top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

למנהיגים הטובים ביותר יש אנרגיה חיובית מדבקת

עודכן: 1 במאי 2022

מזה מאות שנים חוקרים ומנהיגים מחפשים את ה'סוד' למנהיגות מוצלחת, ומדי שנה עשרות ספרים חדשים מבטיחים לספק לנו את התשובה. ד"ר אמה ספלה מאוניברסיטת ייל וד"ר קים קמרון מאוניברסיטת מישיגן, יצאו לבחון את השאלה הזו באופן אמפירי. הם מצאו שהמשתנה העוצמתי ביותר להצלחתם של מנהיגים, וכנראה זה שהכי לא מנוצל, אינו הכריזמה, ההשפעה או הכוח שלהם. זה גם לא האישיות, האטרקטיביות, הגאונות או חדשנות. המשתנה היחיד, שגבר על כל הגורמים הללו, הוא אנרגיה חיובית: רמת אנרגיה העוברת בין אנשים, שמסייעת לרומם אותם.


החשיבות של אנרגיה חיובית

המחקר כלל ראיונות עם אלפי מנהיגים ועובדים, בהם נבחנו אנשים באמצעות רשתות היחסים שלהם: קהילות, ארגונים ומשפחות. החוקרים מצאו שמערכות יחסים מסוימות בתוך הרשתות הלו שיפרו איכות חיים ורוממו אנרגיה בצורה יוצאת דופן, וכתוצאה מכך גם תרמו לביצועים יוצאי דופן. על פי רוב, אדם נמצא אחד במרכז הרשתות הללו, שאחראי למרבית התנועה קדימה ולרווחה של כל השאר. החוקרים קראו לאותם אנשים ממריצים חיוביים (אנרג'ייזרים).


הסוד הגדול ביותר של אותם ממריצים חיוביים הוא שבאמצעות מנהיגות אותנטית, ערכית והעלאת האנרגיה החיובית של אנשים אחרים, הם בסופו של דבר מרימים גם את עצמם וגם את הארגונים שלהם. ממריצים חיוביים מפגינים ומטפחים פעולות מיטיבות כגון: סליחה, חמלה, ענווה, טוב לב, אמון, יושרה, נדיבות והכרת תודה. כתוצאה מכך, גם מאפשרים לכל מי שבסביבתם לשגשג ולפרוח.


באנרגיה חיובית אין הכוונה בהפגנה שטחית של חיוביות כוזבת, או העלמת עין מהלחצים האמיתיים שחווים עובדים, במקום זאת, מדובר בהפגנה אקטיבית של ערכים ופעולות אנושיות. סביר להניח שפגשתם אנשים כאלו, הם כמו השמש. כאשר הם נכנסים לחדר כולם הופכים נמרצים יותר, בעלי השראה ומחוברים יותר. החוקרים התמקדו בעיקר באותם ממריצי אנרגיה בעמדות ניהול ומנהיגות בסביבת העבודה, כיוון שמנהיגים הם בעלי התרומה הרבה ביותר לביצועי הארגון. מגפת הקורונה גבתה מחיר אנרגטי ונפשי כבד מרבים כל כך. ולפיכך, מנהיגים בעלי אנרגיה חיובית הם קריטיים בתקופה זאת אף יותר מתמיד.


החוקרים מצאו שאותם ממריצים חיוביים מייצרים רמות גבוהות יותר של מחוברות ארגונית, תחלופה נמוכה יותר ותחושות רווחה משופרות בקרב העובדים. הסיבה לכך היא בין השאר, שמערכות יחסים גורמים להגברת פעילות מוחית ולשחרור מוגבר של הורמונים כגון אוקסיטוצין ודופמין, שגורמים לשיפור בתחושה.

אותם מנהיגים, בעלי אנרגיה חיובית, הראו גם תרומה עסקית יוצאת דופן, ובחלק מהמחקרים שלנו, התוצאות שלהם עלו על הממוצעים בתעשייה ברווחיות ובפרודוקטיביות בפקטור של פי ארבעה או יותר.


זיהוי אנרגיה חיובית

כדי לזהות מנהיגים ממריצים: שאלו החוקרים עובדים במאות ארגונים - מסטארטאפים ועד לתאגידים רב לאומיים - את השאלה הזו: "כשאני מתקשר עם אדם X בארגון שלי, מה קורה לאנרגיה שלי?" במילים אחרות, כל עובד התבקש לדרג את מידה האנרגיה שלו, מחיובית ביותר לחסרת אנרגיה, כאשר הוא באינטראקציה עם אדם אחר בארגון שלו.

החוקרים נדהמנו ממצאי המחקר. כאשר מנהיגים הפגינו אנרגיה חיובית, זה הזניק את הביצועים לרמה חדשה. כאשר המנהיג הוא ממריץ חיובי, נמצא כי לארגון יש יותר: חדשנות (התכונה מספר אחת שמנכ"לים מחפשים בתעשיות ובמדינות), עבודת צוות, ביצועים פיננסיים, כולל פרודוקטיביות ואיכות ולכידות במקום העבודה.

