top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

ההתפטרות השקטה עושה רעש גדול

עודכן: 28 באוג׳ 2022

בטח גם אתם כבר פגשתם בשבוע האחרון בעיתונות הכלכלית או בקבוצות HR את התופעה הארגונית החדשה – ההתפטרות השקטה. כמו כל התופעות החדשות והמעניינות גם מושג זה התחיל מסרטונים והאשטאג #QuietQuitting בטיקטוק וברדיט. ההתפטרות השקטה היא המשך ישיר של ההתפטרות הגדולה ומתייחסת לעובדים שפשוט עושים את המינימום בעבודה ולא מעבר לכך.


כמה ממצאי מפתח הקשורים לתופעה החדשה:

  • 21% מהעובדים "מפסיקים להתפטר" ואומרים שמעתה הם עושים רק את המינימום (להלן התפטרות שקטה); 5% עושים אפילו פחות ממה שמשלמים להם לעשות.

  • 8 מתוך 10 'המתפטרים שקטים' חווים שחיקה

  • 1 מכל 10 עובדים משקיע פחות מאמץ מאשר לפני 6 חודשים

  • 1 מכל 3 שהפחיתו מאמץ קיצצו את שעות העבודה בשיעור של יותר מ-50%

  • הגורמים להתפטרות השקטה, המופיעים בתרשים הבא, לפי שכיחות, כוללים: חוסר רצון להשקיע מעבר לנדרש, חשש לפגיעה ברווחה הנפשית, חשש לפגיעה באיזון בית-עבודה וחוסר תרומה של השקעה לקריירה.

למרות שרוב העובדים (74%) עדיין עושים מעל ומעבר למה שנדרש מהם ויותר ממה שמשלם להם לעשות, מספר הולך וגדל של עובדים אומרים לא עוד לסוג זה של חוזה עבודה. עשרים ואחד אחוזים 'מתפטרים בשקט', כלומר בוחרים להשקיע רק את המינימום ההכרחי ופשוט עושים מה שמשלם להם לעשות. בנוסף, 5% אומרים שהם עושים פחות ממה שנדרש מהם.


גם לפי דוח עדכני של מכון גאלופ העולמי על מצב המחוברות הארגונית (Engagment) תומך במגמה זאת. בעוד שלפני הקורונה, המחוברות והאושר הארגוני הראו עליה ברחבי העולם במשך כמעט עשור, כעת הם עומדים בסטגנציה, כאשר רק 21% מהעובדים מרגישים מחוברים למקום בעבודה ומרבית העובדים מציינים שהם לא רואים את העבודה שלהם כמשמעותית ולא מרגישים תקווה לגבי העתיד.


חוזה עבודה חדש

בין אם מדובר בתופעה חדשה או בטרנד רשתי, ההתפטרות השקטה ביחד עם ההתפטרות הגדולה מבהירים, כי מיליוני אנשים מאסו בחוזה עם מקום העבודה. הם מרגישים, כי להמשיך לתת את המקסימום יפגע בבריאות הנפשית ובאיזון בין עבודה לחיים. בנוסף, רבים לא מרגישים שעבודה קשה יותר משתלמת, לא כללית וגם לא לא רגשית, כאשר הם לא זוכים להערכה על מאמצים אלו.


העובדים, וברובם הצעירים, מבינים כי בחוזה העבודה, שנכרת בימי המהפכה התעשייתית, בין העבד והאדון (הארגון) - בו אנשים עובדים מסביב לשעון, זמינים 24/7, עומדים שעות בפקקים, מזניחים את גופם, נשחקים ומחרבים את מערכות היחסים שלהם בעבור שכר, שלא יאפשר להם לרכוש דירה, לא באמת משתלם ובטח שלא מוביל אותם לאושר.

