top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

בדרך לחזרה לשגרה אל תשכחו את האושר

עודכן: 4 במאי 2021

נראה כי ישראל חוזרת לשגרה. הקורונה ממשיכה לדעוך, האביב פורח ואחרי מעל שנה של הסתגרות בבתים אנו יוצאים שוב לעבודה במשרד. נכון, חלק גדול מקומות העבודה עדיין עובדים במודל היברידי ומאפשרים למי שרוצה לעבוד מהבית מספר ימים. אבל אם נשפוט לפי הגודש בכבישים וההצהרות של ארגונים כמו גוגל ואמזון על חזרה מלאה בקרוב למשרדים, אנו בעיצומה של שגרת חיים נטולת קורונה.

אז רגע לפני אתם מאפסנים שוב את הטרנינג בארון, מקפלים את המשרד הביתי ולוחצים על דוושת הגז, אני רוצה להזכיר לכם לא לשכוח את האושר האישי והארגוני ולהציע לכם המלצות לטיפוח האושר, על בסיס ארבעת מפתחות האושר: מנטאלי, פיזי, רגשי, וחברתי.

המפתח המנטאלי - באופן טבעי, הישרדותי ואבולוציוני לשלילי, לכישלונות למה שלא עובד יש ווליום יותר חזק. מדעי האושר מדברים על התוספת, על יצירת תמונה מאוזנת יותר. כשאנו חוזרים לקצב המהיר, שאלו את עצמכם מה גורם לכם אושר בעבודה? למה התגעגעתם? מה קיבל משמעות חדשה? ונסו לראות כיצד אתם יכולים ליצור עוד מאותם רגעים.


חפשו את מה שעובד ומצליח בעבודה ומה עבד טוב בשנה האחרונה. גם אם זו הצלחה קטנה. אל תחלפו על פני ההצלחות שלכם. תנו להם מקום, למדו מה איפשר אותם ותחגגו אותם. נתחו מה הגורמים שהובילו להצלחה. ציינו מה אתם עשיתם ומה עוד תרם להצלחה (אנשים אחרים, הארגון, תזמון). נסו ליישם את המסקנות ולהמשיך להוביל כך להצלחות נוספות.

שאנו לומדים מהצלחות קטנות או גדולות, אנו מרגישים טוב יותר, המח שלנו עובד טוב יותר ויש לנו יותר אנרגיה. וזה בדיוק מה שאנו זקוקים לו עכשיו עם החזרה למשרד.

המפתח הפיזי הישג משמעותי שנגזר מהקורונה הוא שמקומות עבודה גילו את היכולת לעבוד, לתקשר, ללמוד ולנהל את העבודה מרחוק. נכון, יש יתרונות רבים לחזרה למשרד, לשיחות המסדרון ולקפה עם הקולגות, אבל רגע לפני שנקפוץ על מטוס, ניכנס לרכב, נעמוד בפקקים ונחפש חנייה, חשבו טוב האם זה באמת הכרחי להיפגש פיזית, או שאפשר להיפגש למפגש תכליתי ווירטואלי?

בדקו היכן אתם יכולים לאפשר לעצמכם יותר גמישות ואפשרויות בחירה של מרחבי העבודה, שעות העבודה והרגלי העבודה.

אני מקווה שעם החזרה לשגרה נזכה לראות פחות ישיבות בשש בערב ופחות אורות בחלונות משרדים, בשעות שבהם עובדים אמורים להיות בביתם עם המשפחה או לעסוק בפעילות פנאי.

נצלו את המומנטום של התחלה מחדש וצרו לכם איזון שפוי יותר בין העבודה והפנאי. המחקר מראה שלעבוד פחות שעות תורם לעליה בפריון העבודה ולעליה ברמת האושר האישי והארגוני.


המפתח הרגשי – השנה האחרונה חיברה אותנו לרגשות שלנו. העצירה, השינוי, הפחד מה'לא נודע', סיפקו לנו הזדמנות להיווכח ברגשות שלנו ובהשפעה שלהן על התפקוד שלנו. מילים כמו אמפתיה, אהבה והכרת תודה, פעפעו לתוך השיח הארגוני, אנשים ומקומות עבודה הפגינו רגישות אנושית, סולידריות וחמלה, איכויות שקצת היטשטשו בעולם המהיר טרום הקורונה.

מדעי האושר מלמדים אותנו שיש פעולות פשוטות שאנו יכולים לעשות כדי לייצר יותר רגשות חיוביים מקומות עבודה ולאפשר לנו תחושת שגשוג ושמחה. תרגלו הכרת תודה על מה שיש בעבודה, אותם דברים שלקחנו כמובנים מאליהם בעבר, ובשנה האחרונה הבנו עד כמה הם חשובים. הפגינו חמלה אנושית לסובבים אותכם, לאותם אנשים שהתגעגענו אליהם, הודו ופרגנו לאנשים סביבכן על דברים פשוטים ויומיומיים, הוסיפו משחקיות והומור, וזכרו שרגשות בעבודה הם עניין רציני, והם משפיעים על ההחלטות, על היחסים ועל הביצועים שלנו במקום העבודה.


המפתח החברתי - תחושות האושר והסיפוק בחיינו תלויה במידה רבה באיכות מערכות היחסים שלנו. יחסים הם מכפיל כח לביצועים עסקיים. טיפוח מערכות יחסים משמעותיות במקום העבודה יוצר תחושת ערך, אמון, העצמה, תמיכה ואנרגיה.

אחד היתרונות הגדולים של משבר הקורונה הוא הבנת החשיבות של קשרים חברתיים לאושר שלנו. בשנה האחרונה היה לנו זמן לשבת על הדשא על השכנים, להכיר בחשיבותה של המשפחה ואפילו להתגעגע לבחור הרועש במשרד.

עם החזרה לשגרה פתחו לכם הרגל לקבוע להיפגש עם חברים לקפה של בוקר לפני העבודה. צאו לצהריים עם קולגות, תקפצו להורים בדרך חזרה מהמשרד ופנו זמן לקשרים חברתיים.


השנה האחרונה שינתה אצל רבים מאיתנו את סדרי העדיפויות ותחומים כמו בריאות ומשפחה תפסו מקום בראשית הרשימה. השנה האחרונה שינתה גם את סדרי העדיפויות בארגונים. עוד ועוד ארגונים הבינו כי הבריאות הפיזית והמנטאלית של העובדים היא חשובה והיא תנאי לחוסן ולהצלחה – מתוך ידיעה עובדים מאושרים מראים תוצאות טובות יותר בכל מדד ארגוני.


אז רגע לפני שחוזרים לשגרה ומאפסים את השנה האחרונה בתיבה בזיכרון, שימו את הפוקוס שלכם על יצירת אושר ארגוני, השאר יבוא לבד. ואם גם אתם רוצים ללמוד עוד איך מייצרים תרבות ארגונית חיובית, כזו שמתאימה לעולם העבודה פוסט קורונה ולרכוש כלים מנטאלים, פיזיים, רגשיים וחברתים ליצירת מקומות עבודה יצרניים ורווחיים, הצטרפו אלינו למחזור השני של האקדמיה אושר ארגוני.


המחזור השני של האקדמיה לאושר נפתחת ב- 18.5.21, מדובר על מסגרת הכשרה יישומית, אינטראקטיבית וחווייתית, שנותנת לכם כלים פרקטיים ועדכניים כיצד ליצור אושר ארגוני. למידע ולרישום ולקריאה מה משתתפי המחזור הראשון מספרים על האקדמיה לאושר לחצו כאן.

309 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page