top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

כיצד לבנות מקום עבודה שאנשים אוהבים

עודכן: 14 בפבר׳ 2021

לקראת האקדמיה לאושר ארגוני, שאנו משיקים לראשונה השבוע, אנו חוקרים בעולם ארגונים, שחרטו על דגלם לייצר מקום עבודה שאנשים אוהבים. אחד מהארגנים האלו הוא ארגון Menlo Innovations אותו ייסד ריץ’ שרידן (Richard Sheridan) שלימים גם כתב שני רבי מכר Joy Incכיצד לבנות מקום עבודה שאנשים אוהבים ו- Chief Joy Officer.

ריץ' מציג בספרו Joy Inc מודל עבודה, המבוסס על עשרות שנות ניסיון בניהול חברות מצליחות. המודל, שבא לתאר כיצד ניתן להנהיג בהנאה, מציג דימוי של מטוס עליו פועלים 4 כוחות: כוח המשיכה, כוח העילוי, כוח החיכוך וכוח התאוצה, כאשר כל כוח משול לכוח ארגוני. (ראו תרשים).

כוח המשיכה הוא ביטוי לבירוקרטיה הארגונית, היוצרת תהליכים מסובכים, פגישות לא יעילות, תהליכי קבלת החלטות ארוכים ומסורבלים, שמשרתים את המנגנון ושוחקים את העובד ואת תחושת ההשפעה והאוטונומיה.

כוח העילוי הוא ביטוי לאנרגיה ארגונית חיובית, הנוצרת מעשיית עבודה משמעותית, ממנהיגות חיובית, שלא עסוקה בשליטה ובבקרה, אלא בהשראה ובהשפעה.

כוח החיכוך – הוא ביטוי לפחד ארגוני, הנובע מביקורתיות, ממתן דגש ניהולי על השלילי, מפיקוח ובקרת יתר.

כוח התאוצה – הוא תוצר של ייעוד. יעוד המשרת תכלית גדולה יותר משורת הרווח.

תפקידם של מנהלי אושר ארגוני הוא לחזק את הכוחות המקדמים והדוחפים קדימה ולמעלה (עילוי ותאוצה) ולהתגבר על כוח הכבידה וכוח החיכוך כדי לאפשר למטוס ההנאה והאושר להמריא לשחקים. על מנהלים אלו להפחית פחד, ביקורתיות ובירוקרטיה וליצור תרבות ארגונית חיובית.

כדי לייצר תרבות חיובית:

1. הגדרת ייעוד ארגוני/צוותי בעל משמעות שנותן לאנשים תכלית לבוא מידי בוקר לעבודה' בידיעה שהם עושים עבודה משמעותית.

2. גיוס, קידום, טיפוח והכשרה של מנהיגות חיובית. מנהיגות ששמה דגש על מה שעובד ומצליח, מפתחת חוזקות וכישרונות, מחזקת ומעצימה ולא בוסים שמחפשים שליטה.

3. יצירת תהליכים ארגונים שעובדים עבור אנשים, ולא אנשים שעובדים בשביל תהליכים, תהליכים קצרים, פשוטים, מהירים, גמישים ויעילים המבוססים על אמון ולא על כסת"ח.

4. יצירת אמון על ידי דאגה לאנשים, תרבות של הקשבה ושיתוף.

מקום עבודה שאנשים אוהבים ובוחרים לעבוד בו אינו תוצר של מנהיגים גדולים שעושים שינויים גדולים, אלא של מנהלים 'רגילים' שעושים שינויים קטנים, בעזרת ההחלטות הקטנות באינטראקציות הפשוטות והיומיומיות עם עובדים, כגון להיות נחמד, לתת משוב חיובי, להיות גמיש, להקשיב. כשם שהיו רבים שלא האמינו כי מטוס ששוקל טונות רבות יכול להתרומם באוויר, כך יתכן כי גם היום יש ספקנים שגורסים, כי לא ניתן להרים אנרגיה של ארגון שלם לאוויר לתוצאות ולשיאים חדשים. חברת Menlo של ריץ’ שרידן היא דוגמה אחת, ולא יחידה, להשפעה שכל מנהל יכול לעשות עם האנשים שלו ובסביבה שלו. באקדמיה לאושר ארגוני תהיה לנו הזמנות לערוך סיור וירטואלי בחברת Menlo ולשמוע על התרבות הייחודית שלהם.

ההיפך מאומץ אינו פחד, אלא קונפורמיות. גם אתם יכולים לבחור השבוע לא להיות קונפורמיים, אלא אמיצים ולעשות פעולות ליצירת מקומות עבודה שאנשים אוהבים. אחד הצעדים הוא להפוך את העיסוק באושר ארגוני למקצוע, ולהצטרף אלינו לאקדמיה לאושר ארגוני. נותרו עוד 3 מקומות. מתחילים ביום שלישי. למידע ולרישום לחץ כאן.


240 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page