top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

איך יוצרים חיבור לעבודה בעידן של ניתוק

עודכן: 30 בינו׳ 2022

במשך שנים, תחושת שייכות למקום העבודה נחשבה למשהו שפשוט קורה מאליו במהלך יום העבודה, בין אם באמצעות שיחות במסדרון, מפגשים ספונטאניים בפינת הקפה, או בדקות שלפני הישיבה.

מגפת הקורונה והמעבר לעבודה היברידית או גמישה הובילה למציאות, בה 65% מהעובדים אומרים שהם מרגישים פחות מחוברים לעמיתיהם לעבודה. תחושת הניתוק של עובדים היא אחד המניעים העיקריים של עזיבה מרצון. מחקר של Cigna מראה כי לעובדים בודדים (כאלו ללא חברים טובים במקום העבודה) יש סיכון גבוה יותר לתחלופה, פרודוקטיביות נמוכה יותר, היעדרויות רבות יותר ואיכות עבודה נמוכה יותר. מחקר של BetterUp גילה כי העובדים שחווים רמות שייכות גבוהות יש ירידה בסיכון לתחלופה, עלייה בביצועים, הפחתה בימי מחלה, מה שמביא לחיסכון שנתי של 52 מיליון דולר בחברה של 10,000 עובדים.


הדרך להתמודד עם תחושת הניתוק ממקום העבודה היא בעזרת טיפוח יחסי חברות וחיבורים בעלי משמעותי בעבודה. דו"ח משנת 2019 של המכון למנהיגות וניהול מצא, כי בניית קשרים קרובים עם עמיתים הייתה הגורם החשוב ביותר במידת שביעות רצון בעבודה בקרב 77% מהנשאלים (השכר למשל, היה במקום השמיני ברשימה). גם מכון גאלופ מדווח שרק ל-30% מהעובדים יש חבר טוב בעבודה, אבל אלה שיש להם, מחוברים פי שבעה למקום העבודה מאשר עמיתיהם.

בזמן שההתפטרות הגדולה משתוללת שם בחוץ, הנה ארבעה כלים שיעזרו לצוות שלך לטפח מערכות יחסים חזקות יותר בעבודה.


1. הפכו את החיבור למקום העבודה לשגרה

חברות בעידן קורונה היא כבר לא דבר שקורה מאליו. בספרה The Business of Friendship מסבירה שסתה נלסון שחברות צריכה שלושה מרכיבים כדי לשגשג: חיוביות - כדי שנוכל להרגיש שמחים; פגיעות - כדי שנוכל להרגיש בטוחים; ועקביות - כדי שנוכל להרגיש שרואים אותנו.

כדי לבסס חברות בעבודה על מנהלים ליצור באופן אקטיבי שגרות ארגוניות עקביות של חיבור. למשל, יום שלישי של הכרת תודה, שבו עובדים משתפים במשהו שהם מוקירים עליו תודה, שגרות של שבחים והערכה הדדיים, Happy Hour ארגוני, מפגשי סיפור שבועים, שהם עובד משתף סיפור אישי ועמיתיו לעבודה יכולים לשאול שאלות, זמן למפגש לא פורמלי ולאוכל ביחד או לעשות ספורט, חגיגית ימי הולדת, זמן משחק משותף, סיעור מוחות מקצועיים ועוד ועוד.


2. הפכו את בקשת העזרה לקלה

לפי הפסיכולוגית החברתית היידי גרנט, 75% עד 90% מכל העזרה שעמיתים לעבודה נותנים אחד לשני מתחילה בבקשת עזרה. הקורונה יצרה בארגונים (המתקדמים) פגישות תמיכה באמצעות הזום, בהם כולם חולקים קושי או אתגר איתו הם מתמודדים. חברי הקבוצה מספקים הקשבה, תמיכה, עזרה וייעוץ כדי לתמוך בבקשות העזרה של הקולגות. אפשר להיעזר גם בטכנולוגיה ולהקים פלטפורמה של בקשות עזרה או קבוצת וואצ-אפ לשיתוף ומתן תמיכה. יצירת תשתיות של בקשות עזרה ותמיכה עוזרת לבנות עקביות ליכולת של עמיתים לבקש עזרה אחד מהשני, וכאשר העובדים משקיעים זה בצמיחה של זה, מתהווה תרבות שבה חברות יכולה לשגשג.


