נכתב על ידי קרן שמר, מצוות PLUS
בשבוע שעבר, התארחנו יחד עם מחזור 6 של האקדמיה לאושר ארגוני בחברת אמדוקס. כחלק מהלמידה באקדמיה, אנחנו מקפידים להיפגש עם ארגונים ועם מנהלים, המהווים דוגמה ליצירת תרבות של אושר. הבחירה באמדוקס היתה טבעית, אחרי שזכינו להכיר שתי דמויות מפתח, החולקות שליחות דומה לזו שלנו ב PLUS - אייל שקד, GM של אחת החטיבות באמדוקס וגלי אריאלי HR Business Partner.
את אייל וגלי הכרנו במהלך הכשרה במנהיגות חיובית שערכנו באמדוקס. כמה מרגש היה לפגוש מנהלים שהתשוקה שלהם זה אנשים, ושהשליחות שלהם היא להוציא יותר מאנשים ולהפוך אותם לגרסה הטובה ביותר של עצמם. השבוע בבלוג מפרטת קרן כמה מהסיבות, שבגללן בחרנו להתארח בחברת אמדוקס, כמה מהתובנות מהכשרה במנהיגות חיובית ומספר יישומים של קבוצת מנהלים בארגון שהחליטה לקחת ברצינות את נושא האושר הארגוני ולהפוך את החטיבה שלה ללא פחות מ- Amazing.
בחרתי לפתוח בציטוט (שמרגש אותי כל פעם מחדש) איתו סיים אייל את ההכשרה ואותו הוא חלק עם משתתפי האקדמיה בתחילת המפגש - "ההכשרה הזו היא אחד הדברים שאני הכי גאה בהם שעשיתי בשנה האחרונה".
גם איל וגם גלי הבינו (עוד לפני המפגש איתנו) את ההשפעה של מנהיגות חיובית במקום העבודה. גם הם הרגישו, שהיום יותר מתמיד, כשהעולם מתמודד עם אי ודאות אדירה, עייפות נפשית ושיעורים גבוהים של שחיקה, מנהיגות חיובית היא צו השעה. הבחירה שלהם להכשיר את מנהלי היחידה במנהיגות חיובית הגיעה לאחר תקופה של שחיקה, נטישה והבנה שצריך לנסות להתמודד עם המצב מזווית אחרת.
מבחינת גלי, המטרה היתה להחזיר לאנשים את האמונה הפנימית, להביא שמחה ותשוקה לחיים ולעבודה, ולעזור למנהלים להתאהב בתפקיד שלהם מחדש. ההבנה שמנהיגות חיובית מובילה למעורבות מוגברת, לחיבור ולאושר, אשר יוצרים צוותים שהם בני קיימא יותר מבחינה כלכלית, חברתית ופסיכולוגית התעצמה לאורך ההכשרה וקיבלה משנה תוקף חדש ונוסף.
תחילת הדרך אומנם היתה טבעית וקלה (יחסית) עבור אייל וגלי, אבל לשכנע את 20 המנהלים של החטיבה לא היה פשוט. חמישה מפגשים, בני 6 שעות כל אחד, הם זמן יקר בחייו של כל מנהל. ואם זה לא מספיק, הכשרה שמדברת על חיוביות ואושר מייצרת לא מעט ציניות והרמת גבה (על התכנים, היישימות, על הצורך ועל ההקשר למקום העבודה). אבל העובדה שגלי ואייל היו מושקעים, מאמינים, מחוייבים ונוכחים פיזית בכל המפגשים, הפכה את המשימה לאפשרית, וגם המנהלים שהיו קצת סקפטיים, הודו בסיומה, על האפשרות להצטרף, על התהליך ועל מה שקיבלו גם כפרטים וגם כצוות.
אחת השאלות שגלי ואייל נשאלו על ידי משתתפי האקדמיה היתה - מה נתנה לכם ההכשרה, מה יישמתם ומה נשאר לכם ממנה היום? גלי ואייל השיבו, שבמסגרת ההכשרה הבנו לעומק את החשיבות והמשמעות של תרבות ארגונית חיובית, רכשנו שפה חיובית והצטיידנו בכלים פרקטים (ופשוטים) לטיפוח תחושת אושר בעבודה. למדנו כיצד לשלב פעילויות קוגניטיביות, גופניות וחברתיות מקדמות אושר בשגרת היום שלנו, לבנות צוותים מבוססי חוזקות ולהשתמש בפסיכולוגיה חיובית כדי להתמודד עם דילמות ניהוליות יומיומיות.
אני מצרפת רשימה חלקית של כלים ופרקטיקות המיושמים בימים אלו בצוותים השונים של מנהלי החטיבה. רשימה נרחבת יותר אף נכנסה לתוך מסמך "התוכנית שלי לאושר" הכולל את 10 הדיברות של המנהלים. מסמך שהוכן על ידי חברי הצוות, כתזכורת לעקרונות ולדברים העיקריים שהצוות החליט שרוצה להמשיך וליישם ונמצא על שולחן העבודה של כל 20 המנהלים.
