top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

כבר לא מספיק רק לעשות עבודה טובה

עודכן: 21 בנוב׳ 2021

דמיינו לרגע שאתם טובים מאוד בעבודה שלכם. אתם משיגים תוצאות מצוינות ועומדים בכל היעדים שלכם, אבל אין לכם מושג לגבי התכלית והמשמעות של העבודה שלכם. אתם לא זוכים לקבל אוטונומיה, כי מישהו מנהל אותכם בכל צעד ושעל, אתם אף פעם לא זוכים לקבל הכרה על המאמץ שאתם עושה ואף אחד אף פעם לא אומר לכם שאתם עושים עבודה טובה.

עם יד על הלב, עד כמה אתם יכול להיות מאושרים בעבודתכם בתנאים אלו? איך זה ישפיע על הביצועים שלכם לטווח הרחוק? כמה זמן ייקח עד שהמוטיבציה שלכם תתרוקן? כמה זמן ייקח עד שתחוו שחיקה או פשוט תצטרפו לגל ההתפטרות הגדול ותלכו לחפש מקום עבודה חדש?

ברור שאנו רוצים שאנשים בארגון שלנו יעשו עבודה טובה, אבל זה לא מספיק! אנו גם רוצים שהם ירגישו טוב לגביה. אושר ארגוני נוצר רק כאשר יש את שני המרכיבים: לעשות עבודה טובה וגם להרגיש טוב לגביה.


אני עדיין פוגש מנהלים שחושבים שעובדים הם עצלנים ולכן צריך ללחוץ עליהם להשיג ביצועים. אני מאמין, כי לבני אדם יש צורך בסיסי לדעת, צורך אנושי להרגיש שאנו תורמים ועושים עבודה משמעותית, שעושה הבדל למישהו בעולם. כאשר אנו עושים עבודה טובה זה גורם לנו להרגיש נפלא ומעורר בנו רגשות כגון גאווה, הישג, צמיחה, ערך עצמי ועוד.


כשאנשים וצוותים עושים עבודה טובה וממצים את מלוא הפוטנציאל שלהם לארגון יש ערך ברור מכך.

ולכן על ארגונים לספק את שלל הגורמים כדי לאפשר לאנשים שלהם לעשות עבודה טובה. ארגונים יודעים זאת ומשקיעים בהכשרות, בהקניית מיומנויות, במתן משאבים (זמן, ציוד, תקציב, כ"א וכד), יוצרים מבנים ותהלכים שתומכים בהשגת תוצאות ומספקים תמיכה בעזרת מנהלים, עמיתים, יועצים ומאמנים.


הבעיה היא שהרבה מאוד אנשים כבר עושים עבודה טובה, אבל הם לא מרגישים כך. אם זה המצב אצלכם בארגון העובדים שלכם לא יהיו מאושרים בעבודתם. זו אבחנה חשובה שמעט ארגונים עושים - ההבדל בין לעשות עבודה טובה ובין להרגיש טוב לגבי העבודה שהם עושים. כדי שעובדים ירגישו מאושרים במקום עבודתם הם זקוקים לשניהם: גם להיות מסוגלים לעשות עבודה טובה וגם להרגיש טוב לגבי העבודה שהם עושים. ועובדים רבים חסרים את החלק השני.


אבל הנה החדשות הטובות. לגרום לאנשים להרגיש טוב לגבי העבודה שלהם הוא קריטי, אבל הוא גם פשוט למדי, בעיקר כאשר האדם כבר במילא עושה עבודה טובה. לשנות את האופן בו אנשים מרגישים לגבי התוצאות שלהם בעבודה היא מהירה ופשוטה יותר מאשר לשפר את התוצאות בפעול. וזה גם יותר אפקטיבי. כי תחושה טובה בעבודה היא מה שגורמת לאנשים לאושר וגורמת להים להיות יותר יצירתיים, פרודוקטיביים, חסינים ובעלי אורך חיים ארוך יותר במקום העבודה.