כאשר מנהיג הוא ממריץ חיובי, לעובדים יש יותר: שביעות רצון בעבודה, רווחה, מחוברות, ביצועים ואף יחסים טובים יותר עם המשפחה.


האנרגיה הפיזית שלנו פוחתת עם השימוש ואנחנו זקוקים לזמן החלמה. כך גם בשימוש באנרגיה נפשית ורגשית. אנחנו מתעייפים וצריכים להתאושש. הסוג היחיד של אנרגיה שלא פוחתת, ולמעשה מתגברת עם השימוש בה, היא אנרגיה חיובית. נדיר שאנו חשים מותשים, למשל, מהימצאות בקרב אנשים שאיתם יש לנו מערכות יחסים אוהבות, בעלות אמון ותומכות. אנרגיה חיובית מעצימה את עצמה. היכולת של מנהיגים ליצור אנרגיה כזאת היא למעשה כל כך עוצמתית שהיא מעניקה לממריצים יתרון יוצא דופן. הם יכולים להפוך חברות כושלות למצליחות, לפתור מצבים מורכבים, ולהחיות מחדש עובדים שחוקים.

מה הופך מנהיגים בעלי אנרגיה חיובית למצליחים כל כך?

יש מונח בעולם הבוטני שמסביר תוצאות אלו: האפקט ההליוטרופי. זו התופעה שבה צמחים פונים באופן טבעי לכיוון השמש. בטבע, השמש היא הכוח שנותן חיים; פוטוסינתזה מתרחשת רק בנוכחותה. לבני אדם יש אותה משיכה אינהרנטית לאנרגיה נותנת חיים ותומכת חיים. צורת אנרגיה זו היא מה שאתה מקבל - ונותן - ביחסים עם אחרים. עשרות שנים של מחקרים מראים, כי האנרגיה החיובית הזו מזינה אותנו וגורמת לנו להתעורר לחיים. לדוגמה, מחקר של פרופסור שרה פרסמן ב-UC Irvine מראה שהצורך בקשר חברתי חיובי הוא כל כך גדול, שהמחסור בו גרוע יותר לבריאותך מעישון, השמנת יתר או לחץ דם גבוה ומפחית את אורך החיים. לעומת זאת, קשר חברתי חיובי יכול לא רק להאריך את חיינו, אלא גם לחזק את מערכת החיסון שלנו ולהוריד שיעורי חרדה ודיכאון.

בארגונים, ההשפעות הללו מוגברות באמצעות המנהיג. כלומר, לאנרגיה ההתייחסותית של מנהיגים יש השפעה גדולה על העובדים, יותר כמעט מכל מערכת יחסים אחרת בעבודה.


למרות ההשפעה המחקרית הרבה של אנרגיה חיובית מרבית המנהלים לא מנהלים את רמת האנרגיה שלהם, הם מנהלים תקשורת, השפעה, קונפליקטים או מקצועיות, אך לא את רמת אנרגיה שלהם.

ולכן, אם אתה רוצה לשפר את מידת ההצלחה הניהולית, בעזרת המשתנה שמשפיע פי 4 מיכולת השפעה, נהל את רמת האנרגיה שלך: הקפד לפתח יחסים חיוביים, לייצר תקשורת חיובית ולעורר משמעות חיובית. דאג באינטראקציה שלך עם כפיפים, קולגות וממונים להדביק את הצד השני באנרגיה חיובית. הקפד לחזק לפרגן, לספק משוב בעל ערך המבוסס גם על עוצמות והצלחות, הקשב והתעניין בצד השני ובעיקר דאג להיות בעל אנרגיה חיובית ומקור של אור וחיים בעצמך כדי שהאפקט הלוטרטפי יעבוד גם אצלך בארגון.


ואם גם אתם רוצים ליצור אפקפט הליוטרופי אצלכם בארגון, לשפר את ההצלחה הניהולית, העסקית וליצור תרבות ארגונית שמפיחה אנרגיה חיובית, אתם מוזמנים להצטרף אלינו לאקדמיה לאושר ארגוני מחזור 5# שמתחיל ב- 12.5.22. במהלך האקדמיה תלמדו איך ליצור ארגונים שמחים, חיוביים, יצרניים ורווחיים הרבה יותר בקורס היברידי אינטראקטיבי בן שבעה מפגשים. עדיין מתלבטים? ממש מחר אנו מקיימים מפגש מקדים (ואחרון) למתעניינים. מפגש בן שעה, ללא עלות, בה תהיה לכם אפשרות להכיר את צוות המנחים, להתעדכן בתכני האקדמיה, לשמוע חוויות ממשתתפי מחזורים קודמים ולקבל תשובות לכל השאלות. המפגש יתקיים באמצעות זום ב- 2.5 בין השעות 10:00-11:00. המפגש ללא עלות, אך דורש רישום מראש בקישור.

843 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page