top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

חמשת המאפיינם של תרבות ארגונית רעילה

נכתב בשיתוף פעולה עם דר' יובל צור מצוות PLUS


זה כבר ברור - העולם סביבנו ועולם העבודה משתנים: אתגרים נוספים כל רגע, שנתיים של מציאות קורונה, גל התפטרות הגדול, עבודה מהבית, שינוי של ערכים ושל מוטיבציות - כל טורפים את הקלפים ומשתנים את כל מה שהכרנו על עולם העבודה.

חוקרי שוק העבודה בארה"ב כבר אינם שואלים האם קיים גל התפטרות גדול, אלא מקבלים אותו כמציאות: בחצי השנה שבין אפריל לספטמבר 2021 עזבו את מקום עבודתם 24 מיליון אמריקאיים, וזה שיא של כל הזמנים(!). ההבנה הזו עוררה סדרה של שאלות על הגורמים והסיבות לגל, ומתוכן ניסיון להציע פעולות להתמודדות עם המצב.

בבלוג שבוע שעבר ציינו את הסיבות לעזיבת העובדים ב"גל ההתפטרות הגדול" על בסיס ממצאי המחקר, שפורסמו במאמר בביטאון של ביה"ס למנהל עסקים של האוניברסיטה, MIT Sloan Review, בינואר 2022. מתוך המחקר המקיף אותרו 172 תימות (נושאים משותפים), אשר בהליך סטטיסטי נבדקה השכיחות שלהם אל מול אחוזי עזיבת העובדים בחברות, תוך ביטול ההשפעה של הבדלים בין מגזרים ותחומי עיסוק של החברות.

מהתוצאות המחקר בלט נושא אחד מעל כולם: הגורם הראשון במעלה בהשפעתו על עזיבת עובדים הוא "תרבות רעילה", והוא משפיע פי עשר מהשכר! (ואפילו קצת יותר: 10.4), ופי 3 יותר מהגורם הבא אחריו (שהיה "חוסר ביטחון תעסוקתי ושינויים ארגוניים". כלומר התרבות הארגונית (ובמיוחד כשהיא "רעילה") היא היא המניעה את "גל ההתפטרות" הגדול.


השאלה הבאה שהעסיקה את עורכי המחקר, היתה מהי אותה "תרבות רעילה"? ממה היא נגרמת וכיצד ניתן למנוע אותה? הם ביצוע מחקר נוסף (ביחד עם שני שותפים), שפורסם במאמר באותו ביטאון, ב- 16 למרץ 2022 - (ממש חם מהתנור). שוב הם התבססו על אותו מדגם של 1.4 מיליון חוות דעת העובדים באתר Glassdoor, ושוב בוצע ניתוח באמצעות מערכת ה- AI לטקסטים שכתבו העובדים.

בחוות הדעת התבקשו העובדים לדרג בסולם בן 5 דרגות מספר היבטים בחברה, וביניהם את התרבות הארגונית. בנוסף, הם רשמו "יתרונות וחסרונות" בחוות דעת מילולית בטקסט חופשי. כדי להבין מה נחשב כתרבות "רעילה" נותחו הפעם רק ההתייחסויות השליליות בחוות הדעת, ונבדק אילו תימות עומדות במתאם שלילי עם ההערכת המספרית לתרבות,

כאשר קובצו הממצאים, אותרו 5 גורמים עיקריים שמקושרים עם הערכה נמוכה לתרבות הארגונית, חמישה גורמים המקושרים עם "תרבות רעילה" במקומות העבודה.


המאפיינים של תרבות ארגונית רעילה

יחס לא מכבד ( workers feeling disrespected) – כשעובדים מרגישים שלא מתייחסים אליהם כבני אדם, "בגובה העיניים", כשאין יחס אישי. העובדים מרגישים כמו "בורג במכונה", שמתייחסים אליהם בניכור רגשי כמו "בקר" או "חיות". מדובר כאן בדה-הומניזציה, דה-פרסונליזציה, חסרה התייחסות הגונה והוגנת. גורם זה התקבל עם המתאם (השלילי) הגבוה ביותר לתרבות רעילה.