- חקר מוקיר - מתודה ללמידה מהצלחות. חקר מוקיר מזכיר לנו לעצור, להתבונן במה שהיה טוב במהלך השבוע (בפרויקט, במשימה ובכלל), לתת לו מקום ולתחקר אותו בצורה שיטתית. חקר מוקיר מאפשר לנו לשים את הפוקוס על הצלחות שהיו (להסתכל על העבר), לחוות אותם שוב יחד עם הקולגות (בהווה) וללמוד מהם לטובת ההצלחות הבאות (העתיד)
- להעריך ולפרגן – בעקבות ההכשרה החלו המנהלים בחטיבה לשים יותר דגש על המיומנות של הערכה ופרגון. הרעיון הבסיסי הוא להעניק לאנשים תחושה, שרואים אותם ואת המאמצים שלהם באופן קבוע בשגרה. לאפשר להודות (לעצמי ולקולגות שלי), לפרגן ולהעריך את הדברים שעשיתי והם עושים באופן שוטף.
- עבודה עם חוזקות – אחד המפגשים המשמעותיים בהכשרה היה מפגש בנושא חוזקות. במהלך המפגש התוודעו המנהלים לתפיסת עולם החוזקות והערך של שימוש בהם. כל מנהל הכיר את חמשת חוזקותיו המרכזיות, את האופן בו הן פועלות ביחד והבין איך הן משרתות אותו ביומיום כמנהל וכאדם. מאז עושה הצוות שימוש יומיומי בחוזקות גם ברמה האישית (לשיחות משוב, גיוס, performance והערכה) וגם ברמה הצוותית (גיבוש, בניית צוותים ייעודיים לפרויקטים ומשימות שמורכבות מתמהיל מדוייק של יכולות, כישורים ומיומנויות ועוד).
- הקשבה - הקשבה היא כלי ניהולי ראשון במעלה. היא גורם חשוב שמסייע ברתימת העובדים והעובדות שלנו, וכתוצאה מכך גם בהשגת התוצאות הארגוניות. הקשבה תמיד נמצא בין שלושת הצרכים המבוקשים ביותר על ידי העובדים (שלא תמיד מקבלים מענה) . בעקבות ההכשרה הזכירו לעצמם המנהלים את חשיבותה של ההקשבה ושיפרו את יכולות ההקשבה שלהם, תוך שהם מיצרים ומקיימים שיחות 1X1 קבועות עם העובדים ללא אג'נדה במטרה להקשיב ולהתעניין בתחושותיהם.
- גיבוש פנימי של צוות המנהלים – אחת ממטרות הכשרה היתה לאפשר לצוות להיפגש פנים אל פנים, להכיר עוד צדדים, לתת מקום לדבר ולהתחבר (דברים שהקורונה גזלה מאיתנו לאורך השנתיים האחרונות). בעקבות כך התחזקה ההבנה כמה חשוב להשקיע במערכות יחסים טובות עם הצוות והעמיתים במטרה לייצר ולחזק את תחושת השייכות, והיום ניתן לזה ביטוי בשטח.
כתשובה לשאלה, איך הם מצליחים לשנות ביומיום התנהגות והרגלים, שיתפו אייל וגלי מספר יישומים מניסיונם:
1. דוגמא אישית: גם גלי וגם אייל השתתפו ונכחו בכל שבעת מפגשי הקורס (על אף שהמשאב הגדול ביותר למנהלים הוא הזמן).
2. לעצור לרגע לחשוב על הדברים שנלמדו, בין מפגש למפגש. לקחת את הכלים והתפיסה הביתה ולאפשר לעצמך לתרגל בין מפגש למפגש.
3. פעולות קטנות ועקביות – להחליט שבכל אחת ממפגשי הצוות, הפורומים והישיבות משתמשים בכלי אחד, לפעמים אפילו בצורה מצומצמת כמו לשאול מה עושה אותי מאושר בעבודה, סבב הצלחות שהיו לי השבוע, משהו טוב שקרה לי אתמול וכו'...
4. לתחזק את הלמידה כל הזמן גם ברמה האישית וגם הצוותית. לאחר ההכשרה, יזמה גלי סדרת מפגשים רבעוניים לצוות המנהלים, במטרה לשמר ולחזק את הגיבוש הקבוצתי, להזכיר את הדברים שנלמדו ולתת הזדמנות לשתף ב best practices ובאתגרים כדי לאפשר הטמעה ולמידת עמיתים מתמשכת.
לסיום, אני שמחה להשתמש בפלטפורמה הזו ולהודות לגלי ואייל על שפתחתם לנו את דלתות המשרד ואת דלתות הלב ושיתפתם אותנו במה מתרחש מאחורי ומלפני הקלעים, על שותפות למסע ולשליחות, על מקצועיות שאין כמוה, על הרצון, על דרך החיים ועל האמונה שאושרם של אנשים זה הבסיס. עולם העבודה זקוק לעוד מנהיגים כמוכם.
אחתום בציטוט, שנגע והשפיע על אייל כבר מהמפגש הראשון ורלוונטי לכל המנהיגים והמנהלים באשר הם -
"Being positive in a negative situation is not naive. it's leadership." Ralph Marston
Comments