top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

איך לייצר מערכות יחסים חיוביות בשמונה צעדים

נכתב על ידי קרן שמר, שותפה בצוות PLUS


השבוע מצאתי את עצמי באחד מהימים במצב קצת מדוכדך. אולי זה המצב במדינה, אולי מזג האוויר ההפכפך, אולי זו היציאה והחזרה לשגרה בין כל החגים, וככל הנראה זה מכלול הדברים. ניסיתי לחשוב מה אני יכולה לעשות – לצאת לרוץ, ללכת לישון מוקדם, להזמין מקומות במסעדה האהובה עלי אבל בסוף החלטתי להיפגש עם חברות. כבר שנים שאני יודעת שא.נשים הם הדלק של חיי. מטעינים אותי (ואני מקווה שאני אותם), ממלאים אותי באנרגיה ותחושת חיות וחיוניות ומהווים עבורי מקור לאושר גדול. ומסתבר שאני לא לבד.


המחקר מראה שיחסים חברתיים הם מחולל האושר הותיק והגדול ביותר כבר לאורך שנים. המחקר הארוך ביותר בתחום שנערך באוניברסיטת הרווארד במשך כ-80 שנה מצא כי הגורם לחיים ארוכים ומאושרים הוא חיי חברה עשירים. עוד מצא המחקר שאנשים שהיו הכי מרוצים ממערכות היחסים שלהם בגיל 50 היו הכי בריאים בגיל 80. השקעה במערכות היחסים משפיעה על הבריאות הנפשית והפיזית שלנו כאחד ובשורה התחתונה מוסיפה שנים לחיינו. זוהי בשורה שכדאי לא רק לזכור אלה גם לטפח.


בימים אלו חשוב, אולי יותר מתמיד, לחבר ולהתחבר, לעטוף את עצמנו בא.נשים שאנחנו אוהבים ולייצר קהילה / קהילות חזקות, מגובשות ומאוחדות. הבלוג השבוע, מבוסס על המחקר והעשייה של Dr. Kelly Harding ומוקדש כולו למטרה זו. בתוכו תמצאו שמונה דרכים והמלצות לאיך מייצרים מערכות יחסים חיוביות. על פי ד"ר הרדינג, המלצות אלו הן בחזקת מרשם לנחמדות, טוב לב (kindness) וידידות ומבחינתה כרופאה, זהו מרשם שיש לרשום לכלל האוכלוסיה.

מרשם ל Kindness – איך מייצרים מערכות יחסים חיוביות


1. חפשו וייצרו לעצמכם מערכות יחסים מגוונות ורחבות (Broader social ties) - הזדמנויות לחזק ולטפח את מערכות היחסים שלנו נמצאות בכל מקום בסביבתנו: החל מהבית, סביבת בעבודה, המערכות החינוכיות שבהם אנחנו נמצאים, הקהילה שלנו, השכנים וגורמים אחרים בסביבה שלי (גם חיות מחמד יכולות להיכנס למגוון). אנשים עם מעגלים חברתיים רחבים מרגישים שיש להם יותר תמיכה וחיבור. נסו לייצר מגוון מערכות יחסים במעגלים השונים ובו בזמן נסו להעמיק ולהכיר יותר את מגוון הדמויות במעגלים שלכם (למשל העמיקו את הקשרים עם השכנים שלכם סביב חגים, אירועי בניין, רחוב וכדומה). אנשים זקוקים לקשרים חזקים וחלשים אז ככל שיהיה לכם יותר מגוון מצבכם יהיה יותר טוב.


2. כוחו של שלום - The power of hello - הרימו את הראש מהמסכים, חפשו קשר עין וברכו את העוברים ושבים בברכת שלום. אל תתקמצנו ועשו זאת שוב במהלך היום -אמרו שוב שלום (hello again). המחקר מראה שכבר מהרגע שאנחנו מיצרים קשר עין עם אנשים אנחנו מרגישים יותר מחוברים אליהם ואל הסביבה. בנוסף, זה גם מדבק וגורם לאנשים להגיד שלום אחד לשני...