3. הפוך את תהליך קליטת עובדים לחווייתי יותר

הצטרפות לארגון היא הזדמנות ראשונה וחשובה ליצירת חברויות בעבודה. מאז פרוץ הקורונה, מיליוני עובדים החלו בעבודות חדשות ומעולם לא פגשו אף אחד מעמיתיהם באופן אישי. במיוחד עבור עובדים בתחילת הקריירה, זה יכול להיות מאתגר להפליא.

בתרגיל לדוגמה של ג'ואנה מילר (מנהלת למידה ופיתוח ארגוני), שנקרא 'מועצת היועצים', מנהלים חדשים בקבוצת הקליטה מתבקשים לשתף כל אחד בתורו בדילמה ניהולית - משהו שהם לא בטוחים או סקרנים לגביו. למנהלים חדשים אחרים בקבוצה יש הזדמנות להציע עצות, תובנות ותמיכה. כאשר מנהלים חדש מתוודה ומשתף שהוא אינו יודע איך לעשות משהו, כל חברי הקבוצה נעשים פתוחים לקבל עזרה מהקולגות שלהם, שהם רק פגשו. קבוצת המנהלים הנקלטים חווה ביטחון הפסיכולוגי, הנובע מהימצאות בסביבה בטוחה, בה יש אפשרות להודות בטעויות, לשאול שאלות ולנסות דברים חדשים. המנהלים החדשים חווים מיד איך מרגישה תמיכה הדדית, מה שיוצר קרקע פורייה לחיבור עמוק ומשמעותי בהמשך.


4. הפכו את הטעינה העצמית להרגל

מגיפה הקורונה הביאה עימה מגפה נוספת של בדידות וניתוק. לאחד מכל חמישה אמריקאים אין קשרים חברתיים קרובים, עלייה דו ספרתית מ-2013.

כדי שחיבור אנושי וידידות ישגשגו, עלינו להתייחס לבריאות העובדים ברצינות. ארגונים יכולים להתחיל בתמיכה במדיניות חופשה משפחתית נדיבה יותר, טיפול בילדים וטיפול בקשישים, גישה לשירותי בריאות הנפש, חופשה להתחדשות ו"שעות ללא עבודה", כך שהעובדים יוכלו להיטען מחדש על ידי בילוי זמן רב יותר עם בני משפחה וחברים. לפי Cigna, עובדים בעלי איזון בין עבודה לחיים אישיים חשים בשבע נקודות פחות בודדים וכאשר ניתנת להם האפשרות "להשאיר את העבודה בעבודה" הם חשים בממוצע בפחות ארבע נקודות בסולם הבדידות.


קיומם של יותר שיחות טלפון ושיחות אישיות בעבודה גם מפחית את הבדידות. במהלך יום העבודה, עודדו "הפסקות טלפון לחברים" שבהן עובדים מתקשרים לחבר או למישהו חשוב בחייהם (או אם אפשר, צאו לטייל ביחד). עובדים שלוקחים הפסקה כל 90 דקות דווחו על רמת בריאות ורווחה גבוהה ב-50%, יכולת חשיבה יצירתית גבוהה ב-50% ורמת מיקוד גבוהה יותר ב-30%.

נסו להוסיף "חמש דקות של משחק" לתחילת ישיבות צוות אישיות או וירטואליות, בצורה של תרגיל חיבור, שובר קרח אינטראקטיבי או משחק. זמן משחק עם עמיתים יכול להוביל למערכות יחסים עמוקות יותר ולשיתוף פעולה טוב יותר.


בעולם העבודה הבודד של היום, חיבור אנושי הוא התפקיד של כולנו. זהו חלק חיוני בבניית מקום עבודה נהדר, ביצירת אושר אישי וארגוני וחברה עמידה יותר.


512 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page