגע, שלווה ורווחה נפשית.

מחקר מעניין שבוצע באוניברסיטת מלבורן הראה כי נבדקים שהתבוננו בתמונה של טבע למשך 40 שניות לאחר 5 דקות של ביצוע משימה שדורשת ריכוז, הראו עליה של 14% ברמת הריכוז ושיפור ביצועים ביחס לקבוצת ביקורת, שהתבוננה בתמונה ניטראלית.


תורת חידוש הקשב מלמדת אותנו כי לטבע יש יתרונות של חידוש מלאי הקשב, זאת בגלל שהטבע לוכד את תשומת הלב שלנו מבלי צורך להתמקד על דבר אחד ובכך מאפשרת לקשב שלנו לעבור למצב של חוסר מאמץ. בגלל שתשומת הלב שלנו היא משאב מוגבל, הצורך במרחבי התאוששות הוא חיוני לחידוש מלאי – וטבע הוא אחד הדרכים היעילות והזמינות לטעינה מחדש.


נצלו את מזג האוויר הקסום של ישראל בעונה זאת ואת הפריחה אחרי מערכות הגשמים של השבועות האחרונים וצאו אל לטבע. גם במהלך היום צאו להפסקה בטבע, הרימו את המבט להתבונן מסביב על השמיים, הפרחים, האופק או ציוץ הציפורים וקחו כמה נשימות. אתם תופתעו, ממש כמוני, איזו השפעה יכולה להיות להפסקה בטבע לרמת האושר שלכם.


105 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page