ההתפטרות הגדולה בגלגולה החדש חדש כהתפטרות שקטה היא המשך ישיר של תהליכי עומק בעולם העבודה המשתנה, שבו אנשים, שקשורים בשלשלאות למשכנתא, לצהרונים ולמטפלות בילדים, לא יכולים לשבור את הכלים ולהתפטר, אבל הם כן יכולים לשמור על השפיות שלהם ולנהל משא ומתן מחודש על גבולות.


ורגע לפני שאתם מצקצקים בלשון ומתלוננים ש'הולך ופוחת הדור' ושמדובר פה על צעירים מפונקים ונצלנים. אני משוכנע שזה לא המצב. רוב העובדים מחפשים עבודה משמעותית, הם רוצים לגדול ולהתפתח, להביא את הבסט שלהם לידי ביטוי ולהשפיע. רק לא בכל מחיר. כשהמחיר גדול מדי הם אומרים "עד כאן".


אז אם אתם דואגים לעתיד הארגון שלכם כדאי שתקשיבו טוב למגמות האלו ותבינו, כי תופעה חדשה זו היא חלק מהתהליכים נוספים, שמקיפים אותנו בעולם וגם כאן בארץ, כגון המורים שעוזבים את בתי הספר, התפטרות המתמחים שלא מוכנים לעבוד 26 שעות ומחאת מחיר הדיור ויוקר המחייה שתיכף תתפרץ פה. ארגונים וממשלת צריכות להתייחס לתופעה הזאת ברצינות ולהתחיל למצוא פתרונות שעובדים לכל המעורבים לאורך זמן. אחרי הכל - יש כאן מטרה משותפת. ולזרוק כסף על העובדים, זה לא מה שיעבוד פה. לא הפעם. לא עוד.


רציתם עובדים? קיבלתם בני אדם! אמר המחזאי השווצרי מקס פריש. ועכשיו אחרי מגפה עולמית ששינתה את סדרי העדיפויות, אותם בני האדם מרימים דגל אדום ולא מוכנים עוד להיות עובדים טובים וצייתנים, לעשות בשקט את העבודה ולמכור את נשמתם תמורת הישרדות. והמחאה הזאת כאן כדי להישאר, בגלגול זה או אחר - ועכשיו בואו נראה מה עושים עם זה, כי מה שעשינו עד כה לא עובד יותר.


אז אני ממליץ למי שרוצה להבין לאן זה הולך להתחבר לטיקטוק ולרדיט ולדבר עם בני דור ה- Z שתובעים להגדיר מחדש את תפקיד העבודה בחיים שלהם ולנסח חוזה הוגן והוגן יותר. על ארגונים להבין שאושר, הערכה ומשמעות הם דרישות בסיסיות עבור דור חדש, שלא מוכן עוד להקריב את כל חייו בשביל תלוש שכר, שכנראה לא יוביל אותם לדירה, זאת בעוד בעלי ההון והממשל טוחנים אותם עד דק.


ואם אתם מבינים, כי הצעקה הזאת אי אפשר להשתיק (וגם לא כדאי), וגם לא ניתן להכריע אותה בכוח, אלא דווקא להצטרף אליה ולבנות ביחד מודל עבודה חדש. ואם אתם מחפשים מסגרת למידה שתשאל את השאלות החדשות, ותחפש ביחד אתכם תשובות, מסגרת, שתציג לכם מחקרים על מה גורם לאנשים לאושר, למחוברות, לשגשוג ומשמעות במקום העבודה - אז נספר לכם, כי זו בדיוק השליחות שלנו באקדמיה לאושר ארגוני. וגם נספר לכם, שמחזור 6 נפתח מיד לאחר החגים. ואם אתם מרגישים את הקריאה עמוק בבטן, הצטרפו אלינו למחתרת האנשים המאושרים, והביאו את הבשורה הזאת גם לארגון שלכם. וגם נספר לכם שיצרנו מפגש מקדים, בו נכיר ונספר לכם על האקדמיה. המפגש הזה קורה ב- 4.9 בשעה 15:00 הוא חינמי ופתוח לכולם ברישום בקישור הבא.

שבוע עובדה פורה לכולנו.

607 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page