יש 3 גורמים מרכזיים שנותנים לנו את תחושה טובה לגבי התוצאות שלהם:


1. תחושת משמעות – כאשר לארגון יש ייעוד נעלה, שהוא מעבר למיקסום רווחים, כזה הקושר בין העשייה לשליחות גדולה יותר, עובדים מרגישים שלעשייה שלהם יש תרומה לעולם, מעבר להעלאת מחיר המנייה. חשוב שעובדים ידעו מה עליהם לעשות בעבודתם, אבל זה חשוב לא פחות לדעת למה הם עושים את מה שהם עושים - וזה יוצר תחושת משמעות.

וזה לא מספיק שהעבודה היא משמעותית לארגון, העבודה צריכה להיות בעלת משמעות לכל אדם ואדם באופן אישי. לעבודה שלנו צריכה להיות תכלית ששווה את העשייה, הזמן והמאמץ שלנו, כדי שנרגיש מאושרים בה.

ארגונים משקיעים תשומות רבות במעקב אחר ביצועים ותוצאות, אבל הם צריכים להשקיע תשומות דומות בחיבור ל'למה' העבודה היא חשובה ואיזה הבדל העשייה עושה לקולגות שלהם, ללקוחות, לחברה או לסביבה.

לדוגמה, בחרת זאפוס במקום למדוד את זמן השיחה או על כמה שיחות נציג עונה, מודדים את מידת האושר שהנציגים גורמים ללקוחות שלהם. המדד הראשון משמעותי לארגון בעוד המדד השני הוא בעל משמעות לעובדים ומראה להם שהם עושים הבדל חיובי ללקוחות. מוזמנים לקרוא את הספר של טוני שיי 'עובדים מאושרים יוצרים חברה עשירה' (Delivering Happiness) כדי להכיר שיטות נוספות לעשות זאת.


2. תחושת אוטונומיה – כאשר יש לנו חופש (בתוך גבולות) לעשות את העבודה בדרך שלנו, אנו בעל סיכוי גבוה יותר להרגיש גאווה. בעוד כאשר יש לך מנהל שאומר לך כל הזמן מה לעשות, איך לעשות ומתי לעשות את.ה מרגיש.ה פחות טוב. אלו כבר לא התוצאות שלך, אם לא השגת.ה אותם בדרך שלך. לכן חשוב לספק לאנשים מרחב פעולה לבחור מה לעשות, עם מי, בעזרת אילו כלים וגם חופש מתי לעשות זאת.


3. הכרה והוקרה - אנו מרגישים טוב לבי העבודה שלנו כאשר או זוכים להכרה עליה. או כפי שאמרה Teresa Amabile בספר עקרון ההתקדמות: "מכל הגורמים שממריצים מוטיבציה, רגשות חיוביים ומסוגלות, החשוב ביותר הוא תחושת הישג בעבודה בעלת משמעות. אפילו ניצחונות קטנים יוצרים הבדל גדול באופן בו אנשים מרגישים ופועלים"

יצירת תרבות של מתן משוב חיובי בארגון היא אחת הדרכים הפשוטות והיעלות לגרום לאנשים להרגיש טוב לגבי עבודתם. כאשר עובד זוכה להכרה מהקולגות, לקוחות, מנהלים זה מראה לו שהוא עושה עבודה משמעותית, מחזק את התוצאות וגם את התחושה הטובה לגביהם. למרות זאת, לצערי, אנו עדיין עדים לארגונים ולמנהלים שמתעלמים מעבודה טוביה ומתערבים רק כאשר קוראת בעיה, טעות או שגיאה.


לעשות עבודה טובה זה לא מספיק. כדי לחוות אושר בעבודה ולשפר את הביצועים לאורך זמן צריך להשקיע גם ביצירת הרגשה טובה לגבי התוצאות. אם גם אתם מבינים שבתקופה בה אנו פועלים כללי המשחק משתנים וכולנו נדרשים להתאים את עצמנו לעולם העבודה החדש ואתם מחפשים מסגרת למידה מקצועית, רלוונטית ופרקטית ליצירת מקומות עבודה מואשרים יותר, מקומכם איתנו במחזור הרביעי של האקדמיה לאושר ארגוני.

הצטרפו אלינו למסגרת למידה היברידית, בת 7 מפגשים, בה תלמדו את התפיסות, המחקר והכלים ליצירת מקומות עבודה מאושרים. למידע ולרישום למחזור #4 של האקדמיה.

297 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page