top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

איך אתם יכולים להרוויח מגל ההתפטרות הגדול

עודכן: 19 בספט׳ 2021

כבר אי אפשר להתעלם מהתופעה, שזוכה לשם גל ההתפטורות הגדול. בכל העולם מיליוני אנשים נוטשים את עבודתם, על פי מחקרים עדכניים מספר חסר תקדים של עובדים כבר עזבו, בחרו לא לחזור מהחל"ת לעבודה או מתכננים לעזוב את עבודתם בעתיד הקרוב. המספרים משתנים ונעים בין 20% ועד 41% במחקר של מיקרוספט. גם בישראל, פרסם שירות התעסוקה דוח המעיד על זינוק במספר ההתפטרויות. אף על פי שנתונים אלו מפחידים לא מעט ארגונים, לגל ההתפטרות הזה יש צדדים חיובים.


למה זה קורה כרגע?

משבר הקורונה גרם לאנשים לעצור ולהתבונן על עולם העבודה ולראות דברים בצורה חדשה. עובדים פתאום הבינו, שאולי הם לא מאושרים במקום העבודה שלהם, ושאולי יש שם בחוץ משהו אחר טוב יותר: עבודה עם תחושת משמעות גדולה יותר, שעות עבודה יותר שפויות, מנהל יותר קשוב וכד'.

בנוסף, בשנה וחצי האחרונות עובדים התנסו בעבודה מרחוק והבינו שהדבר הזה עובד (לא בלי בעיות, אבל עובד) ועכשיו שהקורונה בסוג של הכלה, ארגונים רבים קוראים לעובדים שלהם לחזור למשרדים וחלק מהעובדים לא מוכנים לחזור לעבודה במשרד 5 ימים בשבוע.


גל ההתפטרות ואי החזרה למקום העבודה לא חייב להיות איום. למעשה, גל ההתפטרות הגדול יכול להיות בעל ערך למקומות עבודה, או יותר נכון הוא יכול להיות בעל ערך לחלק מממקומות העבודה – מקומות העבודה הטובים.

למקומות עבודה טובים יש כרגע יתרון. ראשית, חלק קטן יותר מהעובדים שלהם יעזבו. דבר שני תנועה של עובדים שמחפשים עבודה, תוכל למשוך לארגונים הטובים עובדים חדשים. ואותם עובדים, שעוזבים, הם, על פי רוב, העובדים הטובים ובעלי הביטחון עצמי לעזוב. לעומת מקומות העבודה הטובים, סביר להניח שאותם מקומות עבודה לא מאושרים, שלא התאימו את עצמם לעולם המשתנה, הם אלו שאותם יעזבו העובדים המתפטרים.

איך אתם יכולים להתמודד בצורה מיטבית עם גל העזיבה?


1. דאגו ליצור ארגון בריא ומאושר - צרו סביבת עבודה שהעובדים שלכם אוהבים. שימו את אושרם של העובדים כחלק מהאסטרטגיה הארגונית. ארגונים מאושרים סובלים הרבה פחות מנטישת עובדים. אם יש לכם כבר ארגון שכזה, אין ספק שגל ההתפטרות ישפיע עליכם הרבה פחות לרעה וסיכוי טוב שאף תזכו לגייס עובדים חדשים בקלות.

2. היו בקשר רציף עם העובדים - הרגישו את הדופק הרגשי של העובדים שלכם, כך שתוכלו לזהות איתותי עזיבה כאשר הם קטנים ולפעול בזמן. בדקו אצלכם בארגון האם המנהלים מדברים ומקשיבים לעובדים באופן שוטף ויודעים כיצד הן מרגישים? האם למנהלים שלכם יש את המיומנויות הנדרשות והיכולת האמפתית להרגיש כאשר עובד לא מאושר, מתוסכל או לחוץ? אותה דאגה רציפה לעובדים בונה את האמון ואת היחסים וגורמם להם להישאר. ניתן לעשות זאת בשיחות אחד על אחד או בעזרת כלי מדידה עדכניים, שבוחנתם את הדופק הרגשי של העובדים. (אם אתה סקרנים לגבי כלי מצויין שכזה דברו איתנו).


3. התייחסו לעובדים העוזבים בצורה טובה ומכבדת. לעצרי, אני מכיר סיפורי אימה על עובדים שזכו ליחס מחפיר מהמנהל או מהארגון לאחר שהודיעו על עזיבה וזה עצוב. זיכרו אותם עובדים הם שגרירים של הארגון שלכם ואתם ממש לא רוצים שהם יספרו סיפורי זוועה על הארגון שלכם בחוץ. במקום לכעוס עליהם שהם עוזבים הוקירו אותם והודו להם על הזמן אותו הם השקיעו בארגון שלכם ואת העבודה הטובה שהם עשו. ערכו להם מסיבת פרידה ותנו להם שי לדרך. ומי יודע אולי הם עוד יחזרו לאחר שיעשו סיבוב בחוץ, ויביאו איתם קשרים ויכולות חדשות, שיהפכו אותם לטובים יותר בעבודתם.


4. לא לפחד לגייס משהו שעזב את עבודתו – יש מנהלים ואנשי HR שמביטים בעיניים לא טובות על קורות החיים של עובדים שעזבו את עבודתם ורואים בהם לא יציבים או תזזיתיים. אלו לא אנשים תזזיתיים, אלו הם אנשים פרו אקטיביים! אלו אנשים שיודעים מה הם רוצים ממקום עבודה ולא פוחדים לצאת לחפש אחריו, אנשים שלא מתפשרים על האושר שלהם בעבודה. ואלו בדיוק האנשים שאתם רוצים אצלכם בארגון.


פתגם סיני עתיק אומר "שהזמן הכי טוב לשתול עץ, הוא לפני 20 שנה. הזמן הבא הכי טוב, הוא עכשיו". אז גם אם הארגון שלכם הוא עדיין לא ארגון מאושר אתם יכולים להתחיל ממש עכשיו ליצור מקום עבודה מאושר. אתם בטח חושבים שזה דורש שינוי נורא גדול. אבל למעשה, אם אתם עושים את הדברים הנכונים זה יכול להשתנות מהר. יש לנו לקוחות שיצרו תרבות ארגונית חיובית תוך מספר חודשים.

יצירת ארגון מאושר זה לא משהו שאפשר לקנות בכסף. אושר ארגוני לא עוסק בבונוסים, תגמולים או פעילויות רווחה מפנקות. דברים אלו לא עושים את ההבדל. אושר ארגוני נוצר מהשקעה ביחסים ובתוצאות. אם מסתכלים במחקר על מה באמת גורם לאנשים להרגיש מאושרים במקום העבודה שלהם, הוא שהם עושים עבודה משמעותית ומרגישים שהם תורמים למשהו בעל ערך. בנוסף, בארגון מאושר אנשים מרגישים מוערכים כבני אדם וחשים שלארגון, לעמיתים ולמנהל אכפת מהם.


אם גם אתם רוצים להרוויח מגל ההתפטורת הגדול ולהתאים את עצמכם לשינויים בעולם העבודה, אנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו למחזור השלישי של האקדמיה לאושר ארגוני. בואו ליצור איתנו מקומות עבודה טובים ומאושרים יותר. יש לנו הרבה כלים מבוססי מחקר, ישימים ורלוונטים על איך מטפחים אושר ארגוני, וכדאי לכם להכיר את הכלים האלו לפני שהעובדים שלכם יעזבו אתכם. למידע ולרישום.

181 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page