top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

הגיע הזמן לעבור מקפיטליזם להפיטליזם

התפיסה הקפיטליסטית מתמקדת בהון פיננסי, בשורת הרווח ובהשאת תשואה מירבי לבעלי המניות. במודל זה בני אדם משמשים כמכשיר להגדלת הייצור, הצריכה והרווח עבור תאגידים. גם הטבע משמש כאמצעי בשירות הצמיחה הכלכלית. כך למעשה, העובדים, הספקים, הלקוחות, הסביבה והטבע הופכים לאמצעי למטרת צבירת הון פיננסי ועל הדרך אנו מאבדים את שלמות הטבע ואת כבוד חיי האדם. את התוצאות של מודל זה אנו רואים – 85% מהמועסקים אינם מאושרים בעבודתם (לפי מכון גאלופ), גל התפטרות גדול שוטף את העולם והטבע משתבש ונפגע.


בספרו האקספוננציאלים של האושר לואיס גאלארדו קורא לכל חברי משפחת האנושות להתאחד יחד בברית חדשה ותחת חזון משותף לקידום מודל כלכלי חדש ונדרש. גאארדו מציע לנו לעבור מקפיטליזם להפיטליזם. ייצור, צריכה וצמיחה כלכלית לא צריכים עוד להיות תכלית הכל. התכלית צריכה להיות אושרם של בני אדם, כמו גם רווחתו של כדור הארץ. החלפת הקפיטליזם בהפיטליזם היא הציווי הדחוף של זמננו.

באבולוציה של התודעה נדרשת מאיתנו פרדיגמה חדשה וסיפור חדש. כשם שחמצן הוא חיוני לחיינו, כך רווח הוא חיוני לתפקודם של ארגונים, אך כשם שאנו איננו חיים כיד לנשום, כך ארגונים לא יכולים לפעול רק בשביל להרוויח. הגענו לעידן שהמערכת הקפיטליסטית צריכה להיות מאותגרת בפילוסופיה חדשה של Happytalism. פילוספיה עסקית ששמה את האושר כמדד בר קריימא יותר מרווח. מה גם שתפיסות אלו הן לא באמת בסתירה. וראיית אושרם של כלל מחזיקי העניין היא גם מנוע צמיחה ומכפיל רווח.


אם אתם מחפשים חברות להשקיע בהן, אלו ששמות את אושרם ורווחתם של העובדים כחלק מהותי מהאסטרטגיה הארגונית ידועות כפרודוקטיביים יותר וכתוצאה מכך גם רווחיות יותר. על פי מחקר של בית הספר לעסקים סייד באוניברסיטת אוקספורד, בשיתוף עם British Telecom, עובדים מאושרים הo פרודוקטיביים יותר ב-13% - מבצעים יותר שיחות בשעה וממירים יותר שיחות למכירות.


ניהול אושרם ורווחתם של אנשי הארגון נמצאת בשנים האחרונות בפופולריות עולה. חלק מהחברות עושות זאת מתוך הבנה עמוקה שזו התכלית הנכונה בעידן הזה וחלק מתוך פחד לאבד את עובדים. כך או כך, בימים אלה עוד ועוד חברות מתעדפות את אושרם של העובדים שלהן כיעד חשוב. השינויים מתחילים ממתן שירותי בריאות פרטיים, אפשרות למודל עבודה גמיש, השקעה בבריאות הפיסית של אנשי הארגון, מתן יותר אוטונומיה, אפשר לאנשים להביא את החוזקות שלהם לידי ביטוי, חגיגת הצלחות, יצירת תרבות של הערכה ופרגון, השקעה בהפתחות אישית ועוד .


אם לפני 10 שנים, מעסיק שהציע עזרה בבריאות הנפשית של עובדיו נתפס חדשני ואולי אף כפולשני, אבל עכשיו זה מתקבל בזרועות פתוחות. במובנים רבים, מה שאנחנו באמת מדברים עליו זה לנהל עסק עם מידה של הגינות ואחריות חברתית וסביבתית. תתייחסו לאנשים טוב וכתוצאה מכל גם תפיקו מהם את המיטב. לא מסובך, נכון?


בעיצומו של משבר כלכלי, חברות נוטות למהר ולקצץ ברווחת העובדים מתוך רצון להפחית עלויות ומתוך אמונה כי זו השמנת. אז רגע לפני שאתם מקצצים, זכרו כי ניהול אושר חיוני לרמות הפרודוקטיביות של החברה, אשר בתורה משפיעה על הרווחים - עובדים מאושרים = חיים מאושרים = ארגונים מאושרים.

אם אתם מעונינים בהשקעה בת קיימא, רלוונטית עם החזר גבוהה על ההשקעה – השקעו באושרם של האנשים שלכם ועברו מראייה קפיטליסטית לראייה הפיטליסטית.


מרגישים בשלים להנהיג את הארגון שלכם למקום מאושר יותר? מחפשים מסגרת למידה שתתן לכן את הידע, הכלים הפרקטיים ואת המוטיבציה ליצור ארגונים טובים יותר שעושים טוב יותר? רוצים להצטרף לקבוצה של שגרירי אושר בארגונים? אם השבתם 'כן' - מקומכם איתנו במחזור השישי של האקדמיה לאושר ארגוני שמתחיל ב- 27.10.22. כדי לעזור לכם לקבל החלטה יצרנו מפגש מקדים בו תהיה לכם הזדמנות להכיר את המנחים, לשמוע על התכנים, לפגוש בוגרים ולשאול שאלות. המפגש ללא עלות, אך דורש רישום כאן. הצטרפו אלינו. יהיה Happy.



174 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page