חוסר הכלה, מעט גיוון, יחס רע למיעוטים (failure to promote diversity, equity, and inclusion) היחס לקהילת הלהטב"ק, לנשים, מיעוטים ולבעלי מוגבלויות. כמה חשוב לאפשר גיוון בקרב העובדים וסובלנות לכלל העובדים בחברה, ללא שום אפליה. גורם זה התקבל במקום השני, אך קרוב מאוד לראשון, ההבדל ביניהם איננו משמעותי.


בעיות מוסר ואתיקה (unethical behavior) – חברות שבהן יש תרבות של רמייה ושקר, לעיתים ממש עבירות על החוק, ולעיתים "רק" חריגות מהאתיקה והנורמות המקובלות. החוקרים מוסיפים שלא מדובר רק בחשיבות של ערכים ומוסר, אלא שזה צורך עסקי/אסטרטגי, כי חברות שנתפסות ברמייה המניות שלהן צונחות בעשרות אחוזים.


תחרות רצחנית - Cut-Throat - ביטוי שקצת קשה לתרגם מילולית לעברית... משמעותו היא ארגונים שבהם מתקיימת תחרות קשה, שמעריכים רק תוצאות, אין יחס לאנשים אלא רק להצלחה. אולי הביטוי הקרוב ביותר במשמעותו בעברית, הוא תרבות של "עריפת ראשים".


ניהול פוגעני – Abusive Management – הגורם החמישי בחשיבותו במתאם עם תרבות רעילה הוא יחס מנהלים פוגעני, מנצל. תרבות ניהול שכוללת תובענות אינסופית, חוסר סבלנות לעובדים, צעקות והשפלות.


בהתבוננות על חמשת הגורמים הללו, ניצן לראות כי שלושה מהם בעצם קשורים ליחס לעובדים – יחס לא מכבד, קטלני ופוגעני. שני הגורמים הנוספים הם הכללה ואתיקה.


לפי המחקר, היחס לעובדים הוא המניע את גל ההתפטרות הגדול. ארגונים שירצו לשרוד ולשגשג בעולם העבודה החדש, יצטרכו להעניק לעובדים יחס מכבד, לראות את אנשי הארגון "בגובה העיניים" כבני אדם עם רצונותף צרכים ורגשות, ולהתעניין בהם.

האמת, שעבורנו אין כאן חידוש דרמטי - אנחנו (ועוד רבים אחרים) אומרים את זה כבר מזמן... השליחות לקידום של אושר ארגוני, והטמעת כלים של פסיכולוגיה חיובית בארגונים, נועדה כדי להוביל לשיפור של תרבות ארגונית, ובפרט לשפר יחס לעובדים וקשרי הנהלה-עובדים.

למעשה ב-"עולם העבודה החדש" לא השתנו הרצונות של העובדים והגורמים שמשפיעים על הרגשתם. מה שהשתנתה הסובלנות שלהם לשאת חריגה מתנאים אלה.

המחקר הנוכחי תומך במחקרים נוספים שמראים שעובדים כיום כבר לא מוכנים להמשיך ולעבוד בחברות בעלות תרבות "רעילה" ויחס לא מכבד. ארגונים שלא ישכילו לתת לעובדיהם יחס הוגן ומכבד – יראו את התוצאות בעזיבה מוגברת.


ומה המצב אצלכם?

מרגישים שאתם זקוקים לידע רלוונטי ופרקטי על איך לשפר את הקשר עם עובדים, ליצור חיבור ומוטיבציה, להקטין עזיבה ולשפר ביצועים? האקדמיה לאושר ארגוני, שאנו פותחים את המחזור החמישי שלה ב- 12.5.22 באה לתת מענה לכך: סדרה של 7 מפגשים במודל היברידי, הכוללים תפיסות, כלים, דוגמאות מהארץ והמעולם, סיפורים של מומחי תוכן, מחקרים וביקור בארגונים שעושים את זה בפועל. המטרפו אלינו למהפכה, בקישור.

עדיין מתלבטים? יצרנו מפגש היכרות מקדים. במפגש תהיה לכם אפשרות לשמוע על תכני האקדמיה, לשמוע חוויות ממשתתפי מחזורים קודמים ולקבל תשובות לכל השאלות. המפגש יתקיים באמצעות זום בתאריך 10.4.22 בין השעות 14:00-15:00. המפגש ללא עלות, אך דורש רישום מראש בטופס. בואו יהיה Happy.

1,079 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page