3. היו סקרנים - צרו שיחות במהלך היום עם הסובבים אתכם, התעניינו בשלומם ובדקו איך עובר היום שלהם. אנחנו אף פעם לא יודעים באמת מה קורה בצד השני עד ששאלנו. תהיו אמיצים ותחזרו לקשרים ישנים שהתרופפו ותתחזקו אותם. זה נפלא לקבל דש מהעבר ולהיזכר ברגעים קסומים עם חברי ילדות, חברים לספסל הלימודים וקולגות מהעבר.


4. בקשו עזרה - ask for help and pay forward – אנשים אוהבים לעזור. הרבה פעמים לא נעים לנו לבקש עזרה על אף שזוהי תצורה נפלאה של kindness. צריך לדעת לתת, אבל לא פחות חשוב, צריך גם לדעת לקבל. בקשת עזרה מחזקת ומחוללת אושר בשני הצדדים – זה שנותן וזה שמקבל.


5. קבלו דחייה באומץ והבנה – זיכרו כי לא תמיד נקבל את מה שרצינו. יזמנו, ביקשנו, קיוינו. סביר להניח, שאם לא קיבלתם סירוב, לא ניסיתם מספיק.


6. אדיבות במנות קטנות - Micro kindness – תרגלו מחוות קטנות של נתינה, נדיבות ונחמדות במהלך היומיום שלכם. בין המחוות שיצא לי לראות בארגונים היו דברים קטנים ופשוטים כמו לזהות כשלמשהו יש יום קשה, להגיד לו / לה מילה טובה, להכין קפה לחבר שעמוס, לשלוח שיר מרים לחברה באמצע היום, להעביר הודעת הערכה ופרגון בווטסאפ, ברכת יום הולדת או כל אקט של תשומת לב מפתיע ויצירתי.


7. הקלילו – החיים לפעמים נתפסים כקשים, אבל אפשר לנסות להקליל אותם קצת, לתבל אותם בהומור. נסו להביא שמחה למקומות ולרגעים כאלו (ליצנות רפואית היא דוגמא קלאסית לזה אולם אפשר גם להקליל רגעי אתגר וקושי בעבודה ולהוסיף קצת הומור, משחוק ושמחה). האפקט של רגעי השמחה הוא גדול ומשמעותי.


8. צרו קהילה – נסו "להדביק" עוד אנשים, למצוא עוד "משוגעים לדבר", כאלו שירצו וישמחו לחבר אנשים כשאפשר ולהעביר את השליחות הזו הלאה. זכרו שכל דבר שמקדם תחושת בידוד מוביל לרוב למחלה ולסבל. כל דבר שמקדם תחושת אהבה ואינטימיות, חיבור וקהילה הוא מרפא.


בניגוד להרבה מרשמים רפואיים, המרשם של ד"ר הרדינג ל kindness ונחמדות מיועד לכולם. יש לצרוך אותו בתדירות גבוהה ומומלץ להעביר אותו לכמה שיותר אנשים שסביבכם (גם אם הם לא מראים סימפטומים ברורים). בנוסף, כדאי לזכור ששינוי אינו קורה בין לילה והטמעת הרגלים חדשים דורשת עבודה, תזכורות וחזרתיות עד שמשהו הופך לשגרה. בתור התחלה, מוזמנים.ות לנסות לקחת לפחות המלצה אחת מתוך המרשם וליישם ביומיום שלכם.ן.


ואם אתם רוצים ללמוד לעומק איך לחבר ולהתחבר לאנשים ואיך לייצר סביבת עבודה חיובית ומאושרת, אתם מוזמנים.ות. להצטרף למחזור השמיני של האקדמיה לאושר ארגוני. שבעה מפגשים במודל היברידי, שבהם תלמדו כיצד מטפחים מנהיגים חיוביים וארגונים מאושרים. הנחת רישום מוקדם על סוף החודש.




258 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page