top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

כיצד להצית אור ליותר משמונה ימים

חג החנוכה, שבו אנו מציינים את נס פך השמן, שסיפק אור לשמונה ימים, הוא זמן טוב לזכור, שגם לנו יש אפשרות להצית אור בליבם של האנשים סביבנו בעזרת משוב חיובי, גם בלי לחכות לנס משמיים. מחקר שפורסם במגזין העסקים פורבס מאשר את מה שכולנו כבר יודעים: משוב חיובי בעבודה גורם לעובדים להיות פחות לחוצים, יותר מאושרים ויותר פרודוקטיביים.


במסגרת המחקר המשתתפים התבקשו לפתור בעיות. המשתתפים שקראו הצהרות חיוביות על התפקוד שלהם רגע לפני פתרון הבעיה היו יצירתיים יותר בגישה שלהם לפתרון הבעיה, הצליחו יותר בהגעה לפתרון (51% לעומת 19%) והיו לחוצים פחות מאשר משתתפים שלא קראו הצהרות אלו.

משוב חיובי אינו רק עניין של תחושה חיובית – לשבח השפעה מדידה על מגוון של ביצועים בעבודה: יצירתיות, פרודוקטיביות, חוסן, אמפתיה ועוד.

למה משוב חיובי (או כל תקשורת בינאישית חיובית) הופך אותנו לפרודוקטיביים יותר?

המחקר בפסיכולוגיה החיובית מראה לנו, כי רגשות חיוביים מרחיבים את המודעות, מאפשרים למוח שלנו לעבוד טוב יותר ומעודדים התנסות בפעולות חדשות ומגוונות. לאורך זמן תגובות אלו לרגש חיובי בונות רפרטואר התנהגותי רחב יותר, מיומנויות ומשאבים חדשים.

בנוסף, לכולנו יש צורך בסיסי שאחרים יראו ויכירו את הטוב שבנו. סוציולוגים טוענים, כי האופן שבו אחרים רואים אותנו הוא אחד הגורמים המעצבים של הזהות שלו. לכן, כאשר אנו משבחים מישהו אחר, זה מראה לו, כי מישהו שם אליו לב, ומסוגל לראות את העבודה הטובה שהוא עושה ואת התכונות החיוביות שלו, ובכך מחזק את תפיסת המסוגלות העצמית ואת המוטיבציה.


מדוע משוב חיובי הוא נדיר במקומות העבודה?

אף על פי שמשוב חיובי היא דרך פשוטה ויעילה ליצור יותר אושר ופרודוקטיביות היא אחת מההתנהגויות שנעדרות ממקומות העבודה. מחקרים מראים, כי 37% מהעובדים מדווחים, כי העדר משוב חיובי והכרה בתרומתם היא סיבה העיקרית שגורמת להם לתחושת חוסר אושר במקום העבודה.

נכון, לא תמיד זה קל. במקומות עבודה רבים אין עדיין תרבות ארגונית של מתן משוב חיובי, ובחלקם יש אפילו תרבות חזקה של משוב שלילי. מנהלים רבים פיתחו אמונה, כי שבח הוא טריוויאלי או לא יעיל, ויש כאלו שטוענים כי "אנחנו לא צריכים לשבח עובדים – הם רק עושים את עבודתם", או אחרים שטוענים "אם אני אגיד לו מילה טובה יעלה לו השתן לראש, הוא יפסיק לעבוד ויבקש עוד כסף".


איך עושים את זה?

משוב חיובי לא לוקח זמן ולא עולה כסף. כל אחד יכול לשבח כל אחד. כמובן שמומלץ שמנהלים ישבחו את העובדים, אך העובדים יכולים גם לשבח אחד את השני, לשבח את הממונה ואפילו לשבח לקוחות.


כאשר אתה משבח אדם אחר, אין צורך לעשות מזה הפקה גדולה. פשוט גש למישהו בשקט ותגיד לו מה אתה מעריך אצלו ומדוע. אתה יכול לשלוח את המשוב החיובי בהודעת דואר אלקטרוני, ניתן לכתוב את זה על פתק, לשבח אנשים בפגישות מול הקולגות שלהם או במיליון דרכים אחרות.


במתן משוב הקפד, כי המשוב יהיה אמיתי ובעל כוונה כנה, ספציפי ובעל משמעות. ניתן לשבח אדם על דברים שהוא עשה (מאמץ או תוצאות) וניתן לשבח גם את האחר על מי שהוא (תכונות או מאפיינים).

הפכו זאת למנהג - לתרגל מתן משוב חיובי אחד במהלך כל יום עבודה. זה כבר יתניע אפקט ארגוני. חשוב לא לשכוח גם את השבח בבית עם בני המשפחה והילדים, ולא פחות חשוב גם את השבח לעצמנו.


ומכאן זה בידיים שלכם –בואו נהפוך את הדבר הקטן הזה שמחולל אפקט כל כך גדול לנס חנוכה. נס, שיכול להפיץ אור להרבה יותר משמונה ימים.

וכדי לעזור לכם להכיר כלים רלוונטיים נוספים ליצירת או(ש)ר ארגוני, בעולם בו כל גרמי השמיים בתנועה, אנו מקיימים מפגש חינמי ומיוחד בו נספר לכם על איך משמרים עובדים בעולם העבודה החדש (ולא, זה לא בחלוקת טסלות לכל העובדים). במפגש נציג לכם תכני המחזור השביעי של האקדמיה לאושר ארגוני שנפתחת ב- 16.2.23, תפגשו בוגרים של המחזורים הקודמים ותהיה לכם אפשרות לשאול שאלות. המפגש יתקיים ביום רביעי, 28 בדצמבר, בשעה 10:00. המפגש ללא עלות, אך דורש רישום מראש בקישור הבא. נשמח לראותכם


חג אורים שמח מצוות PLUS.

353 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page